The Social Dilemma op Netflix laat gevaren van social media zien

The Social Dilemma op Netflix laat gevaren van social media zien

Nogmaals een wijze les om niet zomaar alles te delen

Vorig artikel Volgend artikel

Social media is helemaal verweven in ons leven. We kunnen en willen niet meer zonder, maar ervaren ook steeds vaker de nadelen ervan. Het inleveren van een stuk van onze privacy bijvoorbeeld, of de nare discussies op Facebook en YouTube. Sociale media geven iedereen een platform en de mogelijkheid om zonder filter lekker een mening te spuien of nepnieuws te delen.

De gevaren van social media

In de documentaire The Social Dilemma, sinds 9 september te zien op Netflix, worden al die nadelen pijnlijk duidelijk. Je weet het eigenlijk wel, maar we zijn massaal verslaafd. En niet zo'n beetje ook. Daardoor vergeten we al snel wat de gevaren zijn van social media. We waarschuwen je alvast: de documentaire stemt niet bepaald vrolijk maar is wel boeiend.

Social media is een chaos

In de documentaire komen verschillende experts aan het woord. En dat zijn mensen die weten waar ze het over hebben. Ex-werknemers en bedenkers van toepassingen op Facebook, Instagram en Pinterest bijvoorbeeld. Social media is volgens hen een enorme chaos, waarin van alles wordt gedeeld en verspreid. Met als gevaar dat we al het verspreide nepnieuws gaan geloven, erover in het openbaar discussiëren en het daarna ook nog eens verspreiden. De documentaire legt pijnlijk gevaren bloot. Waarschijnlijk weet je echt wel dat Facebook van alles over je weet, maar nog niet dat alles draait om data, technologie en geld.

Techbedrijven verdienen veel aan jou

Dankzij alles wat je deelt verdienen de grote techbedrijven in Silicon Valley dik aan jou. En ondanks dat we dat weten, keren we terug omdat we eraan verslaafd zijn. Dat is trouwens precies de bedoeling van alle sociale media. Alleen omdat we er allemaal veel gebruik van maken, zijn de advertentie-inkomsten gigantisch. De data-gestuurde social media toont ons uiteindelijk niet zomaar advertenties, maar beïnvloedt bovendien je gedrag. Slimme algoritmes zorgen hiervoor maar hoe ver de technologie erachter gaat, wist je waarschijnlijk nog niet. Totdat je deze docu hebt gezien en toch een tikje vertwijfeld achterblijft.

Wijze les

De documentaire wordt zowel bejubeld als compleet afgekraakt. Toegegeven, regisseur Jeff Orlowski had wel iets meer kanten kunnen belichten in The Social Dilemma. Neemt niet weg dat het toch dient als wijze les. De docu is nogal deprimerend en eindigt niet erg hoopgevend. Dat had wat ons betreft wel beter gekund. Uiteindelijk krijg je vooral meer inzicht in algoritmes en begrijp je weer een stuk beter waarom je ziet wat je ziet op social media. Doe daar vooral je voordeel mee. En denk voortaan iets langer na voordat je zomaar informatie de wereld in slingert.

Bekijk hieronder de trailer:

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies