Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De intenties van Google om het bedrijfsleven te helpen lijken steeds meer gestalte te krijgen. Nog maar een aantal maanden geleden maakt Google bekend dat zij met een digitale werkplaats zouden komen om ondernemers tijdens de huidige Covid-19 crisis nadrukkelijker te gaan ondersteunen. Naast webinars, trainingen en online groepscoaching biedt Google financiële ondersteuning voor ondernemers in de vorm van advertentietegoeden, tips en consumenteninzichten.
Vandaag komen daar een aantal nieuwe diensten bij waaronder gratis vermeldingen op het Shopping tab en Lokale diensten-advertenties. Dit is een onderdeel van Google’s commitment om voor eind 2021 een half miljoen Nederlandse bedrijven en individuen te helpen. Uitgangspunt is het herstel van de retailsector welke van cruciaal belang is voor het herstel van de algehele economie in ons land.
Gratis vermeldingen op het Shopping tab
Google maakt het voor retailers gratis om hun producten op het Shopping tab in de zoekmachine te plaatsen. Dit initiatief zal vanaf medio oktober wereldwijd worden uitgerold. Dit valt gelijk met de eindejaarspiek in het retail seizoen.
Gratis vermeldingen moeten retailers helpen om beter in contact te komen met consumenten, ongeacht of ze nu wel of niet adverteren op Google. Consumenten zullen daardoor in staat zijn om meer producten van meer winkels te vinden via het Shopping tab.
Voor adverteerders betekent dit dat betaalde campagnes nu kunnen worden uitgebreid met gratis advertenties op het Shopping tab. Bestaande gebruikers van Merchant Center en Shopping advertenties, hoeven niets te doen om te profiteren van de gratis advertenties. Voor nieuwe gebruikers van Merchant Center wordt de komende tijd gewerkt aan het vergemakkelijken van het onboarding proces. Retailers in Europa kunnen elke dienst voor prijsvergelijking kiezen om met gratis vermeldingen te werken.
Zoekopdracht ‘beschikbaar bij mij in de buurt’ verdubbeld
Vandaag introduceert Google eveneens ‘Lokale diensten-advertenties’ in Nederland. Veel mensen winkelen lokaal omdat ze meer tijd thuis doorbrengen, en zoekopdrachten met de woorden “beschikbaar bij mij in de buurt” zijn over de hele wereld verdubbeld. Ook is in de eerste helft van 2020 het aantal zoekopdrachten naar lokale diensten, zoals woningverbetering of onderhoud, ten opzichte van de eerste helft van 2019 met meer dan 25 procent gestegen in een groot aantal Europese landen.
Lokale diensten-advertenties moet mensen helpen om meer betrouwbare, lokale diensten – zoals loodgieters, schoonmakers en elektriciens – te vinden. Dit wordt ondersteund met de ‘Google Bescherming badge’, wat beschikbaar is voor bedrijven die in hun account voor Lokale diensten-advertenties het screening- en kwalificatieproces van Google hebben doorgelopen. Potentiële klanten kunnen diensten boeken via Google Zoeken op desktop of mobiel. Hier kun je o.a. beoordelingen en licentie-informatie van eerdere klanten zien en vergelijken tussen de verschillende aanbieders.
Om kleine bedrijven op weg te helpen, kunnen deze advertenties ook worden gebruikt door bedrijven die geen website hebben. Met Lokale diensten-advertenties kunnen ondernemers op Google rechtstreeks van potentiële klanten leads ontvangen. De ontvanger ontvangt deze leads in de vorm van telefoongesprekken en berichten via de lokale diensten-advertentie. Ondernemers betalen alleen wanneer contact wordt opgenomen door een klant. Er worden geen kosten in rekening gebracht voor mensen die op de advertentie klikken.
Lancering van een vernieuwde Grow My Store site
Dit jaar heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden naar e-commerce, waarbij 61% van de Nederlandse consumenten hun kleding, speelgoed en elektronica nu voornamelijk online koopt. Voor retailers betekende de online shopping piek dat ze zich snel moesten aanpassen om ervoor te zorgen dat hun sites de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden.
Google introduceert een vernieuwde Grow My Store met nieuwe functies waarmee retailers de trends in de branche kunnen verkennen en hun bedrijf kunnen vergelijken met andere retailers in hun sector. Dit helpt lokale winkeliers om meer klanten te trekken en hun online winkelervaring te verbeteren.
Verder lezen over Google
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Artificial Intelligence12.09.2024