Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Slecht nieuws voor mensen die niet goed worden van advertenties op hun desktop en graag tijd op Facebook doorbrengen: Zuckerberg & co. hebben aangekondigd dat ze een technische truc hebben bedacht om het voor adblockers veel moeilijker te maken om de advertenties te herkennen en dus te blokkeren. Dat doen ze -zeggen ze- niet in de eerste plaats om meer geld aan de advertenties te verdienen. Het leeuwendeel (80%+) van de inkomsten door advertenties wordt inmiddels al op mobiele apparaten binnengehaald, aangezien mobiele gebruikers niet zo geïrriteerd raken door een advertentie of er in elk geval niet veel aan doen.
Het is een principekwestie voor Facebook: adblockers worden weliswaar inmiddels door een kwart van de desktopgebruikers ingezet om verschillende redenen, maar de makers van de meest populaire adblock-software zijn inmiddels al een tijdje vrij schimmige deals aan het maken met partijen om hun advertenties tóch te laten zien. Dat is niet goed voor gebruikers en doordat Facebook niet afhankelijk is van een derde partij om de advertenties kunnen en zullen ze er alles aan doen om de blokkades te omzeilen. Het zal sommige gebruikers zwaar irriteren, maar het is niet anders: echt gratis bestaat niet. Ook niet bij Facebook. Of adblockers.
[Afbeelding © mysweetbear – Fotolia]
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023