Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
We weten inmiddels wel dat jongeren zich vooral op TikTok begeven, maar hoe staat het eigenlijk met Facebook? Wie zitten daar nog? Facebook is een dinosaurus als het gaat om hoe lang het social media-platform bestaat (bijna twintig jaar). Maar het blijkt ook redelijk goed in de fossielen te zitten als we kijken naar de gemiddelde leeftijd van een gebruiker.
Facebook is volgens veel mensen niet meer zo leuk, maar dat wil niet zeggen dat we er allemaal massaal vanaf gaan. Sowieso zeggen veel mensen hun profiel niet op: ze laten het gewoon bestaan. Niet alleen om toch de vrienden en de posts uit het verleden te bewaren, maar ook om Facebook te blijven gebruiken bij het inloggen op andere websites en het bijhouden van bijvoorbeeld evenementen, of het gebruikmaken van de groepen (bijvoorbeeld weggeefgroepen uit de buurt, of fanclubs).
Facebook is de laatste jaren wat naar de achtergrond verdwenen, wat enerzijds komt omdat je de naam minder vaak voorbij hoort komen nu het moederbedrijf niet meer Facebook heet, maar Meta. Maar ook lijkt het platform met iets minder spannende innovaties te komen. Die zijn meestal voor Instagram (en, eerlijk is eerlijk: die van Instagram zijn de laatste tijd meestal afkomstig van de concurrentie). Het enthousiasme over social media is de laatste jaren aanzienlijk verschoven naar TikTok en video en daar leent Facebook zich toch wat minder voor.
3 miljard gebruikers
Vergis je echter niet, want het social medium heeft nog steeds enorm veel gebruikers. Facebook heeft 3 miljard accounts en het is in een wereld die uit 8 miljard mensen bestaat een bizar aantal. Natuurlijk zijn er accounts dubbel en zullen het niet 3 miljard verschillende mensen zijn, maar alsnog is de invloed van Facebook groot. Maar, onder wie precies? Waar de jongeren het platform verlaten lijken te hebben voor Snapchat en TikTok, naast Instagram, heeft Facebook onder zijn twee miljard gebruikers die dagelijks inloggen vooral te maken met oudere generaties.
Dat is geen feit: als in: Facebook heeft dat nooit bevestigd, omdat het geen uitspraken doen over de demografie van het platform, maar het valt wel op dat het wat vergrijsd. Veel experts op het gebied van social media onderschrijven dit ook. Jonge mensen geven de nieuwe wereld van communicatie vorm en dat doen ze toch voornamelijk op nieuwe platforms. De experts van Insider denken dat 28 procent van de Facebook-gebruikers in de VS 18-34 jaar oud is, terwijl dat op TikTok 46 procent is (en 42 procent op Instagram). Als je kijkt naar de groep van 12 tot en met 17 is dat zelfs nog meer een verschil van dag en nacht.
Vergrijzing
Dus ja, Facebook vergrijst, alleen is het moeilijk om het in cijfers hard te maken zolang Facebook zijn mond niet open doet. Plus, zijn mensen immers echt op Facebook om te Facebooken, om toch vooral om in te loggen op een andere site? 2 miljard mensen online per dag klinkt geweldig, maar wij denken dat de reden erachter -en dus ook de leeftijd- een nog veel interessanter stukje data biedt. In ieder geval is duidelijk dat jongeren op andere platforms zitten en dat een Facebook daarin toch flink achterblijft, waardoor de ‘ouderen’ overblijven.
Meta kan veel jongeren ‘terugverdienen’ door met een geweldige, nieuwe innovatie te komen, maar waarschijnlijk zal dat toch echt buiten Facebook om plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld met Horizon Worlds, als dat over een paar jaar van de kwaliteit is die Mark Zuckerberg ons heeft beloofd voor het metaverse. We moeten het allemaal nog maar zien, maar terwijl we zelf ook wat ouder worden, blijven we toch regelmatig Facebook een bezoek brengen om polshoogte te nemen, in de hoop dat die app toch wel een beetje met zijn tijd blijft meegaan.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Social Network
Social Media02.05.2024
Instagram wil terug naar authenticiteit: er komt een grote update aan
Nieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Social Media25.04.2024
TikTok gaat je toch niet betalen om TikTok te kijken
Social Media25.04.2024
Threads groeit: heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers
Social Media24.04.2024
Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?
Social Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Social Media18.04.2024