Dit was Social Media Week Holland #SMWNL

Dit was Social Media Week Holland #SMWNL

en dit zijn onze bevindingen

Vorig artikel Volgend artikel

Social Media Week Holland (#SMWNL) zit er weer op! Van 14 tot en met 16 november stond het COMM, museum voor communicatie in Den Haag, in het teken van de nieuwste inzichten en trends op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en innovatie.

Wij waren aanwezig op donderdag 15 november waar ‘Social & Innovation in Business’ centraal stond. Keuzestress bij het kiezen tussen de verschillende sessies, want de onderwerpen die behandeld werden, zijn eigenlijk allemaal wel de moeite waard. Toch hebben we een mooie selectie weten te maken! Tijd voor een recap en de tofste inzichten:

Present op #SMWNL!
Present op #SMWNL!

Wat vraag je een supermarkt op Whatsapp?

Wiebe Govers nam ons mee in de wereld van Lidl Nederland en de avonturen die zij beleven sinds Whatsapp is toegevoegd aan de contact mogelijkheden.

Een beknopte samenvatting zou uitkomen op 'frikandelbroodjes', maar dat heeft wellicht iets meer context nodig. Wiebe vertelde het verhaal van een groep pubers, groot afnemers van fri­kan­del­brood­jes, die social media vooral gebruiken voor ‘dark social’. Zo kwam Wiebe terecht in een Whatsapp-groep met honderden tieners toen hij een zoektocht startte waarom er zo vaak dezelfde vraag over fri­ka­del­brood­jes werd gesteld via Instagram.

Je kunt dit soort rages zo vroeg mogelijk signaleren, maar voorkomen wat de pubers deden kan niet. Zo zitten we nu weer middenin een golf van jongetjes die vragen of we Fortnite spelen. Gelukkig hebben wij een diehard-speler op kantoor zitten die dit met veel plezier be­ant­woord. Scoren wij weer punten mee.
- Wiebe Govers, Lidl Nederland

Inmiddels stuurt Lidl ongeveer 4.000 pri­vé­be­rich­ten per week via social media. Dit zijn vooral vragen over de webshop, filialen en producten. Zijn be­vin­din­gen over Whatsapp als webcare? Hij merkt dat de con­tact­drem­pel laag is, de vragen identiek zijn aan de te­le­fo­ni­sche en dat er geen ver­schui­ving is te zien in de doelgroep en dat het medium ontzettend veel gebruikt wordt.

Lidl Nederland over WhatsApp met consumenten
Wiebe Govers van Lidl Nederland over communiceren op WhatsApp met consumenten.

Super social! Dit maakt bedrijven succesvol op social media

Elja Daae is social media expert en blogster van het eerste uur. Ze speelt in op het ‘nieuwe’ algoritme van Facebook dat in het teken staat van engagament. Facebook gebruikers zijn aanwezig op Facebook om sociaal contact te leggen, interactie aan te gaan met vrienden en om kattenvideo’s van de buurman te liken.

Voor bedrijven betekent dit dat betrokkenheid en verbondenheid heel belangrijk is. Je moet dus ‘super social’ zijn. In het beste geval moet je overal op reageren, zodat het interactie en sociale niveau hoog is. En dus niet alleen wanneer mensen klachten hebben. Stel je een vraag? Geef dan ook antwoord. Dit levert uiteindelijk betere organische resultaten op van je social posts, op alle platformen!

Wees super social!
Elja Daae legt het belang van interactie aan gaan met je doelgroep uit in haar 'Super Social' sessie.

Van likes naar leads

Sybren Smith is dé expert op het gebied van Facebook en Instagram advertising. Met klanten als RTL, Artsen Zonder Grenzen en Christine le Duc in zijn portfolio legt Sybren uit hoe je van likes leads kunt maken.

Wist je bijvoorbeeld dat het belangrijkste Facebook algoritme het 'BEAR' algoritme is? Bid x Estimated Action-rate x Relevance & Quality om precies te zijn. Met deze factoren houdt Facebook rekening bij het publiceren van jouw advertenties.

Dit algoritme werkt in jouw voordeel wanneer je relevantiescores hoog zijn, maar ook als voldoende conversie data hebt verzameld, zoals een Pixel. Ook is het goed om niet te hard te 'pushen', bijvoorbeeld door je budget aan te passen op je doelgroep.

Het algoritme werkt juist tegen je wanneer je advertentie niet positief wordt ontvangen, je teveel tekst gebruikt, je targeting strategie niet op orde is of wanneer je advertenties niet regelmatig worden vernieuwd.

Sybren Smith over Social Advertising
Van likes naar leads: Sybren Smith in een sessie over social advertising.

COMM: het museum voor communicatie

COMM, het museum voor communicatie in Den Haag, bleek de perfecte locatie. Er was voldoende ruimte om te netwerken in de grote hal, waar ook voor een heerlijke lunch is gezorgd. Daarnaast vonden de sessies plaats in de verschillende expositie ruimtes die het gebouw rijk is.

#SMWNL
De sessies vonden plaats in verschillende ruimtes in het COMM museum.
Social Media Week netwerk lunch
Er was voldoende ruimte om te netwerken in de hal van het COMM museum.

Social Media Week Holland 2018

Conclusie van de dag: speel in op de behoefte van je doelgroep en stem daar je communicatie op af! Is je doelgroep op WhatsApp? Dan moet jij ook op WhatsApp zijn. Houd het simpel en houd er rekening mee dat het tijd kost om waar­de­vol­le so­ci­al ­m­e­dia­ka­na­len op te bouwen én trouwe volgers te krijgen. Zet daar dan ook op in, reageer en wees super social! Dit komt ook je social advertising resultaten ten goede. ;-)

Thanks #SMWNL, tot volgend jaar!

Rowan Lens

Rowan is content en social media manager bij het online marketingbureau Red Banana. Deze stoere krullenbol is dagelijks bezig met het maken van toffe social...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies