Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Netflix deed het en TikTok denkt het nu ook te kunnen. Het gerucht gaat dat het heetste social medium van het moment meer wil gaan doen met gaming. Hoewel Netflix er vrij succesvol mee lijkt te zijn (1 procent van de abonnees maakt gebruik van Netflix Gaming), is het doorgaans voor social media nooit echt een succesformule gebleken.
Facebook en Snapchat
Facebook is een lange tijd thuishaven geweest van Farmville, maar verder is de gametak van Facebook niet heel succesvol. Ook probeersels om bijvoorbeeld bekende streamers naar het platform te halen zijn niet extreem succesvol. Eén van de bekendste streamers op Facebook Gaming is StoneMountain 64 en die heeft 3,4 miljoen volgers heeft.
Dat is op zich indrukwekkend, maar natuurlijk niets vergeleken bij de gemiddelde streamer op YouTube of Twitch, zoals Ninja met zijn 18 miljoen volgers. Facebook stopt morgen volledig met zijn gaminginiatieven. Snapchat is ook ooit met gaming begonnen, maar heeft daar ongeveer twee jaar later toch besloten de stekker uit te trekken.
TikTok Gaming
Kortom, het ziet er niet al te goed uit voor TikTok, als je het tenminste vergelijkt met andere social media. En toch lijkt het erop dat TikTok die kant op gaat: de Financial Times schrijft dat er een gametab aan zit te komen voor de video-app. Het gaat niet om games streamen zoals op Twitch, wat je wel zou verwachten met een videoplatform als TikTok. Het gaat echt om het spelen van mobiele games.
Het is dus meer zoals Netflix, maar dan moet je wel betalen voor in-game content als je dat wil. Bij Netflix Gaming zijn de spellen zowel gratis te starten als van begin tot eind te spelen. Daar komen nooit betalingen doorheen. TikTok pakt dat anders aan: er komt een optie om voor extra content te betalen en er komen sowieso advertenties voor in de spellen.
TikTok made me play it
De nieuwe mogelijkheid schijnt al te zijn getest in Vietnam in mei en de moderators in Europa zijn gevraagd om games te testen voordat deze nieuwe optie lanceert. Er zijn meer aanwijzingen: zo zou TikTok op 2 november een wereldwijd game-evenement organiseren met de titel ‘TikTok made me play it’. De verdere omschrijving is als volgt: “De toekomst van gaming is hier – en het gebeurt op TikTok. Toonaangevende uitgevers lanceren games op ons platform als cultureel relevant entertainment, bouwen communities op en inspireren een breder publiek om hun games te ontdekken.”
Verder lezen over Game
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerSocial Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Gaming14.04.2024
Grappig: AI toont hoe gamepersonages eruitzien als ze bejaard zijn
Entertainment12.04.2024
4 redenen om Fallout te kijken op Prime Video
Gaming11.04.2024
Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het
Verder lezen over TikTok
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Gaming11.04.2024
Fortnite en TikTok tegelijk: straks kan het
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Social Media31.03.2024
Deze week viral: vriendelijke voetballers en verwarde pup
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media27.03.2024