Search12.02.2016

​Friends of Search 2016: van contentstrategie tot app indexing


Na twee succesvolle edities in 2014 en 2015 beloofde Friends of Search 2016, georganiseerd door DDMA en IAB Nederland, weer veel goeds. De laatste trends op SEO-gebied volgens meerdere topsprekers. Van contentstrategie tot app indexing. De meest interessante learnings van de dag zetten we voor je op een rij.

Bol.com over ‘the wisdom of the crowd’

Bol.com zet vol in op SEO. Met 6 SEO’ers, een dedicated IT-team en 90 productspecialisten. De grootste uitdaging? Het vindbaar maken van zo’n 10 miljoen producten, waar er wekelijks zo’n 30.000 bij komen (dat zijn er 178 per uur als je 24/7 doorwerkt…). Hoe ga je daar mee om? Waar ligt dan de focus?

Belangrijk voor SEO bij Bol.com is de nauwe samenwerking met IT en de ploeg van Buying & Merchandise (B&M). B&M bestaat uit de eerdergenoemde 90 productspecialisten, die over de bij de producten gepresenteerde content gaan.

Om de productspecialisten optimaal SEO-minded te krijgen, worden er bijna wekelijks verschillende SEO-sessies georganiseerd. Met aandacht voor de specifieke keywords vanuit het domein van de specialist. Hoe ranken deze, hoe zijn de landingspagina’s, enzovoort.

Ook leren de productspecialisten om zelf via een monitor in de gaten te houden hoe hun domein organisch presteert.

De specialisten maken vervolgens content voor de volledige customer journey, aan de hand van de volgende focusgebieden:

  • Inspiratie voor blog
  • Informatie over product
  • Categorie opsomming producten, omschrijvingen nieuwe productgroepen
  • Product titels, afbeeldingen en video’s, productbeschrijvingen, recommendations

Keuzes voor het optimaliseren van content op de site gebeurt vanuit:

  • Omzet/assortiment
  • Zoekvolume categorieën of merken
  • Seasonality

Naast het optimaliseren van productgroepen en het opleiden van productspecialisten zoekt Bol.com ook naar eenvoudiger te schalen SEO-strategieoplossingen. Tactieken die na een kleinschalige test via ‘structured learning loops’ makkelijk over de hele site door te voeren zijn.

Het optimaliseren van de title tags en h1’s dient op de presentatie op Friends of Search als voorbeeld. Zij optimaliseren deze nu middels business rules.

Voorheen was het:

Bol.com | LEGO, Bestverkocht, Auto’s, Voertuigen | Speelgoed

Na optimalisatie is het:

Bol.com | Bestverkochte LEGO speelgoedauto’s

Een ander, al vaker genoemd, voorbeeld is het toevoegen van de ISBN-nummers aan title tags, waardoor ipv 5% nu 71% van de boeken rankt op ISBN-zoekopdrachten van boeken.

De laatste op deze dag aangestipte ontwikkeling bij Bol.com op SEO-gebied is tot besluit ‘The wisdom of the crowd.’

wisdom-crowd
wisdom-crowd

De webwinkel heeft het klikgedrag van bezoekers nog verder in kaart gebracht. Wanneer iemand interesse heeft in kinderwagens (op basis van kliks, niet sec op basis van searches) worden er ook suggesties gegeven om bijvoorbeeld naar kinderkleding te navigeren.

SEO in de marketingmix

Het kan niet anders of het concept van The wisdom of the crowd is een kolfje naar de hand van de CEO van TopRank Online Marketing: Lee Odden. Deze spreker gelooft in een holistische aanpak van search, social media en contentmarketing.

De focus in online marketing ligt wat Lee betreft op de volgende vlakken:

  1. Data Driven Marketing
  2. Improved Customer Experience
  3. Digital Marketing Integration

Laat kanalen los en kijk naar de volledige customer journey van een klant. Op welke vragen wil hij antwoorden? Welke kanalen gebruikt hij of zij daarvoor? Welke content kun je dan waar en in welke vorm het beste aanbieden?

Of zoals hij het zelf verwoordt: “An SEO approach to Digital Marketing means being ‘The Best Answer’ wherever customers are looking.”

Hiervoor is het noodzakelijk over de grenzen van je eigen kanaal heen te kijken en samen te werken met die collega die zich bezighoudt met contentmarketing of die collega van social, of… Vanuit het idee dat jij als SEO’er bij uitstek het inzicht hebt in waar mensen naar zoeken.

Ga vanuit die kennis samen met een team onderzoeken waar en wanneer jij de antwoorden kunt geven. Vind de workflow hoe je dit het beste aan kunt pakken. En maak je geen illusies over het belang dat eraan gehecht wordt door de top. Gevraagd aan grotere bedrijven hoe SEO zich verhoudt tot de complete marketingmix krijgt Lee overal hetzelfde antwoord:

“SEO strategy is fully part of, and in the top priorities of, our digital and investment strategy.”

SEO-contentstrategie

Als we dan elders verder induiken op hoe je praktisch gezien tot goede content komt en dit binnen je organisatie uitrolt, vinden we Lauren Pope van Brilliant noise. Expert in contentstrategie. Ze werkt vanuit de visie dat je content moet aanbieden in het gebied tussen wat je klanten belangrijk vinden en wat jij als merk belangrijk vindt.

“Find your common purpose.”

Ook zij hamert op het feit dat je intern meer samen moet werken. Denk in het complete proces dat een mogelijke klant gaat doorlopen. Welke typen content en kanalen komen in deze customer journey aan bod?

“The customer is your north star.”

Zorg er vervolgens voor dat je alle stakeholders aan tafel krijgt om te verhelderen waar de ‘common purpose’ en die ‘north star’ van je merk liggen Welke content past daarin? Samen doen dus, in plaats van dat alle kanalen dit voor hun eigen eiland gaan bepalen.

Creëer een connected content organisation.

connecting
connecting

“Silos get in the way of great content: find ways to break them or work across them.”

Succesfactoren van content in Google.nl

Internationaal strategisch de boel op orde is één, het daadwerkelijk creëren van lokaal werkbare content is vers twee. Gelukkig is Marcus Tober van Searchmetrics ook van de partij. Hij doet onderzoek naar welke rankingfactoren specifiek van belang zijn in Google.nl.

Deze verschillen namelijk veel met de factoren die in Google US een rol spelen.

Uit zijn onderzoek blijkt onder andere dat hoe meer woorden een artikel bevat, hoe hoger deze rankt. Ook lengte van de URL (hoe korter, hoe beter) speelt een rol. Meer weten over dit onderwerp? Een uitgebreider artikel volgt binnenkort op de marketingblog van contentpartner Searchresult.

Contentcreatie vanuit data

Wanneer het aankomt op het creëren van content met het oog op het realiseren van links schuift Stacey MacNaught na de lunch aan.

Haar devies: creëer content met behulp van, of bestaande uit, (objectieve) data.

Wat heb je daar zoal voor nodig? Ten eerste een goed verhaal. Zorg dat je verhaal relevant, actueel en liefst onverwachts is. Ook moeten mensen zich met je verhaal kunnen identificeren.

De volgende is stap is het verwerven van data om het verhaal te vertellen. Door je eigen data te bekijken, een onderzoek uit te laten voeren, je volgers te raadplegen, of een nog vrij onontdekte bron: de openbaarheid van bestuur.

Journalisten maken er vaker gebruik van. Van die door overheden vrijelijk ter beschikking gestelde schat aan data, model cbs.nl. Gouden tip voor voor SEO’ers om deelbare content mee te verrijken.

stacey
stacey

Meer aandachtspunten om te zorgen dat andere media het verhaal graag van je overnemen? Zorg dat het geloofwaardig is, dat je bronnen transparant zijn en dat je onderzoek / onderzoeksdata actueel is.

Wat verder helpt is het beschikbaar maken van alle data van het onderzoek, er een goede afbeelding bij aan te bieden om teruglinken makkelijker en aantrekkelijker te maken, of een embeddable tool te maken waarmee je het verhaal ook voor die ander ondersteunt.

Wanneer je dit alles realiseert kom je in je ‘happy place’. De sweet spot tussen een goed verhaal, topdata en een reden om te linken. Alle factoren voor SEO-succes!

stacey-fos
stacey-fos

App indexing

En net als je dan denkt dat SEO geen geheimen meer heeft… struikel je op #FOS16 op een complete andere tak van sport, namelijk app indexing.

Emily Grossman van MobileMoxie vindt die werelden overigens niet zo ver uiteen liggen:

“ You don’t have mobile customers and desktop customers. You just have customers”

Zo geldt het in zekere zin ook voor apps. Een mening die Google ook is toegedaan. Wanneer iemand ergens naar op zoek is en hij dit goed via een app kan vinden en minder of niet via een website, dan laat de zoekmachine je de app zien.

Mogelijk denk je dat je nog niet concurreert met apps in de zoekresultaten, maar vergis je niet. App-resultaten worden pas getoond als je ingelogd bent en je die betreffende concurrerende app geïnstalleerd hebt op je mobiel.

En, werden eerst alleen downloadpagina’s van appstores getoond, of de optie om de app te openen; inmiddels ranken deeplinks (naar de onderliggende content) van apps in de zoekresultaten. Content die in sommige gevallen* al te streamen is. Dan hoef je de app niet eens geïnstalleerd te hebben maar stream je de content vanuit de app in Google.

*Op dit moment is het nog in beta, maar reken erop dat wanneer de test een succes is, dat het aantal app-resultaten in de SERPs drastisch gaat toenemen.

Help ik heb geen app!

No worries, een app om maar een app te hebben gaat je natuurlijk weinig brengen, hij moet wel toegevoegde waarde bieden. Als je ervoor zorgt dat je website optimaal geschikt is voor mobiel gebruik dan zit je voorlopig goed. Het indexeren van apps is in dat geval vooralsnog vooral een SEO-kans, in plaats van een -bedreiging.

Doe er je voordeel mee.

Met dank voor deze en alle andere tips aan de vrienden van Friends of Search!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent