Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Social media is helemaal verweven in ons leven. We kunnen en willen niet meer zonder, maar ervaren ook steeds vaker de nadelen ervan. Het inleveren van een stuk van onze privacy bijvoorbeeld, of de nare discussies op Facebook en YouTube. Sociale media geven iedereen een platform en de mogelijkheid om zonder filter lekker een mening te spuien of nepnieuws te delen.
De gevaren van social media
In de documentaire The Social Dilemma, sinds 9 september te zien op Netflix, worden al die nadelen pijnlijk duidelijk. Je weet het eigenlijk wel, maar we zijn massaal verslaafd. En niet zo’n beetje ook. Daardoor vergeten we al snel wat de gevaren zijn van social media. We waarschuwen je alvast: de documentaire stemt niet bepaald vrolijk maar is wel boeiend.
Social media is een chaos
In de documentaire komen verschillende experts aan het woord. En dat zijn mensen die weten waar ze het over hebben. Ex-werknemers en bedenkers van toepassingen op Facebook, Instagram en Pinterest bijvoorbeeld. Social media is volgens hen een enorme chaos, waarin van alles wordt gedeeld en verspreid. Met als gevaar dat we al het verspreide nepnieuws gaan geloven, erover in het openbaar discussiëren en het daarna ook nog eens verspreiden. De documentaire legt pijnlijk gevaren bloot. Waarschijnlijk weet je echt wel dat Facebook van alles over je weet, maar nog niet dat alles draait om data, technologie en geld.
Techbedrijven verdienen veel aan jou
Dankzij alles wat je deelt verdienen de grote techbedrijven in Silicon Valley dik aan jou. En ondanks dat we dat weten, keren we terug omdat we eraan verslaafd zijn. Dat is trouwens precies de bedoeling van alle sociale media. Alleen omdat we er allemaal veel gebruik van maken, zijn de advertentie-inkomsten gigantisch. De data-gestuurde social media toont ons uiteindelijk niet zomaar advertenties, maar beïnvloedt bovendien je gedrag. Slimme algoritmes zorgen hiervoor maar hoe ver de technologie erachter gaat, wist je waarschijnlijk nog niet. Totdat je deze docu hebt gezien en toch een tikje vertwijfeld achterblijft.
Wijze les
De documentaire wordt zowel bejubeld als compleet afgekraakt. Toegegeven, regisseur Jeff Orlowski had wel iets meer kanten kunnen belichten in The Social Dilemma. Neemt niet weg dat het toch dient als wijze les. De docu is nogal deprimerend en eindigt niet erg hoopgevend. Dat had wat ons betreft wel beter gekund. Uiteindelijk krijg je vooral meer inzicht in algoritmes en begrijp je weer een stuk beter waarom je ziet wat je ziet op social media. Doe daar vooral je voordeel mee. En denk voortaan iets langer na voordat je zomaar informatie de wereld in slingert.
Bekijk hieronder de trailer:
Verder lezen over Netflix
Entertainment19.04.2024
Netflix-kijktip: Baby Reindeer schuurt, maar maakt wat los
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerGaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Entertainment02.04.2024
Bodkin belooft een betere Only Murders in the Building te worden
Gaming27.03.2024
Netflix Games-review: Into the Dead 2: Unleashed is fijn
Entertainment22.03.2024
Netflix weekend-kijktip: 3 Body Problem komt heel dichtbij
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Verder lezen over Social Network
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024