Social Media03.04.2012

Verdubbeling aantal Social Media functies in 2012


Het aantal mensen met social media in hun functietitel stijgt explosief. Dit aantal steeg het afgelopen half jaar met ruim 45% blijkt uit recent onderzoek. Iets minder dan de helft van deze personen is full-time met social media bezig. Zo blijkt uit een onderzoek van Krem, een social media bureau in Amsterdam, dat het onderzoek heeft gehouden onder functieprofielen op LinkedIn.

In oktober 2011 werd de term “social media” gevonden in de functietitel van ruim 2.000 personen in Nederland. Dit blijkt 5 maanden later al 2.900 te zijn. Als deze groei doorzet, verdubbelt het aantal social media functies in 2012. Peter Akerboom, KREM: “De afgelopen jaren is de vraag naar social media professionals en community managers enorm gestegen. Bedrijven willen belangrijke doelgroepen aan zich binden en zijn steeds vaker bezig met het opbouwen en onderhouden van een waardevolle community. Echter ontbreekt vaak de kennis en expertise in house bij organisaties.” 

verdubbeling-aantal-social-media-functie.jpg
verdubbeling-aantal-social-media-functie.jpg

Ook Thijs Sprangers, Social Strateeg bij KREM, herkent deze trend: “Afgelopen jaren merkten we bij opdrachtgevers een groeiende behoefte om hen, naast het opzetten van de strategie, ook te ondersteunen bij de social media operatie. De behoefte verschilt per bedrijf; het varieert van een platform specialist die alles van Facebook of Linkedin weet, tot een ervaren change manager om de organisatie mee te krijgen. Door het opzetten van een interim dienst, proberen we nog meer aan die vraag te voldoen.

Van de steekproef van 501 personen werkzaam in social media in Nederland, blijkt dat 45% full-time met social media bezig is. Hiervan is zo’n 52% rechtstreeks bij bedrijven of overheid in dienst, 31% is in dienst bij gespecialiseerde bureaus en 17% werkzaam als ZZP’er. Bij de overige 55% van de organisaties in Nederland worden social media taken naast andere werkzaamheden uitgevoerd. Deze organisaties beleggen social media activiteiten voor het grootste gedeelte op de communicatie- (14.3%) en marketingafdeling (12%). Opvallend is dat social media als nevenactiviteit relatief veel voorkomt bij goede doelen. Dit zijn vaak vrijwilligers.