Social Media30.06.2021

​Bulletin: Facebook komt met nieuwsbriefdienst zoals Substack


Facebook blijft vernieuwen, maar doet dat nog steeds vooral door de ideeën van andere bedrijven te stelen. Het kwam eerst al met een Clubhouse-alternatief en nu is er een Substack-alternatief. Facebook wil dat je je nieuwsbrieven gaat maken met Bulletin.

Facebook Bulletin

Lang werd gedacht dat nieuwsbrieven passé waren op het moment dat social media zijn intrede deed, maar het is nu duidelijk dat dat niet het geval is. Sterker nog, ze versterken elkaar juist, is de gedachte van Facebook. Facebook komt met Bulletin, een platform waarop je nieuwsbrieven in elkaar kunt knutselen.

Het idee van Bulletin is dat je zowel gratis als betaalde nieuwsbrieven kunt publiceren. Het idee is dat je deze niet alleen per e-mail kunt versturen, maar ook op het web kunt plaatsen of via Facebook kunt delen. In dat opzicht is het dus een iets meer driedimensionale dienst dan de meeste nieuwsbriefsoftware te bieden heeft.

Het voordeel voor schrijvers is vooralsnog dat Facebook er geen percentage vanaf haalt voor het gebruikt van Bulletin, dus als nieuwsbriefmaker ben je vrij om zelf al het geld te innen, in het geval je een betaalde nieuwsbrief maakt. Daarnaast eist Facebook ook geen auteursrecht op: de maker van de nieuwsbrief is volledig eigenaar van de content en de nieuwsbrief die er uiteindelijk staat.

Nieuwsbrieven maken

Facebook wil ermee bereiken dat onafhankelijke schrijvers een nieuw publiek kunnen aanboren. De eerste schrijvers die ermee kunnen beginnen zijn Malcolm Gladwell, Tan France en Erin Andrews. Dat doet denken aan concurrent Substack, dat onder andere wordt gebruikt door bekende schrijvers als Glenn Greenwald en Anne Helen Petersen. Facebook wil naar eigen zeggen de zaken van schrijvers en creatievelingen een boost geven.

Niet dat Facebook de enige copycat is: Twitter heeft recentelijk Revue gekocht, al is het nog onduidelijk wat het daar precies mee wil gaan doen. Misschien alleen geld verdienen, in plaats van het in Twitter integreren. 5 procent van de Revue nieuwsbriefinkomsten gaat naar Twitter. Bij Substack is dat meer: dat wil 10 procent zien. Bulletin vooralsnog dus even niets.

Op dit moment kunnen alleen de schrijvers die Facebook heeft uitgekozen voor de bèta gebruikmaken van de software, maar later moeten daar meer schrijvers bijkomen. Je kunt helaas niet kenbaar maken dat je interesse hebt, dus het is even afwachten wanneer Bulletin uit de bèta komt.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!