Search14.12.2009

Google’s gevaarlijke weekje


google-s-gevaarlijke-weekje.jpg
google-s-gevaarlijke-weekje.jpg

Het was me wel een weekje vorige week voor Google. Zoals wel vaker domineerde de advertentie-gigant het search-nieuws. Er waren weer een heleboel nieuwe producten en diensten te melden, maar twee sprongen er toch wel uit: gepersonaliseerde search voor iedereen en uiteraard real-time search.

Twee diensten die tot de verbeelding spreken. Met name real-time search ziet er geweldig uit. Waar vorige week updates nog met een vertraging van enkele minuten binnenkwamen kon gisteravond de finale van de Engelse X-factor gevolgd worden via real-time search zonder ook maar een seconde te missen. Maar er liggen gevaren op de loer, bij zowel real-time search als bij gepersonaliseerde search. Van verschillende aard, dat wel.

Real-time search: blessing in disguise?
“Real-time” ligt al tijden op ieders lippen. Op LeWeb vorige week waren er hele sessies aan gewijd, real-time search en het real-time web als geheel waren onderwerp van discussie. Want wat is real-time nu eigenlijk? En zitten we erop te wachten? Strikt gezien is real-time als je iemand ziet typen. Dus terwijl ik deze posting maak meekijken met wat ik schrijf. Google Wave dus. Maar daar hebben we het nu maar even niet over. “Real-time search” is nu enkele minuten of in het gunstigste geval enkele seconden oud als het gaat om geplaatste tweets. Hebben we dat nodig? Nee, zeker niet altijd, maar de vraag van gebruikers is er wel. En met gebeurtenissen als de dood van Michael Jackson of de finale van X-factor heeft het wel degelijk toegevoegde waarde.

De misvatting die bestaat is dat real-time search alleen maar gaat om het weergeven van gerelateerde tweets. Op dit moment zie je inderdaad nog vooral tweets passeren als het gaat om een ‘hot onderwerp’, maar er is veel meer. Zo kwam de ons aller welbekende Wikipedia voorbij zetten op de term “X-factor” toen iemand de bijbehorende pagina aanpaste.

Wikipedia maakt slim gebruik van vele RSS-feeds en komt daarom tussen deze resultaten voor. Google indexeert namelijk ook content van Google News, blogsearch, nieuwe webpagina’s, friendfeed updates en ge-update pagina’s. Twitter domineert nu vaak, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Dit dwingt dus mede tot een andere blik op SEO. Hoewel kort kan je dus op belangrijke termen ‘heel eventjes’ de Google homepage halen. Als je dat goed weet te timen kan het je nog aardig wat opleveren ook. Sterker nog, in theorie zou je met je eigen pagina, een YouTube filmpje, een Google news-bericht, een paar twitterberichten, een afbeelding en een real-time resultaat op de zoekresultatenpagina kunnen staan. Tel uit je kansen dat er iemand klikt…

Het gevaar: hou je kinderen in de gaten
Als het gaat om ‘nieuwe resultaten’ is real-time search dus een mogelijke zegen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind deze nieuwe dienst daadwerkelijk indrukwekkend en vernieuwend. Het is echt een nieuwe stap in search. Maar ondertussen is het ook een gevaar, een groot gevaar. Zoals al snel bleek is Google real-time search een mogelijk speeltuin voor spammers. Het lukte mij zelf met een tweet al binnen een paar minuten enkele tientallen bezoekers via een fake twitter account en real-time search naar mijn blogje te sturen. Zonder veel moeite. En dat is nog maar het begin. En netjes. Het kan ook ‘dirty’.

In Amerika toonde Rae Hoffman, een bekende search-specialiste, aan dat het heel eenvoudig blijkt om op populaire termen in real-time search terecht te komen en zo traffic of acties te genereren die toch een andere intentie hebben dan alleen informeren.

Het wordt eng als je kijkt naar haar “Sesamstraat test”. Tweets met teksten als “hey sesame street fans, if you want a good time, call me at *** and I will come and pick you up at your parents place!” doen menig ouder rillen. Ok, welk kind belt nu naar aanleiding van een dergelijk bericht zou je zeggen? Misschien niet veel, maar kinderen doen wel meer gekke dingen. En een beetje slimme spammer of iemand met foute intenties weet wel een weg te vinden.

Zo toonde Hoffman ook aan dat door in een tweet te melden dat ze gratis kaarten voor Miley Cyrus weggaf ze binnen enkele minuten enkele telefoontjes kreeg van meisjes die graag een kaart wilde hebben… Je hoeft geen bolleboos te zijn om te bedenken dat hier veel verkeerde intenties ten uitvoering zouden kunnen worden gebracht.

Leuk he, dat real-time search? Het is in ieder geval een gevaar waar Google goed naar moet kijken, en naar kijkt overigens. Google wil resultaten plaatsen op basis van relevantie, maar ook op basis van autoriteit. Je staat dan niet ‘zomaar’ meer tussen de real-time tweets. Maar ook autoriteit is beïnvloedbaar.

Gepersonaliseerde search: Google zelf het gevaar?
Bij die andere mooie nieuwe dienst van Google zijn niet spammers het gevaar, maar Google zelf. Gepersonaliseerde search an sich bestaat al even. Als je ingelogd bent in Google registreert Google waar je op zoekt en wat je surf gedrag is en op basis daarvan past het jouw zoekresultaten aan. Hartstikke handig, want dat betekent dat de resultaten alleen maar meer van toepassing op jou zullen zijn, dus je zal sneller vinden waar je naar op zoek bent.

Vorig weekend paste Google haar beleid op gepersonaliseerde search echter iets aan. Je hoeft nu niet meer ingelogd te zijn om onderdeel te zijn van gepersonaliseerde search. Het is voor iedereen automatisch ingeschakeld. Handig? Ja, misschien. Gevaarlijk? Ja, zeker.

Ook voor deze dienst geldt dat het voor SEO’s een aanpassing vereist. Je kan er niet meer van op aan dat een bepaald resultaat ook daadwerkelijk op een bepaalde positie staat. Hij kan immers bij iedereen op een andere plek staan. Maar er loert nog meer gevaar.

Google heeft voor deze service een “opt out” aangezet. Je kan je dus wel afmelden. Maar dan moet je daar wel zelf actie voor ondernemen. Doe je dat niet dan plaatst Google een onherkenbare cookie en wordt er vanaf dat moment geregistreerd waar je naar zoekt en hoe je surft. 180 dagen lang worden jouw gegevens in dat cookie vastgehouden. Daarna wordt de cookie verwijderd.

Maar of de gegevens die Google heeft geregistreerd vervolgens ook helemaal verdwijnen is nog maar de vraag. Wat er met die data gebeurt laat Google namelijk niet weten. Door het ‘aanzetten’ van gepersonaliseerde search voor iedereen heeft Google haar data-vergarings-machine aangezet. Want dat u en ik het misschien uitzetten of de cookies verwijderen is misschien nog te verwachten. De meeste internet-marketeers weten immers wat er allemaal wel of niet kan. Maar mijn vader van 72 weet niet beter dan dat een ‘cookie’ engels is voor koekje en Google gewoon een zoekmachine.

Google zette dus in een week twee diensten aan die voor het nodige gevaar kunnen zorgen. Daar zal Google zelf (“Don’t be evil”) mee om moeten gaan, maar ook de gebruiker. Europees gezien is dit onderwerp waarschijnlijk nog niet afgesloten. Binnenkort begint een gerenommeerde dame op ICT en Telecom die graag van zich afbijt.. Ik ben benieuwd wat Neelie Kroes hiervan gaat vinden.

Verder lezen over Google

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

De Herineringen-opties van Google Foto's zijn vaak leuk, maar soms zit je op een bepaald persoon niet te wachten. Google Foto's helpt.

Online02.05.2024

Verberg nu je ex van herinneringen op Google Foto’s

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024