Social Media30.01.2014

Do’s & Don’ts volgens de Reclamecode Social Media


Gisteren werd de nieuwe Reclamecode Social Media gepresenteerd aan adverteerders en social media marketingbureaus tijdens een voorlichtingsbijeenkomst georganiseerd door de DDMA. Opvallend: dit jaar is er nog maar één klacht ingediend. Aan de hand van de gestelde vragen, bleek dat adverteerders graag scherp willen weten wat er precies wel en niet geoorloofd is volgens de nieuwste reclamecode.

De belangrijkste tip voor adverteerders: Had je zelf als consument willen weten of deze tweet of post betaald of gesponsord is?

Het braafste jongetje in de klas?

Vorig jaar heeft de Reclame Code Commissie welgeteld één klacht over social media behandeld: positieve tweets over het taxibedrijf Uber van Engelse tv-persoonlijkheden, enwel omdat het bedrijf in Nederland gevestigd is. Is er wel een noodzaak voor een Reclamecode Social Media? Reclame via elk mogelijk kanaal moet voor de gemiddelde consument herkenbaar zijn als reclame, dus ook via social media. Fiona Vening van de Stichting Reclame Code legt in haar presentatie uit: “Zelfregulering heeft de voorkeur boven wetgeving voor adverteerders en consumenten. Het is voor consumenten gratis én laagdrempelig om een klacht in te dienen. En adverteerders hebben zelf inspraak in de reclamecode zodat de praktijk niet uit het oog wordt verloren.”

Voorbeelden

Van bierviltje tot regulering duurde 6 jaar, vertelt Willem Sodderland, die samen met Matthijs Roumen het inititatief nam voor de Reclamecode Social Media. De voornaamste reden die Sodderland geeft, voor de duur, is dat ze samen met de branche de regulering wilde vaststellen. In hun gezamenlijke presentatatie gaven ze een aantal voorbeelden van wat wel, en wat niet mag volgens de Reclamecode Social Media. Een kleine selectie:

DJ August Heineken flesje

DJ David August plaatste deze foto van zijn gepersonaliseerde Heineken flesje. Hij kreeg er niet voor betaald, dus er is geen relatie tussen de verspreider en de adverteerder.

Philips ik geef een Sarista


Als je bovenstaande tweet voorbij ziet komen: hoe weet je dan dat dit een reclameuiting is?
Philips voldeed volgens de Reclamecode Social Media met haar Twittercampagne #ikgeefeensarista niet aan haar inspanningsverplichting om de volgers van de deelnemers te informeren dat dit een reclameuiting is.

Customer review M Erb

De topreviewer M. Erb krijgt gratis producten voor zijn reviews op Amazon. Ook bij negatieve reviews is het volgens de Reclamecode Social Media verplicht om te vermelden dat het product aan hem gratis verstrekt was.

winactie op Facebook

Een Facebook winactie (uit mijn persoonlijke timeline) die wel mag, omdat er met “like & win” al duidelijk is dat het reclame betreft. Er zijn namelijk geen verplichte hashtags: als het maar herkenbaar is als reclame.

Do's en Don'ts van Social Media Marketing

De handzame factsheet Do’s & Don’ts Reclamecode Social Media is hier te downloaden.

Wat is astroturfing?

In ieder geval voor mij een nieuw woord: astroturfing. In bulk reclame maken via nepaccounts. Denk aan valse reviews, maar ook aan comments voor SEO doeleinden. Zoals Groupon blijkbaar in 2012 deed bij Higherlevel (zie ook dit artikel op Marketingfacts) Als werknemer moet je je dus ook herkenbaar profileren wanneer je reclameuitingen doet. Of dit ook voor vrijwilligers geldt, is een vraag die niet direct beantwoord kon worden door spreker Sodderland.

Toekomst

Iedere klacht bij het DDMA wordt serieus behandeld en kan gaan over social media uitingen van elk bedrijf; de reclamecodes gelden voor alle Nederlandse bedrijven en niet alleen voor bedrijven aangesloten bij het DDMA. Er is tot heden in 2014 maar één klacht ingediend, maar er zullen zeker meer volgen. Elke uitspraak van de Reclame Code Commissie scherpt het kader voor de adverteerders aan.

De Reclame Code Commissie kan geen boetes opleggen: alleen een publicatie doen wanneer het bedrijf niet meewerkt (non-compliant) en melding doen bij de betreffende autoriteit. Voor de tot standkoming van de Reclamecode Social Media werd ook gekeken naar de Amerikaanse branchegenoot WOMMA, die al wel boetes mag opleggen. Maar boetes of niet: als bedrijf wil je reclame maken die aanslaat en kritiek reist bijzonder snel op social media.

Download de handzame Reclamecode Factsheet hier

Download de volledige Reclamecode Social Media hier

Lees de veelgestelde vragen op DDMA (wordt nog uitgebreid)

UPDATE: bekijk de presentaties van de voorlichtingsbijeenkomst

Dit artikel is overigens niet gesponsord 🙂

Thomas Lapperre

Thomas schrijft en spreekt over oa online marketing, customer loyalty, service design, contentmarketing en specifiek over retail en travel.

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s