Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Tweet je nu iets over Substack, dan hoef je niet te denken dat mensen je tweet gaat vinden. Zoek je naar tweets over Substack, dan krijg je vreemd genoeg alleen maar tweets te vinden over ‘nieuwsbrieven’. Jaja, Twitter voelt de druk van Substack, een Twitter-alternatief dat blijkbaar nogal in de irritatiezone zit van Elon Musk. Maar de vraag is: wat is Substack eigenlijk?
Substack
Substack is een journalistiek platform waar nieuwsbrieven worden gemaakt: Edward Snowden en Emily Nunn zijn voorbeelden van mensen die er weleens een bijdrage aan hebben geleverd. Het heeft meer dan een half miljoen betalende klanten en geldt als een begrip in de wereld van nieuwsbrieven. Het is geen enorm commercieel ingestoken bedrijf: het heeft eerder een goed-doel-achtige basis waarbij het wil zorgen dat er een minder grote kloof tussen burgers en de journalistiek is.
Substack is ooit gelanceerd door Chris Best, de man achter Kik (een soort WhatsApp), samen met Jairaj Sethi (ook Kik) en journalist Hamish McKenzie. Het platform heeft diverse investeerders, waaronder Andreessen Horowitz, een durfkapitaalonderneming die eerder investeerde in… Twitter. Substack is ingestoken om schrijvers hun eigen publicatieplek te geven en je kunt daarmee goed geld verdienen. De top 10 uitgevers op Substack verdienen gezamelijk 7 miljoen doller per jaar.
Nieuwsbrieven
Substack neemt 10% van de inkomsten uit abonnementen en om lid te worden van een nieuwsbrief, betaal je 5 euro per maand (of 50 euro per jaar). Er zijn ook gratis nieuwsbrieven, dus je hoeft niet per se te betalen. Mede daarom is het ook een heel populair platform dat meer dan 1 miljoen gebruikers telt, ook al wordt er vaak gedacht dat nieuwsbrieven verleden tijd zijn.
Eerder dit jaar heeft Substack ervoor gekozen om Notes te introduceren, wat eigenlijk een soort kopie is van Twitter. Het verschil is echter dat het niet draait om advertenties, wat natuurlijk bij Twitter juist steeds meer de focus werd. Het gaat om kwalitatief goede content boven commercieel gedreven content die alleen draait om populariteit, aldus Substack.
In principe is Substack dus gewoon een nieuwsbrief-app en je zou denken dat dat niet echt bedreigend is voor Musk en co, maar sinds Substack iets heeft gezegd over Substack Notes, dat toch wel erg op Twitter lijkt, is het bonje. We kunnen Twitter niet vragen om een reactie over Substack: het communicatieteam is ontslagen en wanneer je een persvraag naar Twitter stuurt, ontvang je nu slechts een poepemoji terug.
Verder lezen over Social Network
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Verder lezen over Twitter
Social Media21.04.2024
Deze week viral: ninjakat, crookie en meer
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media01.04.2024
X wil Not Safe For Work-communities toestaan
Technology25.03.2024
Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten
Social Media16.03.2024
Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Social Media14.02.2024