Social Media15.11.2011

The Social Company: Architectuur van een verandering


the-social-company-architectuur-van-een-.jpg
the-social-company-architectuur-van-een-.jpg

Internet, social media, en al dan niet location based mobiele data hebben impact op de zichtbaarheid van de burger als consument, op business logica modellen en op hoe organisaties eruit gaan zien qua inrichting om in deze veranderende markt te overleven. In deze column de veranderingen in vogelvlucht en in onderling verband.

Het internet verandert de manier waarop we werk organiseren. Het maakt de schedule push en de hiërarchische organisatie die het impliceert, overbodig. En daarmee verdwijnt het type van control dat van oudsher wordt gebruikt om resources en taken, klantvraag, levering en services op elkaar af te stemmen. Organisatorische hiërarchieën zijn vaak in feite te duur geworden om te blijven bestaan, en dankzij het internet is de manier waarop ze zaken coördineren niet meer nodig. De kosten van het industriële complex beginnen daardoor de opbrengsten te overtreffen.

Binnen vijf jaar zal deze ontwikkeling grote invloed hebben op de ‘corporate’ organisatie en eigenlijk is dit proces in volle gang aan onze kant van de wereld. Er verdwijnen banen uit de hiërarchie en de banen die overblijven zullen volkomen anders zijn. Grote organisaties kunnen alleen maar overleven in een dynamische markt door op z’n minst de organisatorische frontoffice te herontwerpen naar kleine autonome units die snel kunnen reageren op de vluchtige klantvraag. Ze zullen ook  de eigen complexiteit moeten verbergen. Klanten houden niet van complexiteit. Bedrijven moeten daarom vooral leren aanvoelen als een klein bedrijf.

Die kleine cellen kunnen snel  reageren op de markt, maar wel gebruik maken van de grote corporate databases en expertise. Zo kan de grote onderneming de voordelen van een groot bedrijf combineren met de voordelen van een klein bedrijf en in ieder geval als onderdeel van hun branding regelen dat het voor de klant aanvoelt als een klein bedrijf, iets dat voor de klant waarde heeft. Eigenlijk is dit de enige strategie voor de ‘corporate’ onderneming om te overleven.

Het vermogen van ondernemingen en consumenten om any place, any time te dealen met dit moment, nu, wordt key. Plannen zijn leuk. Maar het geld moet nu verdiend worden. B2C wordt C2B  wordt P2P en op allerlei plekken krijgen we een omkering van de waardeketen waarbij de macht van de burger steeds meer voortvloeit uit zijn rol als zichtbare consument.

In de muziekwereld heeft zich die verandering in business logica al min of meer voltrokken. De musicus geeft geen concert om cd’tjes te verkopen. Hij verkoopt cd’tjes om de concertzaal vol te krijgen waarbij uiteraard een aantal tracks als free download ter beschikking worden gesteld aan de onverzadigbare consument. Deze ontwikkeling wordt nu ook in andere branches zichtbaar.  

Dit is waar social networking in beeld komt. Natuurlijk zijn Twitter en Twitter-imitaties zoals Yammer niet alleen maar tooltjes. Het zijn manieren om de wereld transparanter te maken in termen van kennisoverdracht en het vinden van vrienden. Ze maken het voor u en mij tegen een zeer lage prijs mogelijk om onze gelijken en vrienden te vinden, om ‘pools’ en bondgenootschappen te vormen, ze aan elkaar te koppelen, en zo doel-georiënteerde communities te creëren, networked organisaties en focused action. Bovendien haalt Twitter the real time internet weer dichterbij, de search engines ver achter zich latend in termen van snelle, real time response.

P2P-banking, zoals Zopa.uk of Smava.de, is een mooi voorbeeld van deze ontwikkeling voor de fiancials in de richting van the social company. Wat is de belangrijkste verandering die bedrijven moeten ondergaan om een levensvatbare 21ste eeuwse onderneming te worden? Ik denk, dat waar samenwerking in de 20ste eeuw in de kern niet meer is dan een onpersoonlijke, door management gedreven calculatie (scientific management), het zal evolueren naar bottom-up end-user gestuurde besluitvorming gedreven door betekenis. Lean and Mean zal opnieuw Lean and Meaningful worden. Bedrijven die geen ‘meaning’ bieden zijn binnenkort kansloos op de arbeidsmarkt.

Screen shot 2011-11-15 at 11.19.30 AM

Het zal meer dan ooit draaien om persoonlijke presence en persoonlijke branding. Niet om het egoïstische ‘Ik ben bijzonder’, maar meer de ‘Ik ben uniek’-benadering. Internet en social media brengen ons in the personal age. Niet om de schedule push confectie-oplossingen maar meer om reality pull, gepersonaliseerde oplossingen met waardering voor diversiteit. De onpersoonlijke topdown planning zal op z’n minst voor een deel worden vervangen door persoonlijke en voortdurende prototyping en perpetual beta, waarbij elk van ons verandert in een actie gedreven (werk)ondernemer, wellicht een ZZPér waarvan er inmiddels 800.000 zijn in Nederland. Meer en meer bedrijven zullen niet langer gefocust zijn op continuïteit, maar op flexibiliteit. We worden daardoor gedwongen onze veilige functietitels te verlaten, en moeten gaan vertrouwen op onze eigen talenten en toegevoegde waarde: ‘pay for performance, promote for ability’.

Veel bedrijven zullen in de toekomst het karakter krijgen van tijdelijke projecten, die zichzelf op een creatieve manier vernietigen (net zoals een film door een tijdelijke crew wordt gemaakt, komen en gaan). Ze zullen ook kleiner zijn omdat social networking het mogelijk maakt grootschalig productief te zijn zonder vaste organisatie. De werknemer wordt werkondernemer. Social media versnellen dit proces. Kraslotgedrag past hier niet. Viral acting met verschillende van onze identiteiten (rollen) in verscheidene netwerken is realiteit.

Dit alles roept wel de vraag of generatie Y, de generatie Einstein, het vermogen zal hebben of zal ontwikkelen een onafhankelijk werkondernemer te zijn en te handelen vanuit taakvolwassenheid bij de afwezigheid van een grootschalige organisatie. Hopelijk bereidt het onderwijs ons voor op deze nieuwe business en maatschappelijke realiteit.

Social networking accelereert deze ontwikkeling naar een op individuele waarde gebaseerde, netwerk-centrische samenwerking. Het faciliteert en versnelt. Het zal bedrijven ertoe dwingen om nog meer networked te worden. En daardoor meer mensgericht, omdat deze op de individuele ontmoeting gerichte co-operationele houding (de gilden) de operationele kosten aanmerkelijk verlaagt: van survival of the fittest naar survival of the most cooperative. De huidige grote bedrijven, de corporates, zullen zich waarschijnlijk op korte termijn ontwikkelen naar financiële holdings, waardoor de 21ste eeuwse mensgerichte social company een eigen tijdperk voor zijn leden kan creëren.

Er zijn nog vele avonturen te beleven op weg naar competitie 2.0. Vind ze. Geniet ervan. En heb plezier!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding

Verder lezen over Location Based

​Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers

Je wil iets in je huis veranderen maar je weet niet wat. Je hoeft niet heel ver te zoeken naar inspiratie. Social media? Nee hoor, helemaal niet nodig: je kunt gewoon de folder van je lokale doe-het-zelf-winkel openslaan...

DC Business16.10.2023

​Waarom folders zo goed werken onder doe-het-zelvers

​Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn

Toen ze werden aangekondigd waren de reacties op AirTag gemengd. Apple’s superkleine gadget die je aan je sleutels kunt bevestigen om ze terug te vinden als je ze weer eens te nonchalant door de kamer hebt gegooid bij...

Gadgets27.01.2022

​Waarom Apple’s AirTag een slecht idee blijkt te zijn

Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag

Associated Press heeft een diepgravend onderzoek gedaan naar de locatievoorzieningen van Google en daar kwam een schokkende conclusie uit: Google trackt je locatie via een iPhone of Android toestel altijd, zelfs als je e...

Online13.08.2018

Google trackt je locatie ook als je zegt dat het niet mag

De ene instelling is de andere blijkbaar niet
Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer

Het kwam deze week naar buiten dat het Pentagon een verbod had ingesteld op de locatie-optie die onder andere in fitnesstrackers zit. Dat was een reactie op een eerder incident waarbij diezelfde locatiedata uit Strava h...

Nieuws09.08.2018

Defensie Nederland volgt voorbeeld VS: geen locatietrackers meer

gps-locatie geeft te veel weg
Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

Facebook is de laatste tijd weer druk bezig met de tijdlijn. Begin dit jaar kwam het bedrijf naar buiten met het nieuws dat gebruikers meer dingen van vrienden te zien krijgen, en wat minder nieuws. Maar New York Times k...

Nieuws30.01.2018

Facebook gaat meer prioriteit geven aan lokaal nieuws

WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen

Het delen van je locatie in real-time met anderen is inmiddels al in veel apps mogelijk, maar WhatsApp krijgt de mogelijkheid nu ook. In de komende tijd gaat er een update live die dat mogelijk maakt, zodat je via de app...

Social Media18.10.2017

WhatsApp laat je nu ook je locatie live delen

Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map

Als je niet wilt dat iedereen waar je vrienden mee bent op Snapchat je locatie kan checken, hoop ik dat je nog geen gebruik maakt van Snap Map. Die nieuwe functie die vorige week geïntroduceerd is blijkt namelijk verre...

Social Media26.06.2017

Snapchat onduidelijk over delen locatie bij gebruik van Snap Map

Facebook Places: ontdek de beste locaties in steden wereldwijd

Facebook heeft een nieuwe Places Directory uitgebracht, hiermee kan je zoeken naar de beste bestemmingen in steden over de hele wereld. Zo wist searchengineland te melden.Als je eenmaal een specifieke stad of dorp h...

Social Media13.11.2014

Facebook Places: ontdek de beste locaties in steden wereldwijd

gerangschikt op basis van jouw facebook-netwerk