Social marketing strategie: ‘van experiment naar succes’

Vorig artikel Volgend artikel
Social marketing strategie: ‘van experiment naar succes’

Er komen de laatste paar maanden veel nieuwe social media boeken uit. Na het boek van Ernst-Jan Pfauth, Frank Meeuwsen en het Slijtermeisje komen Sjef Kerkhofs, Maurice Beerthuyzen, Martijn Planken en Jan Adriaanse met hun nieuwe boek. Het heet ‘Social marketing strategie: van experiment naar succes’. Het gaat over het ontwikkelen van een goede social marketing strategie waarmee je social media op een verantwoorde manier kunt integreren in de bedrijfsactiviteiten. Social media wordt nog te vaak tot doel verheven, terwijl iedereen weet dat het een krachtig middel is om bepaalde doelen te realiseren.

Volgens de auteurs omarmt de consument social media inmiddels, tijd voor de bedrijven om te volgen. Via het Social Strategy Model, wat is ontwikkeld door Sjef, biedt het boek je een strategisch model. Tijd om eens aan Sjef te vragen wat hij van zijn nieuwe boek vindt?

1. Voor de mensen die je nog niet niet kennen, wil je jezelf nog even kort voorstellen?

Sjef Kerkhofs, 26 jaar, vakidioot. Ik ben HBO en WO opgeleid in het vakgebied marketingmanagement. Inmiddels alweer sinds 2004 actief in de internetmarketing. Tijdens mijn HBO opleiding begon in mijn eerste bedrijf. In 2007 kwam vervolgens mijn tweede bedrijf waarin ik me specialiseerde op internetstrategie vanuit een social media focus. Inmiddels ben ik samengegaan met marketingpowerhouse Pondres in Tilburg sinds begin 2010. Samen met hen heb ik een marketingtak opgezet die zich richt op het benutten en organiseren van social media als marcom en informatiekanaal. Daarnaast ben ik eind 2008 gestart met marketingweblog Bijgespijkerd en schrijf ik onder andere voor Molblog.

2. Het boek heb je samen met Maurice Beerthuyzen, Martijn Planken en Jan Adriaanse geschreven. Hoe zijn jullie tot het idee gekomen om met z'n drieën een boek te schrijven?

Het idee om dit boek te schrijven is afkomstig van mij. Ik was al langere tijd op strategisch niveau aan het nadenken over de rol van social media binnen marketing en organisaties, en wilde dat graag op papier zetten. Als onervaren boekschrijver wilde ik echter een ervaren en wetenschappelijke coach hebben, hetgeen Professor Jan Adriaanse is geworden. Hij schreef reeds meerdere succesvolle boeken over verandermanagement. Daarnaast wilde in gebruik maken van de praktijkkennis van Maurice en de Sociologiekennis van Martijn om het boek meer diepgang en verschillende oogpunten te geven. 4 man kunnen meer kwaliteit bieden dan 1, ik denk dat dit in het boek duidelijk wordt.

3. Waarom hebben jullie het boek geschreven?

Het boek is niet met een specifiek doel geschreven. Het is meer een resultaat van passie voor het vak, en het nog ontbreken van een boek van deze strekking in Nederland. Daarnaast heerste bij mij en de co-auteurs het gevoel dat we waardevolle content aan het vakgebied toe te voegen hadden, content die het volwassen worden van social media als marketingtool kan versnellen in de Nederlandse markt. Hoe doel is uiteindelijk dus vooral om onze kennis te delen, van toegevoegde waarde te zijn in het vakgebied en onze passie over te brengen op de lezer.

4. Wat is de doelgroep van het boek?

De doelgroep loopt relatief uiteen, maar moet met name gezocht worden in de hoek van de marketeer, manager en directeur die meer diepgang en abstractie wil toevoegen aan zijn of haar kennis van social media. Dit boek is een mix tussen abstractie en toepasbaarheid en vereist dus een bepaald marketinginzicht. De voornaamste doelgroep bestaat niet uit de marketeers die reeds uitgebreide kennis van social media hebben, we benaderen het kanaal vanaf ontstaan en verklaren de opkomst en toepasbaarheid er van.

5. Kun je de keuze tot de opzet van het boek beschrijven?

We hebben bewust gekozen voor een trechteropbouw, waarbij we starten met het toelichten van een maatschappelijk kader. Gedurende het boek gaan we dan steeds verder de diepte in richting social media marketing strategie. We starten dus met sociale verklaringen voor de populariteit van social media, haar rol in het invloedenlandschap van de consument en vervolgens de maatschappelijke trends die door social media worden beïnvloedt/veroorzaakt. Pas daarna zoomen we in op het strategische kader waarin social media benut kan worden.

6. In het boek baseren jullie je op het Social Strategy Model. Hoe is dit model tot stand gekomen?

Het Social Strategy Model is inderdaad een belangrijk onderdeel van het boek. Hiermee proberen we de lezer een kader te bieden om social media op een gedegen wijze in te bedden in diens organisatie en/of marcom. Het model vind haar oorsprong in 2008, toen ik het ontwikkelde als combinatie van diverse andere modellen, eigen ervaringen en marketingliteratuur die ik destijds op de Universiteit kreeg voorgeschoteld. Modellen als het POST model van Forrester en de standaard opmaak van een marketingplan hebben een grote rol gespeeld bij de vorming van het model. Het is daarna op verschillende onderdelen getest bij projecten in de Nederlandse markt en tevens gescreend door een groot aantal ervaringsdeskundigen, waaronder professor Adriaanse, onze co-auteur.

7. Waarom moeten mensen jullie boek lezen?

Waar andere boeken toch vooral over de techniek achter social media gaan, of over social media als mediaverschijnsel, richten wij ons specifiek op de strategische toepasbaarheid van het medium binnen het vakgebied marcom. Kortom, we formuleren social media niet als doel, maar als middel om een doel te bereiken. Daarnaast richten we ons niet zoals veel andere boeken puur op cases, we trachten een concreet strategisch/theoretisch kader toe te voegen. Deze marketingtechnische en maatschappelijke insteek hebben we in de huidige Nederlandse literatuur nog niet gezien en zal volgens ons bijdragen in de beeldvorming en het begrijpen van social media binnen de doelgroep.

8. Welk hoofdstuk of deel uit het boek wil jij specifiek benoemen?

Het mooie aan ons boek is dat het geschreven is door auteurs met elk hun eigen schrijfstijl en beleving. Die verschillende schrijfstijlen houden het boek constant verassend en afwisselend. Het voorwoord van Jan Adriaanse is bijvoorbeeld een geweldige mix tussen ervaring, humor en herkenning...heerlijk om te lezen. Het zal vooral bij de ervaren manager die nog tijden zonder internet kent een heerlijk bad van herkenning zijn.

9. Wat zie jij nog veel fout gaan in de social media strategie bij bedrijven?

Nog te vaak wordt social media voorop gesteld en als doel van de marcom inspanningen geformuleerd. Dit is het lot van elke hype, dus ook van deze hype. ‘We gaan iets met social media doen want dat is hot’, is een van de meest gehoorde insteken. Op die manier vervorm je een middel (dat social media is...niet meer en niet minder) tot een doelstelling. Dat is niet de juiste aanpak binnen de marcom, en dat proberen we dus middels ons boek aan de markt duidelijk te maken.

10. Als je de lezer 1 tip mag geven. Welke zou dat dan zijn?

Neem de tijd om de diverse hoofdstukken door te laten dringen, en ga daarna met een concrete case aan de slag binnen je bedrijf. Probeer het Social Strategy Model aan de hand van het boek toe te passen op je eigen probleemstelling. Denk er achter aan: gebruik het boek als je denkt (of wilt onderzoeken) dat sociale media kunnen helpen met het bereiken van je doelstellingen, niet omdat het inzetten van Twitter of Facebook je doel is.

Het boek is te reserveren op Managementboek.nl en zal rond 15 september gelanceerd worden.

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies