Social Media12.03.2012

Televisienetwerk CNN wil techblog Mashable overnemen voor 200 miljoen dollar


televisienetwerk-cnn-wil-techblog-mashab.jpg
televisienetwerk-cnn-wil-techblog-mashab.jpg

Televisienetwerk CNN, opgericht in 1980 door Ted Turner en tegenwoordig eigendom van Turner Broadcasting System dat nu onderdeel is van Time Warner, zou op dit moment vergevorderde gesprekken voeren met het populaire Mashable, zo kopt The New York Times op zijn website. Mashable werd opgericht in juli 2005 door Peter Cashmore vanuit het Schotse Aberdeen en ontpopte zich al snel tot dé website voor alle nieuwsupdates over sociale media.

Overname zou duidelijke statement zijn
Via een eventuele overname zou CNN, een van de populairste Amerikaanse websites een duidelijke statement kunnen maken en meteen zijn interesse tonen in start-ups en de sociale media. Die andere gigant, AOL kochtte immers in het verleden reeds het populaire Techcrunch op. Felix Salmon, een blogger voor Reuters, berichtte zondagavond dat CNN vergevorde gesprekken hield met Mashable in functie van een latere overname die dinsdagochtend zou worden wereldkundig gemaakt. Deze ochtend ontkende nieuwszender CNN echter de geruchten en weigerde commentaar te geven.

CEO Pete Cashmore blijft in het ongewisse?
Maandagochtend liet Pete Cashmore, de oprichter van Mashable, zijn staff weten dat het gerucht dat momenteel de ronde doet op Twitter foutief is. Echter zou zijn e-mail niet bevestigen, noch ontkennen dat er wel degelijk gesprekken worden gevoerd met CNN. Als het gerucht zou kloppen, zou het de grootste overname zijn uit het CNN-tijdperk. Vorige herfst nam CNN nog “Zite” overvoor een slordige 20 à 25 miljoen dollar, een applicatie waarmee je je eigen magazine kan samenstellen. Volgens The New York Times zou het verhaal kunnen kloppen omdat Adam Ostrow, Mashable’s executive editor het verhaal van Felix Salmon de welgekende “vind ik leuk” gaf op Facebook. Al is de vraag in hoeverre je daarop kan vertrouwen…

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl