Social Media20.10.2016

Facebook gaat je vrienden inzetten voor betere zoekresultaten


Je bent ergens waar je normaal niet komt en vraagt via social media naar goede suggesties voor restaurants; je checkt bij je online vrienden of ze ergens nog een goede en goedkope fietsenmaker weten te liggen; je vraagt of iemand toevallig nog weet wat het leukste plekje is om in Zuid-Duitsland te gaan kamperen. Allemaal scenario’s waarin social media zijn waarde bewijst.

Waar moet ik heen?

Facebook wil nog een extra dimensie gaan toevoegen aan dit soort vragen met een nieuwe functie die ‘recommendations’ of aanbevelingen heet. Het werkt eigenlijk heel simpel. Als je iets vraagt via Facebook kun je de functie aanzetten en op dat moment kun je alle suggesties via een kaart bekijken. Via die kaart kun je dan bijvoorbeeld het leukste restaurant in de stad uitkiezen en Facebook heeft nu ook de poorten zo ver open gezet dat je zonder de site te verlaten een tafeltje kunt boeken.

Facebook aanbevelingen
Facebook aanbevelingen

Doe-het-zelf

Klinkt allemaal goed, met als enige kanttekening dat alle bedrijven waar het om gaat zich dus wel moeten hebben aangemeld bij Facebook om via de social media site te kunnen verkopen of boeken. Andere AI-gedreven services zoals Google now geven je dan wel geen gepersonaliseerde aanbevelingen (althans, die mag je wel verwachten van je Facebook-vrienden) maar die kijken gewoon naar wat er is en hoe dat online gewaardeerd wordt.

Voor de Facebook-gebruikers in Amerika (op dit moment het enige gebied waar deze veranderingen uitgerold worden) is het wel zo fijn dat een aantal grote deals al gesloten zijn. De lokale kapper is er misschien nog niet bij, maar tickets voor films en concertkaartjes zijn bijvoorbeeld al voorzien door Eventbrite en Ticketmaster. Voor slimme bedrijven die er vroeg bij willen zijn is de mogelijkheid om offertes en afspraken te maken via Facebook misschien wel heel handig. Aan de andere kant: het is nóg een kanaal dat je structureel in de gaten moet houden.

facebook-recommend
facebook-recommend

Vooruitzichten

Er is Facebook veel aan gelegen om ons als gebruikers liefst helemaal niet buiten de site te laten komen, maar ondanks deze aankomende veranderingen zal dat toch moeilijk zijn, in elk geval zolang het internet buiten de blauwe muren zo veel mogelijkheden biedt. Deze test in de VS zal moeten bewijzen dat het systeem levensvatbaar is en dat gebruikers én het lokale MKB meewerken.

Lukt dat, dan gaan we het snel genoeg ook in Nederland zien. Zo niet zal Facebook net zoals de rest van de grote tech-bedrijven gaan proberen om AI in te zetten zodat je alles meekrijgt over alles waar je ooit van hebt gezegd dat je het leuk vindt

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads