Social Media22.09.2013

Woede is de meest invloedrijke emotie op sociale media


woede-is-de-meest-invloedrijke-emotie-op.jpg
woede-is-de-meest-invloedrijke-emotie-op.jpg

Mashable heeft een onderzoek naar de invloed van emoties op twittergedrag van mensen beschreven. Het onderzoek is uitgevoerd door mensen van de Beihang Universiteit in China, onder leiding van Rui Fang. De data zijn afkomstig van Weibo, een service vergelijkbaar met Twitter wat erg populair is in China: meer dan 500 miljoen gebruikers, goed voor meer dan 100 miljoen berichten per dag.

Gedurende 6 maanden in 2010 heeft de groep ongeveer 70 miljoen tweets van 200.000 gebruikers verzameld en gekeken naar welke mensen met elkaar verbonden waren. Als criterium voor verbondenheid hanteerden ze het versturen van berichten naar elkaar en het retweeten van berichten. Mensen die meer dan 30 interacties hadden gedurende de testperiode, werden als “connected” in het onderzoek meegenomen.

weibo.jpg
weibo.jpg

Vervolgens zijn de emoties in de tweets geanalyseerd en ingedeeld in de volgende categoriën: joy, sadness, anger of disgust. Tot slot is gekeken naar hoe berichten met emoties zich verspreiden via het sociale netwerk. Bijvoorbeeld: wanneer iemand een boos bericht stuurt, hoe waarschijnlijk is het dan dat de ontvanger ook een kwaad bericht stuurt en hoe waarschijnlijk is het dan dat de volgende ontvanger dit gevoel ook weer verder verspreid. M.a.w. hoeveel “degrees” kunnen bepaalde emoties bereiken.

Uit de resultaten bleek dat “sadness” en “disgust” weinig effect hadden op de manier waarop ontvangers nieuwe boodschappen de wereld in stuurden. Bij “joy” was de correlatie iets hoger, maar het meeste verband werd gevonden bij “angry” boodschappen. Volgens Rui verspreidde een “anger” zich gemiddeld drie degrees: “Anger has a surprisingly higher correlation than other emotions“. En twee soorten event leken deze emotie in berichten op te roepen: conflicten tussen China en buitenlandse partijen en ook binnelandse, sociale perikelen.

In de periode waarin de Chineese onderzoekers gekeken hebben naar de “angry” berichten, waren er meerdere gebeurtenissen die deze emoties op deze manier triggerden: de militaire acties van de Verenigde Staten en Zuid-Korea in de Gele Zee en de aanvaring tussen een Chinees en een Japans schip. Op binnenlands niveau was dat onder andere veiligheid van voedsel, omkooppraktijken bij de overhied en het verwoesten van huizen voor relocatiedoeleinden. Hot topics in China, wat de snelheid van het verspreiden van de berichten en de bijbehorende emotie verklaart, maar niet waarom dit specifiek voor de emotie “anger” geldt, en dat lijkt mij nou een interessant aanvullend onderzoek. 

Verder lezen over Onderzoek

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen