Search14.12.2009

Google’s gevaarlijke weekje


google-s-gevaarlijke-weekje.jpg
google-s-gevaarlijke-weekje.jpg

Het was me wel een weekje vorige week voor Google. Zoals wel vaker domineerde de advertentie-gigant het search-nieuws. Er waren weer een heleboel nieuwe producten en diensten te melden, maar twee sprongen er toch wel uit: gepersonaliseerde search voor iedereen en uiteraard real-time search.

Twee diensten die tot de verbeelding spreken. Met name real-time search ziet er geweldig uit. Waar vorige week updates nog met een vertraging van enkele minuten binnenkwamen kon gisteravond de finale van de Engelse X-factor gevolgd worden via real-time search zonder ook maar een seconde te missen. Maar er liggen gevaren op de loer, bij zowel real-time search als bij gepersonaliseerde search. Van verschillende aard, dat wel.

Real-time search: blessing in disguise?
“Real-time” ligt al tijden op ieders lippen. Op LeWeb vorige week waren er hele sessies aan gewijd, real-time search en het real-time web als geheel waren onderwerp van discussie. Want wat is real-time nu eigenlijk? En zitten we erop te wachten? Strikt gezien is real-time als je iemand ziet typen. Dus terwijl ik deze posting maak meekijken met wat ik schrijf. Google Wave dus. Maar daar hebben we het nu maar even niet over. “Real-time search” is nu enkele minuten of in het gunstigste geval enkele seconden oud als het gaat om geplaatste tweets. Hebben we dat nodig? Nee, zeker niet altijd, maar de vraag van gebruikers is er wel. En met gebeurtenissen als de dood van Michael Jackson of de finale van X-factor heeft het wel degelijk toegevoegde waarde.

De misvatting die bestaat is dat real-time search alleen maar gaat om het weergeven van gerelateerde tweets. Op dit moment zie je inderdaad nog vooral tweets passeren als het gaat om een ‘hot onderwerp’, maar er is veel meer. Zo kwam de ons aller welbekende Wikipedia voorbij zetten op de term “X-factor” toen iemand de bijbehorende pagina aanpaste.

Wikipedia maakt slim gebruik van vele RSS-feeds en komt daarom tussen deze resultaten voor. Google indexeert namelijk ook content van Google News, blogsearch, nieuwe webpagina’s, friendfeed updates en ge-update pagina’s. Twitter domineert nu vaak, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Dit dwingt dus mede tot een andere blik op SEO. Hoewel kort kan je dus op belangrijke termen ‘heel eventjes’ de Google homepage halen. Als je dat goed weet te timen kan het je nog aardig wat opleveren ook. Sterker nog, in theorie zou je met je eigen pagina, een YouTube filmpje, een Google news-bericht, een paar twitterberichten, een afbeelding en een real-time resultaat op de zoekresultatenpagina kunnen staan. Tel uit je kansen dat er iemand klikt…

Het gevaar: hou je kinderen in de gaten
Als het gaat om ‘nieuwe resultaten’ is real-time search dus een mogelijke zegen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze nieuwe dienst daadwerkelijk indrukwekkend en vernieuwend. Het is echt een nieuwe stap in search. Maar ondertussen is het ook een gevaar, een groot gevaar. Zoals al snel bleek is Google real-time search een mogelijk speeltuin voor spammers. Het lukte mij zelf met een tweet al binnen een paar minuten enkele tientallen bezoekers via een fake twitter account en real-time search naar mijn blogje te sturen. Zonder veel moeite. En dat is nog maar het begin. En netjes. Het kan ook ‘dirty’.

In Amerika toonde Rae Hoffman, een bekende search-specialiste, aan dat het heel eenvoudig blijkt om op populaire termen in real-time search terecht te komen en zo traffic of acties te genereren die toch een andere intentie hebben dan alleen informeren.

Het wordt eng als je kijkt naar haar “Sesamstraat test”. Tweets met teksten als “hey sesame street fans, if you want a good time, call me at *** and I will come and pick you up at your parents place!” doen menig ouder rillen. Ok, welk kind belt nu naar aanleiding van een dergelijk bericht zou je zeggen? Misschien niet veel, maar kinderen doen wel meer gekke dingen. En een beetje slimme spammer of iemand met foute intenties weet wel een weg te vinden.

Zo toonde Hoffman ook aan dat door in een tweet te melden dat ze gratis kaarten voor Miley Cyrus weggaf ze binnen enkele minuten enkele telefoontjes kreeg van meisjes die graag een kaart wilde hebben… Je hoeft geen bolleboos te zijn om te bedenken dat hier veel verkeerde intenties ten uitvoering zouden kunnen worden gebracht.

Leuk he, dat real-time search? Het is in ieder geval een gevaar waar Google goed naar moet kijken, en naar kijkt overigens. Google wil resultaten plaatsen op basis van relevantie, maar ook op basis van autoriteit. Je staat dan niet ‘zomaar’ meer tussen de real-time tweets. Maar ook autoriteit is beïnvloedbaar.

Gepersonaliseerde search: Google zelf het gevaar?
Bij die andere mooie nieuwe dienst van Google zijn niet spammers het gevaar, maar Google zelf. Gepersonaliseerde search an sich bestaat al even. Als je ingelogd bent in Google registreert Google waar je op zoekt en wat je surf gedrag is en op basis daarvan past het jouw zoekresultaten aan. Hartstikke handig, want dat betekent dat de resultaten alleen maar meer van toepassing op jou zullen zijn, dus je zal sneller vinden waar je naar op zoek bent.

Vorig weekend paste Google haar beleid op gepersonaliseerde search echter iets aan. Je hoeft nu niet meer ingelogd te zijn om onderdeel te zijn van gepersonaliseerde search. Het is voor iedereen automatisch ingeschakeld. Handig? Ja, misschien. Gevaarlijk? Ja, zeker.

Ook voor deze dienst geldt dat het voor SEO’s een aanpassing vereist. Je kan er niet meer van op aan dat een bepaald resultaat ook daadwerkelijk op een bepaalde positie staat. Hij kan immers bij iedereen op een andere plek staan. Maar er loert nog meer gevaar.

Google heeft voor deze service een “opt out” aangezet. Je kan je dus wel afmelden. Maar dan moet je daar wel zelf actie voor ondernemen. Doe je dat niet dan plaatst Google een onherkenbare cookie en wordt er vanaf dat moment geregistreerd waar je naar zoekt en hoe je surft. 180 dagen lang worden jouw gegevens in dat cookie vastgehouden. Daarna wordt de cookie verwijderd.

Maar of de gegevens die Google heeft geregistreerd vervolgens ook helemaal verdwijnen is nog maar de vraag. Wat er met die data gebeurt laat Google namelijk niet weten. Door het ‘aanzetten’ van gepersonaliseerde search voor iedereen heeft Google haar data-vergarings-machine aangezet. Want dat u en ik het misschien uitzetten of de cookies verwijderen is misschien nog te verwachten. De meeste internet-marketeers weten immers wat er allemaal wel of niet kan. Maar mijn vader van 72 weet niet beter dan dat een ‘cookie’ engels is voor koekje en Google gewoon een zoekmachine.

Google zette dus in een week twee diensten aan die voor het nodige gevaar kunnen zorgen. Daar zal Google zelf (“Don’t be evil”) mee om moeten gaan, maar ook de gebruiker. Europees gezien is dit onderwerp waarschijnlijk nog niet afgesloten. Binnenkort begint een gerenommeerde dame op ICT en Telecom die graag van zich afbijt.. Ik ben benieuwd wat Neelie Kroes hiervan gaat vinden.

...

Verder lezen over Google

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google heeft een reeks indrukwekkende updates aangekondigd voor Google Lens, waarmee de tool nog veelzijdiger wordt. Lens, dat al bekend staat om zijn visuele zoekfunctionaliteiten, krijgt nu een flinke boost door integratie met AI. Deze updates zijn nu beschikbaar in Search Labs voor mobiele apparaten.

Search26.11.2024

Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Google bevindt zich opnieuw in het middelpunt van een antitruststrijd, dit keer met een opmerkelijke wending. Het Amerikaanse ministerie van Justitie overweegt maatregelen die het bedrijf zouden dwingen om zijn populaire Chrome-browser te verkopen.

Online25.11.2024

Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome

Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijd
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Google onthult vast welke films en series het goed deden op Google TV dit jaar. Ideaal als je op zoek bent naar inspiratie voor series en films om te kijken.

Entertainment22.11.2024

Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Verder lezen over Privacy

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Bluesky, het opkomende sociale mediaplatform dat de laatste tijd steeds meer aandacht trekt, heeft een duidelijk standpunt ingenomen tegen het gebruik van gebruikerscontent voor AI-training.

Social Media25.11.2024

Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata

Hoe bescherm je de data in je brein?

Het is niet ondenkbaar dat er straks ook mensen die geen lichamelijke beperkingen hebben met een breinchip rondlopen. Maar: hoe zorg je dat je breindata beschermd blijft?

Cybercrime30.09.2024

Hoe bescherm je de data in je brein?

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

Cybercrime16.09.2024

Eenvoudige tips voor meer privacy tijdens het reizen met openbaar vervoer

zorgen om privacy tijdens woon-werkverkeer
Telegram modereert privégesprekken toch niet

Het leek erop dat Telegram van plan was om ook privégesprekken te gaan modereren, maar stelt nu dat dat niet zo is.

Social Media09.09.2024

Telegram modereert privégesprekken toch niet

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig