De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op zoektermen als ‘rechtzaak Ahold’, ‘fraude Ahold’, ‘claim tegen Ahold’ en ‘Cees van der Hoeven’, komen de verhalen van de gedupeerden van Ahold’s fraudeschandaal uit 2003 als eerste naar boven; logisch ook. Maar, moet Ahold daar niet letterlijk en figuurlijk BOVEN staan…?
De rechtzaak tegen de fraude bij Ahold is gisteren van start gegaan. Ahold was, met name het laatste jaar, weer positief in het nieuws. De door Ahold gecreëerde supermarktoorlog is glansrijk gewonnen, en er werden zelfs weer overnames gedaan.
Deze week wordt de supermarkt weer herinnerd aan de fraudezaak in de rechtzaal. Daarom vroeg ik me af wat het bedrijf doet aan ‘defensive branding’. Online, voor alle duidelijkheid….
Marketeers zijn bedreven in de verspreiding van positief nieuws, maar wordt er ook geanticipeerd op negatief nieuws? In het geval van Ahold is het antwoord wat mij betreft: niet genoeg. Weliswaar wordt er op de homepage van Ahold melding gemaakt van de lopende schikkingen (let ook op de pop-up tekst), en zijn er ook persberichten over de fraudezaak, maar voor een zoekmachinegebruiker is Ahold’s ‘verweer’ niet in beeld.
Komt dit nog na het vonnis? Is men zo schuldbewust dat de verdediging wordt opgeheven? Wordt er geprobeerd dit dood te zwijgen? Belemmert dit het juridische proces? Of is hier gewoon niet aan gedacht?
Schandalen trekken de aandacht, maar een antwoord van de ‘veroorzaker’ hierop ook. Presenteer die daarom ook. Nu is het een verhaal van ‘blijven zitten, en geschoren worden’. En juist online, bestaat het risico van een negatieve ‘viral campaign’. Dat dat niet leuk is, weet Buckler wel.
‘Defensive branding’, kan bijvoorbeeld door een SEA campagne. Door negatieve zoektermen te onderscheppen en bezoekers naar je site te leiden. 100%begrip zal het je niet opleveren, maar elke negatieve attitude die je kan verzachten, is al positief.
Toegegeven, het voorbeeld van Ahold is extreem. Maar anticipeer jij op klachten en negatief nieuws dat online over je product de ronde doet? Of zing je altijd je mooiste lied?….Lees meer over ‘defensive branding’ (onderaan pagina)
Verder lezen over Mac
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Mobile11.06.2024
Apple WWDC 2024: de 10 grootste aankondigingen
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Verder lezen over Viral
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Social Media10.12.2024
‘Zonder TikTok verliezen bedrijven 1 miljard in een maand’
Metaverse09.12.2024
Viral-sensatie Hawk Tuah Girl moet mogelijk de gevangenis in
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Verder lezen over Zoekmachine
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search06.08.2024
Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Artificial Intelligence01.08.2024