Social Media03.11.2016

Facebook zet 7 miljard om dit kwartaal


Mobiele advertenties groeien hard

Laat het maar aan ‘de markt’ over om goed nieuws slecht te draaien. Facebook maakte de cijfers bekend deze week en het bleek dat de omzet beter was dan geraamd met 7 miljard dollar, de winst met 2,4 miljard dollar ook geen kattenpis was en het aantal actieve gebruikers was gestegen met 17 procent tot 1,8 miljard. De integratie van video gaat de juiste kant uit, mobiele advertenties zijn een succes en sowieso zijn gebruikers steeds meer mobiel aan het Facebooken. De social media-gigant is inmiddels al de mijlpaal van 1 miljard dagelijkse mobiele gebruikers voorbij en dat alleen al is opmerkelijk.

Allemaal prachtig nieuws, maar wat er komend jaar op de planning staat zorgde er voor dat de aandelen Facebook met zo’n 6 procent achteruit gingen. Hoe dat kan? Facebook’s CFO David Wehner gaf bij de cijfers aan dat de groei volgend jaar niet zo groot zou zijn. Een groot onderdeel daarvan is dat Facebook naar eigen zeggen het randje heeft opgezocht in hoeveel advertenties gebruikers te zien krijgen voordat ze gaan morren. Een andere factor is dat het platform steeds meer gaat investeren in datacenters en nieuwe medewerkers, een logische stap in de groei die het bedrijf doormaakt maar een domper op de effectieve winst.

Facebook`s actieve gebruikers
Facebook`s actieve gebruikers

Facebook gaf wel aan dat investeerders niet bang hoefden te zijn dat het allemaal achteruit zou gaan omdat het bedrijf plannen heeft om gebruikers meer tijd te laten spenderen op Facebook, zo’n beetje het enige dat ze kunnen doen om de advertentie-inkomsten omhoog te halen. Het geeft echter wel stof tot nadenken: als de markt dusdanig hard reageert op een hele logische stap die een bedrijf van het formaat Facebook moet maken om relevant te blijven en gebruikers een goede service te kunnen geven, regeert het korte-termijn denken.

Nu is het de beurs eigen om meteen in de stress te schieten als er minder dan de wereld wordt beloofd voor het volgende kwartaal van een bedrijf en zolang Facebook dikke winsten blijft maken zal de soep niet zo heet gegeten worden. Mark Zuckerberg & co. experimenteren nogal graag en zolang die spirit niet de kop ingedrukt wordt is de druk om maar steeds groter te groeien nog niet te hoog. Of Wall Street tevreden is of niet: Facebook lijkt in elk geval niet te stoppen, want dit soort cijfers zou ieder ander bedrijf op Facebook zetten.

© Sondem – Fotolia.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt