Social Media03.11.2016

Facebook zet 7 miljard om dit kwartaal


Mobiele advertenties groeien hard

Laat het maar aan ‘de markt’ over om goed nieuws slecht te draaien. Facebook maakte de cijfers bekend deze week en het bleek dat de omzet beter was dan geraamd met 7 miljard dollar, de winst met 2,4 miljard dollar ook geen kattenpis was en het aantal actieve gebruikers was gestegen met 17 procent tot 1,8 miljard. De integratie van video gaat de juiste kant uit, mobiele advertenties zijn een succes en sowieso zijn gebruikers steeds meer mobiel aan het Facebooken. De social media-gigant is inmiddels al de mijlpaal van 1 miljard dagelijkse mobiele gebruikers voorbij en dat alleen al is opmerkelijk.

Allemaal prachtig nieuws, maar wat er komend jaar op de planning staat zorgde er voor dat de aandelen Facebook met zo’n 6 procent achteruit gingen. Hoe dat kan? Facebook’s CFO David Wehner gaf bij de cijfers aan dat de groei volgend jaar niet zo groot zou zijn. Een groot onderdeel daarvan is dat Facebook naar eigen zeggen het randje heeft opgezocht in hoeveel advertenties gebruikers te zien krijgen voordat ze gaan morren. Een andere factor is dat het platform steeds meer gaat investeren in datacenters en nieuwe medewerkers, een logische stap in de groei die het bedrijf doormaakt maar een domper op de effectieve winst.

Facebook`s actieve gebruikers
Facebook`s actieve gebruikers

Facebook gaf wel aan dat investeerders niet bang hoefden te zijn dat het allemaal achteruit zou gaan omdat het bedrijf plannen heeft om gebruikers meer tijd te laten spenderen op Facebook, zo’n beetje het enige dat ze kunnen doen om de advertentie-inkomsten omhoog te halen. Het geeft echter wel stof tot nadenken: als de markt dusdanig hard reageert op een hele logische stap die een bedrijf van het formaat Facebook moet maken om relevant te blijven en gebruikers een goede service te kunnen geven, regeert het korte-termijn denken.

Nu is het de beurs eigen om meteen in de stress te schieten als er minder dan de wereld wordt beloofd voor het volgende kwartaal van een bedrijf en zolang Facebook dikke winsten blijft maken zal de soep niet zo heet gegeten worden. Mark Zuckerberg & co. experimenteren nogal graag en zolang die spirit niet de kop ingedrukt wordt is de druk om maar steeds groter te groeien nog niet te hoog. Of Wall Street tevreden is of niet: Facebook lijkt in elk geval niet te stoppen, want dit soort cijfers zou ieder ander bedrijf op Facebook zetten.

© Sondem – Fotolia.

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads