Social Media22.09.2013

Woede is de meest invloedrijke emotie op sociale media


woede-is-de-meest-invloedrijke-emotie-op.jpg
woede-is-de-meest-invloedrijke-emotie-op.jpg

Mashable heeft een onderzoek naar de invloed van emoties op twittergedrag van mensen beschreven. Het onderzoek is uitgevoerd door mensen van de Beihang Universiteit in China, onder leiding van Rui Fang. De data zijn afkomstig van Weibo, een service vergelijkbaar met Twitter wat erg populair is in China: meer dan 500 miljoen gebruikers, goed voor meer dan 100 miljoen berichten per dag.

Gedurende 6 maanden in 2010 heeft de groep ongeveer 70 miljoen tweets van 200.000 gebruikers verzameld en gekeken naar welke mensen met elkaar verbonden waren. Als criterium voor verbondenheid hanteerden ze het versturen van berichten naar elkaar en het retweeten van berichten. Mensen die meer dan 30 interacties hadden gedurende de testperiode, werden als “connected” in het onderzoek meegenomen.

weibo.jpg
weibo.jpg

Vervolgens zijn de emoties in de tweets geanalyseerd en ingedeeld in de volgende categoriën: joy, sadness, anger of disgust. Tot slot is gekeken naar hoe berichten met emoties zich verspreiden via het sociale netwerk. Bijvoorbeeld: wanneer iemand een boos bericht stuurt, hoe waarschijnlijk is het dan dat de ontvanger ook een kwaad bericht stuurt en hoe waarschijnlijk is het dan dat de volgende ontvanger dit gevoel ook weer verder verspreid. M.a.w. hoeveel “degrees” kunnen bepaalde emoties bereiken.

Uit de resultaten bleek dat “sadness” en “disgust” weinig effect hadden op de manier waarop ontvangers nieuwe boodschappen de wereld in stuurden. Bij “joy” was de correlatie iets hoger, maar het meeste verband werd gevonden bij “angry” boodschappen. Volgens Rui verspreidde een “anger” zich gemiddeld drie degrees: “Anger has a surprisingly higher correlation than other emotions“. En twee soorten event leken deze emotie in berichten op te roepen: conflicten tussen China en buitenlandse partijen en ook binnelandse, sociale perikelen.

In de periode waarin de Chineese onderzoekers gekeken hebben naar de “angry” berichten, waren er meerdere gebeurtenissen die deze emoties op deze manier triggerden: de militaire acties van de Verenigde Staten en Zuid-Korea in de Gele Zee en de aanvaring tussen een Chinees en een Japans schip. Op binnenlands niveau was dat onder andere veiligheid van voedsel, omkooppraktijken bij de overhied en het verwoesten van huizen voor relocatiedoeleinden. Hot topics in China, wat de snelheid van het verspreiden van de berichten en de bijbehorende emotie verklaart, maar niet waarom dit specifiek voor de emotie “anger” geldt, en dat lijkt mij nou een interessant aanvullend onderzoek. 

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?