Laat het maar aan ‘de markt’ over om goed nieuws slecht te draaien. Facebook maakte de cijfers bekend deze week en het bleek dat de omzet beter was dan geraamd met 7 miljard dollar, de winst met 2,4 miljard dollar ook geen kattenpis was en het aantal actieve gebruikers was gestegen met 17 procent tot 1,8 miljard. De integratie van video gaat de juiste kant uit, mobiele advertenties zijn een succes en sowieso zijn gebruikers steeds meer mobiel aan het Facebooken. De social media-gigant is inmiddels al de mijlpaal van 1 miljard dagelijkse mobiele gebruikers voorbij en dat alleen al is opmerkelijk.
Allemaal prachtig nieuws, maar wat er komend jaar op de planning staat zorgde er voor dat de aandelen Facebook met zo’n 6 procent achteruit gingen. Hoe dat kan? Facebook’s CFO David Wehner gaf bij de cijfers aan dat de groei volgend jaar niet zo groot zou zijn. Een groot onderdeel daarvan is dat Facebook naar eigen zeggen het randje heeft opgezocht in hoeveel advertenties gebruikers te zien krijgen voordat ze gaan morren. Een andere factor is dat het platform steeds meer gaat investeren in datacenters en nieuwe medewerkers, een logische stap in de groei die het bedrijf doormaakt maar een domper op de effectieve winst.
Facebook gaf wel aan dat investeerders niet bang hoefden te zijn dat het allemaal achteruit zou gaan omdat het bedrijf plannen heeft om gebruikers meer tijd te laten spenderen op Facebook, zo’n beetje het enige dat ze kunnen doen om de advertentie-inkomsten omhoog te halen. Het geeft echter wel stof tot nadenken: als de markt dusdanig hard reageert op een hele logische stap die een bedrijf van het formaat Facebook moet maken om relevant te blijven en gebruikers een goede service te kunnen geven, regeert het korte-termijn denken.
Nu is het de beurs eigen om meteen in de stress te schieten als er minder dan de wereld wordt beloofd voor het volgende kwartaal van een bedrijf en zolang Facebook dikke winsten blijft maken zal de soep niet zo heet gegeten worden. Mark Zuckerberg & co. experimenteren nogal graag en zolang die spirit niet de kop ingedrukt wordt is de druk om maar steeds groter te groeien nog niet te hoog. Of Wall Street tevreden is of niet: Facebook lijkt in elk geval niet te stoppen, want dit soort cijfers zou ieder ander bedrijf op Facebook zetten.
© Sondem – Fotolia.