Social Media11.02.2022

Twitter is niet dood: het is springlevend


Twitter heeft lang te horen moeten krijgen dat het dood ging, of zelfs dood was, maar wie het laatst tweet, tweet het best, zo blijkt. De cijfers van het platform laten zien dat er flinke groei te zien is. In 2021 is het aantal dagelijks actieve gebruikers gegroeid naar 217 miljoen, dat is 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Twitter gaat dus erg goed.

Twitter groeit in 2021

“Onze sterke prestaties voor 2021 stellen ons in staat de uitvoering te verbeteren en onze doelstellingen voor 2023 te behalen”, aldus Parag Agrawal, CEO van Twitter. “We zijn meer gefocust en beter georganiseerd om verbeterde personalisatie en selecties te maken voor ons publiek, partners en adverteerders.”

“Twitter had een solide vierde kwartaal om 2021 af te sluiten, met een jaaromzet van meer dan $ 5 miljard, een stijging van 37% voor het jaar”, zegt Ned Segal, CFO van Twitter. “Er zijn geen wijzigingen in onze doelen van 315 miljoen gemiddelde dagelijks actieve gebruikers in Q4 2023 en $ 7,5 miljard of meer omzet in 2023. Onze grotere focus op prestatiegerichte advertenties en de kansen na de verkoop van MoPub positioneert ons nog beter voor 2022 en daarna.”

Advertenties op social media

MoPub is een advertentieplatform waar Twitter voor 1 miljard dollar afscheid van neemt, omdat het zelf liever verder gaat in een andere richting. De inkomsten van Twitter waren in 2021 bijna 1,6 miljard dollar, dus het verkopen van MoPub scheelt een heleboel. Tegelijkertijd zijn advertenties ook heel belangrijk voor het social media-platform, want dit is zijn grootste bron van inkomsten. Sinds kort doet het ook wel iets met abonnementen, maar dat is maar in een paar landen beschikbaar.

Hoewel Twitter qua gebruikers groeit, heeft het platform verliezen geleden in 2021, waaronder door rechtszaken. Eén schikking zorgde er zelfs voor dat aandeelhouders moesten worden gecompenseerd, dus dat was een flinke financiële tegenslag. Eentje die hopelijk wordt goedgemaakt door de gebruikers, die het platform weer volop weten te vinden.

TV kijken met Twitter

Twitter maakt ook veel dingen aanzienlijk leuker. Denk bijvoorbeeld aan sportevenementen waarover volop wordt getweet, of de sarcastische opmerkingen en grapjes op basis van televisieprogramma’s. Daarnaast heeft Twitter ook een belangrijke journalistieke functie: het is door zijn simpelheid en korte berichten vaak het medium waarop het snelst nieuws kan worden verspreid.

Dat was een tijdje wel anders: Twitter heeft na een goede start in 2009 in 2016 heel veel moeite gehad om het hoofd boven water te houden. Dat was niet eens zozeer de schuld van het social mediabedrijf zelf: er was door de gebruikers veel negativiteit op Twitter. Ook waren mensen niet blij dat Twitter het algoritme zou veranderen van chronologisch naar op basis van populariteit via een algoritme. Ook hielp het niet dat Twitter op dat moment niet goed luisterde naar zijn community, die juist op zoek was naar een bewerkknop.

Twitter Blue-abonnement

Uiteindelijk is die er trouwens nog steeds niet, al kun je met het Twitter Blue-abonnement wel een tweet nog even extra bekijken voor je hem post, zodat je eventueel zelf nog aanpassingen kan doen voor je hem de wereld inslingerd. Waarschijnlijk zal Twitter Blue sowieso de komende tijd groeien naar meer landen en ook nog meer functies krijgen, al zal de bewerkknop waarschijnlijk altijd een ingewikkeld iets blijven voor Twitter.

Geeft niet: mensen weten het platform weer volop te vinden, omdat Twitter in tegenstelling tot veel andere social media in de basis toch altijd eenvoudig en heel snel is gebleken. Het leek er een tijdje op dat Twitter vooral onder journalisten levend bleef, maar mede door corona gebruikt de hele wereld het weer. Kortom, Twitter is nog lang niet dood, het is terug. Welkom!

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag