Social Media10.11.2022

Twitter introduceert grijs vinkje, maar toch weer niet


'We gaan veel domme dingen doen'

Twitter introduceerde het grijze vinkje, maar trok die na een paar uur toch weer in. Waarschijnlijk ontstond het idee na de kritiek die veel mensen uitten op de nieuwe status van het blauwe vinkje, maar schijnbaar was grijs toch niet helemaal de oplossing. Musk vindt dat geen probleem: hij wil Twitter op een nogal chaotische methode laten werken.

Domme dingen

Zo tweette de nieuwe ceo van Twitter: “Wees je bewust dat Twitter de komende maanden veel domme dingen gaat doen. We houden wat werkt en veranderen wat niet werkt.” Veel bedrijven in de tech werken toch net even anders: die testen nieuwe functies eerst in de bèta van hun app: op die manier weten we vaak al ver voor een nieuwe functie komt dat hij in aantocht is. Twitter gaat dat niet meer zo aanpakken, dat gooit zijn maaksels nu direct online, ook als het misbaksels blijken te zijn.

Het grijze vinkje was bedoeld om aan te geven of een account echt of nep was. Het idee is daarbij dus dat je een blauw vinkje gewoon kunt kopen als je een Twitter Blue-account hebt, waarvoor je maandelijks geld neertelt. Vroeger was dat blauwe vinkje echt een verificatie van of je wel echt bent wie je zegt dat je bent.

Verificatievinkje

Er was een team bij Twitter dat ging kijken of jouw account inderdaad matchte met je identiteit. Dat is nu niet meer, maar daarom zou er dan een grijs vinkje in het leven worden geroepen dat bevestigde of je account echt of nep is. ‘Official’ stond er dan bij je account in het grijs, als je inderdaad die persoon was en niet iemand die zich als een ander voordoet.

Volgens Elon Musk, die sinds een paar weken eigenaar is van Twitter, moeten blauwe vinkjes een niveaus gaan duidelijk maken. Op dit moment is dat dus: het niveau niet-betalende mensen en het niveau wel-betalende mensen. Al speelt Musk ook met het idee om iedereen te laten betalen voor het social medium. Sowieso is het duidelijk dat alle dromen die Elon voor het platform heeft, in rap tempo worden doorgevoerd. Zelfs Trump is spontaan weer welkom, al heeft die vooralsnog bedankt omdat hij zijn eigen ‘Truth’ social medium heeft.

Grijze vinkje

Het grijze vinkje is in ieder geval een probeersel van Twitter dat nog even terugmoet naar de tekentafel. Het werd een beetje te verwarrend met alle vinkjes, naast dat het er esthetisch ook niet bepaald prettig uitzag. Bovendien zijn er zoveel officiële accounts, dat het teveel was. Die officiële accounts zijn erg belangrijk, want die trekken adverteerders.

Er zijn al een aantal bedrijven die hun advertenties tijdelijk hebben stilgelegd, omdat ze het niet eens zijn met wat er nu allemaal met Twitter gebeurt, dus Elon Musk moet er hard aan trekken om juist die adverteerders tevreden te houden of zelfs enthousiaster te maken over Twitter.

Twitter Blue

Hij wil die 44 miljard dollar die hij voor het bedrijf neertelde zo snel mogelijk terugverdienen. Dat wil hij onder andere doen door het Blue-abonnement duurder te maken: het wordt geen 5 maar 8 euro per maand. Uiteindelijk schijnt het zelfs 20 euro per maand te moeten gaan kosten, al is dat waarschijnlijk nog wel een ver-van-ons-bed-show.

Aan de andere kant: dat is Twitter Blue sowieso: het is namelijk alleen in Engelstalige landen beschikbaar. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om het wereldwijd uit te rollen, maar dat is duidelijk een experiment waar Elon Musk dan weer iets minder fanatiek mee experimenteert.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Social Network

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

De Nijmeegse Vierdaagse zorgde voor grote feesten en grote tranen en dan was er nog iets anders nats. Welkom in de Deze Week Viral!

Social Media21.07.2024

Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Wat zorgt er toch voor dat Threads zo’n succesverhaal is geworden? Waarschijnlijk ligt dat aan deze vijf dingen.

Social Media05.07.2024

5 dingen die leuk zijn aan Threads

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Snapchat is het social medium dat er verantwoordelijk voor is dat we elkaar foto’s sturen die na één keer kijken verdwijnen. Een geweldig concept dat inmiddels al door veel social media is gestolen. Nu komt het met iets nieuws: nano-Snaps. Net als de iPod Nano van vroeger zijn die lekker klein.

Social Media03.07.2024

Snapchat introduceert nano-Snaps voor wie het kort wil houden

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

Snapchat blokkeert vanaf nu automatisch vriendenverzoeken blokkeren als ze van kwaadwillenden afkomstig lijken te zijn. Dat is niet zomaar.

Social Media26.06.2024

Deze nieuwe Snapchat-functie willen we in alle socials

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

We hebben 10 grappige gadgets voor je verzameld om helemaal te bewijzen dat jij het internet hebt begrepen.

Gadgets21.06.2024

10 grappige gadgets voor mensen die van het internet houden

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

TikTok krijgt meer bekende gezichten. Maar misschien niet hoe je denkt: het introduceert nu AI-avatars van creators die reclame maken.

Social Media18.06.2024

Waarom je meer bekende koppen op TikTok voorbij ziet komen

Habbo Hotel keert terug: is het voor kinderen of voor volwassenen?

Habbo Hotel, weet je het nog? Het was een virtuele gemeenschap waar jongeren een soort wereld bouwden. De wereld vol ‘hotels’ komt terug.

Social Media17.06.2024

Habbo Hotel keert terug: is het voor kinderen of voor volwassenen?

Verder lezen over Twitter

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

X heeft zonder iets te zeggen de waterpistool-emoji weggedaan en in plaats daarvan de gun weer teruggebracht.

Social Media24.07.2024

X verandert de waterpistool-emoji in een echte gun

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze week hebben we de meest vreemde zaken voorbij zien komen op social media. Zuckerberg die aan het surfen is (wel/niet op het internet...) en een deejay die haar feestgangers de stuipen op het lijf jaagt. Kijk mee:

Social Media07.07.2024

Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze week gingen er natuurlijk wat meer voetbalgrappen en -grollen viral door het EK, en dat vinden we helemaal niet erg. De leukste virals delen we traditiegetrouw met je in het weekend.

Social Media22.06.2024

Deze Week Viral: van liiiinks naar reeechts, de hoofdband en meer

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

Deze week hebben we veel viral zien gaan, maar we kunnen maar met één viral video beginnen en dat is de haaienspeech van Trump. Let's go!

Social Media16.06.2024

Deze Week Viral: Trumps haaienspeech, kussentruc en ballencheck

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel