Social Media07.03.2013

De likes-maffia van Facebook


de-likes-maffia-van-facebook.jpg
de-likes-maffia-van-facebook.jpg

Een columnist van de New York Times, Nick Bolton, schreef eerder deze week een stuk waarin hij zich er over verwonderde dat zijn columns, die vroeger duizenden ‘likes’ op Facebook genereerden, dat vandaag de dag niet meer doen. Tenminste, wanneer hij zijn columns niet betalend adverteert. Volgens Bolton kan iedereen die ‘likes’ wil blijven genereren dat maar op 1 manier bereiken: door zijn artikelen tegen betaling te promoten.

Toen Bolton 7 dollar investeerde in een promotie gingen de ‘likes’ plots opnieuw de hoogte in en kreeg hij het bericht dat zijn column nu 5,2 keer zo vaak was gezien als anders. “Niet alleen moet je betalen om ‘likes’ te krijgen, doe je dat niet dan worden gegenereerde ‘likes’ gewoon niet op je pagina weergegeven,” zo luidt de conclusie van Bolton.

Boltons claims zijn allerminst nieuw. In oktober vorig jaar zette de Vlaamse ondernemer Jan van den Bergh een studie online waaruit bleek dat Facebookpromoties één grote zwendel zijn. Hij zette zijn claim kracht bij met een rapport over de laatste promotie die hij op Facebook deed met zijn e-commercebedrijf Dataotuan en waaruit bleek dat 90% van de ‘likes’ die via zo’n promotie werden gegenereerd volstrekt waardeloos waren. De hoeveelheid valse profielen en bots maakt dat advertentiecampagnes op Facebook in de meeste gevallen niet meer dan een vorm van tijd- en geldverspilling zijn, besloot hij.

Eerder al was ook de BBC tot een soortgelijke conclusie gekomen toen bleek echter dat er zo’n 83 miljoen valse profielen (8,7% van de totale gebruikers) actief zijn op Facebook. Deze valse profielen zijn vaak moeilijk van echte te onderscheiden en verspreiden spam en gevaarlijke links.

Volgens Facebook was er ‘geen significant probleem’, noch ‘bewijs dat er golven van ‘likes’ komen van valse profielen’. Het is echter in het voordeel van Facebook om de omvang van het probleem te bagatelliseren: het bedrijft verdient geld elke keer een bedrijf er een fan bijkrijgt, zelfs al is die vals, aldus de Britse openbare omroep.

In november dan rook ook het techblad Ars Technica onraad: De daling in clickthroughs – ondanks de immer toenemende populariteit van het netwerk en de oplopende likes– is artificieel, vermoeden de bloggers: ‘Facebook wil namelijk zijn betaalde promoted posts aan de man brengen.’

Ook experts zoals Richard Metzger van Dangerous Minds en Dimitri Drujchin van Ars Technica onderschrijven die stelling. De kosten van de promoted posts kunnen oplopen tot duizenden dollars en worden door Metzger als “exorbitant” omschreven. Dimitri Drujchin spreekt van ‘een ware overval‘.

Toch zijn er ook andere manieren om ‘likes’ te generen. Op websites als Fiverr bieden honderden mensen zich aan om 10, 100, 1.000 of zelfs 2.700 ‘likes’ op je pagina te plaatsen tegen betaling van… 5 dollar.

En Facebook zelf? Het sociale netwerk blijft er bij dat de recente veranderingen geen geldklopperij zijn, maar een manier om de newsfeed van gebruikers interessant te houden.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Likes

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

Die heeft ineens zoveel volgers: die zijn vast gekocht. Er zijn veel mensen die ervoor kiezen om volgers te kopen. Soms omdat ze graag samenwerkingen met bedrijven willen scoren, maar soms ook gewoon omdat ze nieuwsgieri...

Lifestyle19.01.2023

Waarom sommige mensen likes kopen op social media

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Ben jij actief op social media, en heb je je weleens afgevraagd hoe sommige accounts het voor elkaar krijgen om in korte tijd zo veel volgers te hebben? Of wellicht zie je een post die dermate populair is, dat je je afvr...

Social Media22.02.2022

​De geheime wereld van volgers & likes kopen op Social Media

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

We weten dat sommige merken en bedrijven zich heel goed kunnen profileren op social media. Toch is het lastig om je echt te onderscheiden en origineel te blijven op Instagram. Somention heeft onderzoek gedaan naar de 100...

Social Media14.07.2020

Dit zijn de Nederlandse merken en bedrijven die het beste scoren op Instagram

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram is kortgeleden gaan testen of likes wel echt bijdragen aan het platform en om te kijken of ze misschien zonder kunnen. Dit alles om de sociale druk die dit soort social media platformen veroorzaken wat te vermi...

Mobile18.07.2019

Is dit het einde van openbare likes op Instagram?

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Tijdens de jaarlijkse Facebook-conferentie kondigde Instagram aan dat het een test (als eerste in Canada) gaat doen om het aantal likes onder een bericht niet langer zichtbaar te maken. Deze optie die Facebook omschrijft...

Social Media03.05.2019

Instagram wil het aantal likes gaan verbergen

Influencers worden weer influencers
Hoe geautomatiseerde like-bots en tools ook Instagram kapotmaken

Nu dat Instagram serieus populair is geworden is het ook steeds meer een platform voor marketing. De redelijk veel voorkomende gesponsorde posts die je nu voorbij ziet komen als je door de foto's heen bladert op Insta zi...

Social Media13.06.2017

Hoe geautomatiseerde like-bots en tools ook Instagram kapotmaken

Aantal volgers minder waard
Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Dat Facebook enorm veel van ons weet, is een feit. Ook qua politieke voorkeur, want of dat nu VVD, SP of CDA is, kun je aangeven in je persoonlijke profiel. Maar niet iedereen vult dit in of heeft zijn profiel op openbaa...

Social Media01.03.2017

Wat is jouw politieke voorkeur volgens je Facebook likes?

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag

Facebook is speciaal voor moederdag aan het testen met een digitale bloem in een paar markten. De bloem werd gespot door Twitter gebruiker Sreedev Sharma.

Social Media06.05.2016

Facebook: naast liken nu ook een bloem geven voor Moederdag