Search05.09.2014

​Tellen organische zoekresultaten nog mee in Google?


Heb je straks geen keus meer, en móet je wel gaan adverteren om vindbaar te blijven in Google? Of is er geen reden voor paniek en zijn de organische (niet-betaalde) resultaten nog lang niet uitgespeeld? Hoogste tijd voor gericht onderzoek naar de verhouding tussen betaalde versus niet-betaalde klikken, het klikgedrag binnen de toptien organische resultaten, én de trends daarin.

Het is een ontwikkeling die al een aantal jaar gaande is. De organische zoekresultaten in Google hebben het steeds zwaarder in de zoekmachine. AdWords-advertenties domineren meer en meer, met op schermen kleiner dan 13 inch bijvoorbeeld nog slechts 1 organisch zoekresultaat ‘boven de vouw’. En bij het zoeken op bepaalde merknamen, zoals ‘Lego’, met nog maar 7 organische resultaten in plaats van de oorspronkelijke 10.

Een verbetering van de hoeveelheid SERP-real estate voor de organische posities lijkt voorlopig nog niet in zicht. Sterker nog, met de vernieuwde advertentie-extensies (als call-out (Bèta), sellerratings, formextensions en enhanced sitelinks) claimen de betaalde resultaten steeds meer ruimte in de zoekmachine.

omoda
omoda

Onderzoek veranderende rol organische zoekresultaten

Via Searchresult Insights, het Big Data-platform van online marketingbureau Searchresult, is het mogelijk om de data (uit Analytics en bijvoorbeeld Google Webmaster Tools) van verschillende klanten te bundelen en te analyseren. Innovatief gereedschap om trends te herkennen, benchmarks op te stellen en, zoals in dit geval, onderzoek te doen naar de doorklikratio’s van organische zoekresultaten.

Searchresult is overigens niet de eerste partij die inzicht geeft in de doorklikratio’s van de organische posities. Eerder zijn door onder andere Slingshot SEO (uitgeschreven door Search Engine Land), Chitika en Moz soortgelijke rapportages opgesteld. Deze onderzoeken stammen echter uit 2011, 2012 en 2013. Reden genoeg voor een update, met oog op de Nederlandse markt.

Eerdere onderzoeken
Eerdere onderzoeken

Wat aan de eerdergenoemde onderzoeken opvalt, is dat Chitika flink afwijkt ten opzichte van de andere partijen. Het lijkt er dan ook op dat deze club ofwel alleen merknaamzoekwoorden heeft gebruikt, of alleen de organische posities tegen elkaar heeft afgezet, waardoor alle organische CTR’s bij elkaar tot 100% optellen. Slingshot en MOZ lijken een realistischere afspiegeling van de werkelijkheid.

Verwachtingen van SEO-specialist Searchresult

In het onderzoek heeft Searchresult haar verwachting van de doorklikratio’s in Nederland naast de resultaten van Slingshot en MOZ gezet. Om Searchresult Insights vervolgens op de diverse databronnen los te laten. Met onderstaand inzicht als uitkomst.

Vergelijking Insight verwachting
Vergelijking Insight verwachting

Opvallend is dat ondanks dat er inderdaad sprake is van een verwachte topzware verdeling, de tweede positie een veel lagere CTR heeft dan verwacht: 7,38% vs. 9%. Ook vallen de posities 7 t/m 10 op. Samen zijn deze posities goed voor bijna 10% van het totale aantal klikken, bij elkaar bijna 3 keer zo veel (9,5% vs. 3,5%) als verwacht.

Verhouding betaalde versus niet-betaalde klikken

Bij elkaar opgeteld zijn de organische zoekresultaten al met al goed voor 53% van het totale aantal klikken. De andere kliks gaan naar betaalde zoekresultaten, een nieuwe/ verfijndere zoekopdracht, of het klikken op een andere service zoals Afbeeldingen, Maps, Nieuws of Video’s. De verhoudingen daarbinnen zullen per zoekwoord enorm verschillen.

Als naar schatting 70% van de overige klikken naar de betaalde zoekresultaten gaat, dan ziet het totaalplaatje in augustus 2014 er zo uit:

Google NL Gebruikersacties
Google NL Gebruikersacties

De toekomst?

Omdat dat de zoekmachine bijna wekelijks veranderingen doorvoert, is het de moeite om een index van organische doorklikratio’s bij te houden. Deze zal binnenkort dagelijks bijgewerkt op www.searchresult.nl te volgen zijn. Op deze manier is ook de impact van toekomstige Google-updates goed te monitoren. Een mogelijk interessante aanvulling voor online marketeers en SEO-specialisten op de uitvoer en/of aanpassing van online analyses en strategieën.

Index t.o.v. 1:1:2014
Index t.o.v. 1:1:2014
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?