Snapchat heeft sinds een aantal jaar al het Premium-abonnement, maar nu komt daar een nieuw abonnement bij. Het gaat om Lens+ waarmee je toegang krijgt tot exclusieve lenzen en augmented reality-ervaringen.
Met Snapchat Lens+ belooft het social medium je meer dan 40 exclusieve functies en exclusieve filters mogelijk gemaakt door GenAI. In een blog laat Snapchat weten: “We beginnen met lenses die zijn gemaakt door Snapchat en geselecteerde makers, waaronder exclusieve nieuwe AI-videolenzen, een gloednieuwe Bitmoji Game Lens en meer. Elke week voegen we nieuwe AR-ervaringen toe. In de komende maanden zullen we ook geselecteerde lensmakers in staat stellen om lenzen te maken en hiermee geld te verdienen!”
Grootse plannen dus, met iets wat heel Snapchat-eigen is. De chat-app is groot geworden dankzij zijn filters (Lens), die je kunt gebruiken om er bijvoorbeeld als een hond uit te zien, of als iemand die te veel plastische chirurgie heeft gehad (of iemand die lekker van de zomer geniet). In het abonnement komen geen lenses voorbij die al eerder beschikbaar waren, dus er wordt geen herhaling toegepast: elke lens is helemaal nieuw.
Snapchat Lens+ is ook in Nederland beschikbaar. We kwamen het niet in ons profiel tegen, maar wel toen we door de Snapchat-filters heengingen. Lens+ kost 7,99 euro per maand, maar als je het per jaar neemt kost het 2,92 euro per maand. Ook is er een Vrienden en familie-optie voor 2 euro per maand per lid. Wil je ook geen advertenties zien, dan kun je voor Platinum kiezen van 9,99 euro per maand. Het lijkt geen slecht idee om er nog een abonnement bij te doen: meer dan 15 miljoen mensen hebben Snapchat+, het eerdere abonnement waarmee je het eerst toegang krijgt tot nieuwe appmogelijkheden.
Verder gaat het lekker met Snap: het heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 1,36 miljard dollar gedraaid, wat een groei is van 14 procent. Zoals de heren van #spon recent al zeiden, denken zij bovendien dat Snapchat een grotere rol gaat spelen in Nederland. We zijn vooral benieuwd naar de andere tak van sport die het social medium bedrijft, want het heeft eerder deze week zijn nieuwe augmented reality-bril aangekondigd, Specs. Daar heeft het nog weinig over losgelaten, maar het komt in 2026. Ongetwijfeld zijn die augmented reality-ervaringen die je krijgt met Lens+ daar ook deel van.