​10 tips om je mobiele bedrijfswebsite te verbeteren

​10 tips om je mobiele bedrijfswebsite te verbeteren

Vorig artikel Volgend artikel

Mobiele websites worden steeds belangrijker omdat we steeds meer mobiel online zijn. Bovendien weegt Google het hebben van een goede mobiele website tegenwoordig ook mee als het gaat om zoekmachine-optimalisatie. Is jouw bedrijfswebsite klaar voor mobiel? En hoe weet je dat? En wat als dit niet het geval is?

Hieronder een tiental handige tips op het gebied van usability, design en content waarmee je jouw mobiele website kunt verbeteren. Heb je een andere vraag op gebied van slimmer ondernemen? Stel deze dan via de online Tweet Coach en krijg direct een antwoord en advies van één van de experts van de Online Starterstraining.

1. Denk aan de duim

De beste mobiele websites zijn volledig navigeerbaar met gebruikmaking van je duim (of eventueel wijsvinger). Zorg dus dat alle navigatie-elementen zoals menu's en weblinks en knoppen op die manier te bereiken zijn, liefst met één hand. Maak ze ook groot genoeg om 'misklikken' te voorkomen.

2. Gebruik eenvoudig design

Anders gezegd: hou het ontwerp van je (mobiele) website strak en eenvoudig, zonder toeters of bellen. Dit zorgt er ondermeer voor dat je website ook mobiel snel laadt en dat er weinig afleiding is voor de gebruiker, zodat deze zich volledig kan richten op de content.

3. Zorg voor korte, compacte content

Vooral op de relatief kleine schermen van mobieltjes vraagt het lezen van tekst meer aandacht van gebruikers. Er wordt dan ook vooral veel gescrold. Beperk je daarom bij mobiele content tot de essentie en zorg voor kortere, compacte content met voldoende tussenkopjes en witruimte ertussen. Lezers kunnen die content snel scannen.

4. Zeg het met icoontjes

Gebruik op je mobiele website in plaats van tekst de bekende icoontjes voor veelgebruikte functies als het bellen van een telefoonnummer, het opstellen van een e-mail of het delen van content via de diverse social media kanalen. Het maakt je website een stuk overzichtelijker.

5. Gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen

Te zware afbeeldingen (grote bestanden) vormen vaak de bottleneck bij het vlot laden van mobiele websites. Zorg er daarom voor dat ook deze geoptimaliseerd zijn voor mobiel, door gebruik te maken van een lagere beeldkwaliteit en aangepaste beeldafmetingen. Bijkomend voordeel voor de gebruiker: minder dataverbruik bij surfen over het mobiele netwerk.

6. Bouw niet álles met Java

JavaScript gedraagt zich op elk besturingssysteem en in elke browser net weer even anders. Dat kan van invloed zijn op de werking van je mobiele website. Maak daarom slim gebruik van deze techniek en alleen als dit écht meerwaarde biedt aan de gebruikerservaring.

7. Maak praktische gegevens goed zichtbaar

Zorg ervoor dat vooral de contactgegevens en vestigingsadressen van je bedrijf of onderneming duidelijk zichtbaar zijn op je mobiele website. Informatie als openingstijden, dichtstbijzijnde locaties of nummers om te reserveren of boeken worden mobiel vooral veel gezocht door gebruikers. Kan dat snel en makkelijk dan vergroot dat de user experience.

8. Gebruik video, maar dan wel slim

Het bekijken van video's is één van de populairste bezigheden van mobiele internetters. Plaats je video' s, maak dan gebruik van een videospeler die draait op HTML5 zodat deze door zoveel mogelijk mobiele apparaten af te spelen is. Zorg in elk geval voor een lichtgewicht videospeler die de prestatie van je website niet nadelig beïnvloedt.

9. Houd webformulieren compact

Beperk het aantal invoervelden dat gebruikers moeten invullen als zij hun gegevens willen doorgeven tot een minimum. Zo is het dankzij gps mogelijk om adresvelden (straat, plaats, postcode) voor in te vullen. Dat scheelt de gebruiker weer type-werk en stroomlijnt de gebruikerservaring.

10. Overweeg geolocatie

Door gebruik te maken van geolocatie kun je klanten op je mobiele website bijvoorbeeld de weg wijzen naar je bedrijf, hen gerichte aanbiedingen doen of hen prijzen voorschotelen in hun lokale munteenheid. Bij mobiel internetgebruik gebeurt dat meestal op basis van gps-gegevens.

Test het zelf!

Om er achter te komen of jouw bedrijfswebsite geschikt (genoeg) is om op mobiele apparaten te bekijken, biedt Google website ontwikkelaars (of nieuwsgierigen) een zogenaamde 'Mobielvriendelijke test' aan op zijn website.

Door simpelweg het webadres van je bedrijfswebsite (of elke andere willekeurige website) in te vullen wordt deze website met één druk op de knop geanalyseerd. En het mooie is dat Google ook meteen met een screenshot laat zien hoe die website er op een smartphone uitziet. Ga naar de Mobielvriendelijke test van Google!

Meer weten over slimmer ondernemen?

Volg dan de gratis Online Starterstraining, module ‘Slimmer Ondernemen in de Cloud’ of download het e-book ‘Een eigen onderneming starten, waar moet je aan denken?’

Foto: Ryan Block (CC) @flickr.com

Coen van Delft

Coen is ondernemer en mede-oprichter van de Online Starters-&Ondernemerstraining.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies