De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het aantal gebruikers van social media in Nederland neemt nog toe maar nadert zijn hoogtepunt, zo blijkt uit recent onderzoek naar de kennis, houding en het gedrag rondom social media. Het onderzoek, gehouden door Multiscope, is gehouden onder zo’n 8.500 Nederlanders. Het gebruik in uren van met name Facebook nam het afgelopen jaar flink toe, en de verwachting is dat LinkedIn in 2014 de meeste groei kan verwachten.
In 2013 was er nog groei te zien binnen de sociale netwerken. Deze was echter wat minder dan de voorgaande jaren. Het aantal gebruikers van social media lijkt dus zijn hoogtepunt te naderen. De winst valt voor netwerken niet meer te halen uit de groei van het aantal accounts. Groeien kunnen de netwerken nog wel in het aantal uren dat gebruikers er aan besteden.
Facebook, YouTube en Twitter
Facebook blijft het bekendst, 94% van de mensen kent dit netwerk. Nummer 2 is YouTube (82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%.
Gebruikers
Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7% gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44% steeg. Het lijkt er op dat Facebook hier zijn hoogtepunt heeft bereikt. Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er uit. Youtube steeg nog maar 3% ten opzichte van 2012 en Google+ 1%. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1%. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met 5% het meest.
2014
Ondanks dat het aantal gebruikers niet meer explosief stijgt, en het aantal besteedde uren voor een aantal netwerken aan het afnemen is, denken gebruikers zelf in 2014 meer gebruik te maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, tegenover slechts 6% die zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van 15%. Bij Google+ is dat verschil 10% in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en Youtube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (2%). Vorig jaar was dat echter nog 11%, ook daar daalt de groei dus.
Verder lezen over Multiscope
Online07.02.2021
Thuiswerkplek: we hebben €400 miljoen uitgegeven aan kantoorproducten
Technology31.01.2021
Opmars van de e-bike lijkt niet meer te stoppen
Verwachting 1.2 miljoen nieuwe e-bikes dit jaarGadgets06.01.2021
Hoe bestuur jij al die slimme apparaten in huis?
Online22.09.2016
Volgend jaar doet een op de zes Nederlanders boodschappen online
Automotive19.01.2015
Top ergernissen en baalmomenten van automobilisten in de winter
Bijna helft automobilisten laat auto staan met winters weerOnline16.12.2013
Nederland: 75% kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins
Online29.09.2013
Jongeren zijn positiever richting 2014 dan ouderen
Social Media13.12.2012
Het gebruik van Facebook in 2 jaar tijd verzevenvoudigd
Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024