Social Media19.12.2013

Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?


Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog toe maar nadert zijn hoogtepunt, zo blijkt uit recent onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media. Het onderzoek, gehouden door Multiscope, is gehouden onder zo’n 8.500 Nederlanders. Het gebruik in uren van met name Facebook nam het afgelopen jaar flink toe, en de verwachting is dat LinkedIn in 2014 de meeste groei kan verwachten.

In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken. Deze was echter wat minder dan de voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van social media lijkt dus zijn hoogtepunt te naderen. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken nog wel in het aantal uren dat gebruikers er aan besteden.

nadert-het-gebruik-van-social-media-zijn.jpg
nadert-het-gebruik-van-social-media-zijn.jpg

Facebook, YouTube en Twitter
Facebook blijft het bekendst, 94% van de mensen kent dit netwerk. Nummer 2 is YouTube (82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%. 

Gebruikers
Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7% gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44% steeg. Het lijkt er op dat Facebook hier zijn hoogtepunt heeft bereikt. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. Youtube steeg nog maar 3% ten opzichte van 2012 en Google+ 1%. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1%. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met 5% het meest.

2014
Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt, en het aantal besteedde uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts 6% die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van 15%. Bij Google+ is dat verschil 10% in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en Youtube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (2%). Vorig jaar was dat echter nog 11%, ook daar daalt de groei dus.

...

Verder lezen over Multiscope

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Thuiswerken zijn we toch massaal gaan doen sinds vorig jaar het coronavirus uitbrak. Het was een logische stap om verdere verspreiding van het virus op de bedrijfsvloer tegen te gaan. Maar inmiddels zijn we bijna een jaa...

Online07.02.2021

Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Als de verwachtingen kloppen rijden er dit jaar maar liefst 1.2 miljoen e-bikes nieuw de weg op. Dat blijkt uit cijfers van de onlangs gehouden E-bike Monitor, een grootschalig onderzoek onder 6.400 Nederlanders. Één...

Technology31.01.2021

Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen

Verwachting 1.2 miljoen nieuwe e-bikes dit jaar
​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

In Nederland zijn er steeds meer huishoudens die over een of meerdere slimme producten beschikken. Van een smart TV tot een slimme koelkast, oven, tandenborstel, thermostaat, deurbel, beveiligingscamera of rookmelder. En...

Gadgets06.01.2021

​Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Een op de zes Nederlanders koopt in 2017 eten en drinken bij een online supermarkt. Maar het merendeel van de boodschappen worden nog gewoon gedaan in de fysieke supermarkt. Iets dat ook in de nabije toekomst nog gewoon...

Online22.09.2016

Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Vandaag is het Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Iedereen baalt wel eens ergens van, zo ook als je in de auto zit. Hieronder de grootste ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter. E...

Automotive19.01.2015

Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter

Bijna helft automobilisten laat auto staan met winters weer
Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Het laatste kwartaal van dit jaar waren Bitcoins regelmatig in het nieuws. Van extreme koersschommelingen tot waarschuwingen van onder andere het AFM en een boycot van de Chinese regering. Online marktonderzoeksbureau M...

Online16.12.2013

Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen

Nederlanders zijn gelukkig, geven het jaar tot nu toe een voldoende maar liggen 's nachts wel eens wakker. We verwachten dit jaar geen grote tegenvallers meer, wel denken we dat economisch herstel nog op zich laat wachte...

Online29.09.2013

Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen

Het gebruik van Facebook in 2 jaar tijd verzevenvoudigd

Zo'n 2 jaar geleden leken sociale media zich nog in een overgangsfase te bevinden. Inmiddels is het echt onderdeel geworden van ons dagelijks leven. De naamsbekendheid is onverminderd hoog (97%) en het aantal mensen dat...

Social Media13.12.2012

Het gebruik van Facebook in 2 jaar tijd verzevenvoudigd

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?