Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het begon een paar jaar geleden allemaal met Snapchat. De korte berichtjes die je daar kon plaatsen zijn te vergelijken met de stories die daarna werden geïntroduceerd op Instagram. En we weten inmiddels allemaal dat die een succes zijn geworden en nog steeds razend populair zijn. Maar daar bleef het niet bij. Al snel volgde Facebook, WhatsApp, LinkedIn en sinds kort zijn er Fleets op Twitter en ook Spotify komt nu met een stories-functie. Is dat niet een beetje veel van het goede? Misschien wel ja, zeker als het veel lijkt op de al bestaande mogelijkheden van andere platforms.
Fleets nog geen groot succes
Het is natuurlijk wel begrijpelijk dat elk platform graag zijn ‘eigen’ stories-functie wil hebben. Het delen van korte verhalen doen we namelijk nog steeds massaal. Dat Twitter daarom de functie heeft geïntroduceerd verbaast ons niet. Ze zijn er wel wat laat mee, nu alle social mediaplatforms al een stories-functie hebben. Misschien zijn de ‘fleets’ het daarom nog geen groot succes. In onze eigen tijdlijnen zien we slechts enkele stories en er wordt vooral veel over geklaagd. Het zou niet origineel genoeg zijn en de vraag is dan ook of dit zich wel goed leent voor een platform als Twitter.
Spotify Stories
Dat zo’n beetje elke app zijn eigen stories heeft blijkt wel uit het feit dat nu zelfs Spotify de korte verhalen introduceert. Toch werken de stories op Spotify nog wel iets anders dan we gewend zijn. Ze zijn namelijk alleen beschikbaar bij een select aantal afspeellijsten. En je kunt ze niet zelf plaatsen, maar alleen bekijken. De verhalen zijn namelijk gemaakt door artiesten. Een goed voorbeeld hiervan is een hitlijst met kerstnummers. In de bijbehorende stories vertellen beroemdheden nu iets over hun favoriete kerstnummers. Een originele invalshoek die we nog niet eerder hebben gezien. Het past ook prima bij de muziekstreamingdienst.
De toekomst van stories
Het is wel duidelijk dat stories voorlopig nog wel even populair blijven. We houden nu eenmaal van die ‘bite size’ korte verhalen. Het geeft je ook de kans om aan de hele wereld, of in ieder geval je volgers, te laten zien wat je de wereld te bieden hebt. Dat kan op TikTok met filmpjes, op Instagram in allerlei soorten stories en zelfs Google heeft nu stories die specifiek op ondernemers zijn gericht. Wanneer je het als platform slim aanpakt en de stories zijn aantrekkelijk ingericht, dan kan het nog steeds heel succesvol worden. Zo zijn de stories van Spotify heel slim toegespitst op artiesten, maar mist het nut of toegevoegde waarde ervan nu op Twitter nog bij de fleets. Voorlopig zijn we er nog niet vanaf. Of je ze nu leuk vindt of niet, stories zijn here to stay.
Verder lezen over Social Network
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024