Hoe herken je influencers op social media én hoe kun je er zelf een worden?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe herken je influencers op social media én hoe kun je er zelf een worden?

Invloed op social media is afhankelijk van vele factoren. Profielen met veel volgers kunnen uitgroeien tot een autoriteit op een bepaald gebied. Ook bepaalde hashtags kunnen ervoor zorgen dat iemand een influencer wordt. In de wereld van social media zijn influencers experts op een bepaald gebied. In deze blog laten we zien hoe je influencers herkend en hoe je jezelf kan profileren om uiteindelijk ook een influencer te worden.

1. Identificeer influencers
Om je invloed op social media uit te breiden, kun je starten met het bepalen van je huidige status en het identificeren van influencers onder je volgers. Begin met wie je kent en probeer vanuit die positie uit te breiden. De Klout score geeft weer hoe invloedrijk een bepaalde persoon is. Met een Chrome plug-in is het mogelijk om Klout scores in de Twitter feed op te nemen.

Nu kun je volgers identificeren die zelf een groot netwerk hebben. Als je dit vergelijkt met data van jouw most engaged followers, ben je in staat om bepaalde overlap te zien binnen de twee groepen. Handige tools die je kunnen helpen om Influencers in kaart te brengen zijn Kred en Peerreach

2. Leg de verbinding met influencers
Nu je de belangrijkste personen in kaart hebt gebracht kun je gaan verbinden. In deze stap heb je de mogelijkheid om juist toenadering te zoeken tot influencers die zich nog niet verbinden met jouw merk. In deze stap is het verstandig om KPI's op stellen die in een later stadium kunnen helpen om bepaalde doelen makkelijker te meten. Breng bepaalde factoren in kaart die belangrijk zijn voor jouw campagne of uiteindelijke missie.

Het doel is om de overlap te vinden tussen de most engaged users en most followed users. Je kunt verschillende data analyseren en filteren op type content, timing en onderwerp. Kijk waar jouw meest invloedrijke volgers mee interacteren. Uiteindelijk kun je bepaalde content meer specificeren.

3. Neem influencers op in een lijst
Verwacht niet dat iemand die een veel groter bereik heeft ineens waarde ontdekt in jouw content. Iemand die een tienmaal zo groot bereik heeft, heeft ook meer mensen die allemaal aandacht willen.

Probeer juist waarde vooraf te brengen. Geef influencers wat ze willen: engagement! Interacteer zelf met de content die door een influencer wordt verspreid en participeer in online discussies. Als het goed is heb je al binnen je eigen netwerk influencers opgezocht. Kijk ook buiten je netwerk en ga op zoek naar grote online influencers. Maak een lijst hiervan met bijvoorbeeld TweetDeck en probeer met hun gepubliceerde content te interacteren.

4. Het vasthouden van influencers in je netwerk
Als je eenmaal influencers binnen in je netwerk hebt gehaald, is het van belang om deze vast te houden. Dit houdt in dat je meer moet geven dan dat je neemt. Als je op deze manier content naar buiten brengt, is de kans groter dat dit wordt overgenomen. Met invloedrijke volgers krijg je bij alles wat naar buiten gebracht wordt een exponentiële groei. Of het nu gaat om content of engagement.

Topic engagement

Met veel invloedrijke volgers heeft je content een groot bereik, waardoor je bedrijf of merk verder wordt verspreid en daarnaast hou je deze infuencers op de hoogte met interessante content. In feite geef je niks weg, maar bewijzen deze influencers jou een dienst. Wil je de aandacht van je volgers blijven vasthouden, dan zul je de meest interessante content moeten leveren.

5. Werk samen
Social influence laat ruimte over voor samenwerking. Zo kun je met verschillende merken de samenwerking aangaan. Op die manier ben je in staat om een onbereikbaar publiek te bereiken.

Jorin Mouwen

Jorin heeft toerisme en recreatie gestudeerd aan de NHTV met als specialisatie e-travel en was hij werkzaam voor HotelToday.com. Daarnaast heeft Jorin...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies