Search17.09.2008

Universal Search vereist nieuwe aanpak SEO


universal-search-vereist-nieuwe-aanpak-s.jpg
universal-search-vereist-nieuwe-aanpak-s.jpg

Het internet blijft veranderen en zo ook de zoekmachines. Door de opkomst van Blended Search – door Google Universal Search genoemd – laten zoekmachines niet alleen tekstresultaten zien, maar onder andere ook afbeeldingen, video’s, nieuws en resultaten uit Google Maps. Deze ontwikkeling vereist echter een geheel nieuwe aanpak van zoekmachine-optimalisatie.

Terwijl Blended Search in de VS goede resultaten oplevert, staat deze techniek in Nederland nog in de kinderschoenen. Organisaties die de concurrentie voor willen blijven, doen er goed aan om nu van start te gaan met Universal Search. Kevin Verleg, werkzaam bij Tribal Internet Marketing, adviseert in zijn onderzoek naar Universal Search hoe organisaties meer voordeel kunnen halen uit deze techniek.

Universal Search combineert verschillende typen zoekresultaten in één zoekopdracht. Door niet alleen tekst, maar ondermeer ook afbeeldingen en video’s in de resultatenlijst op te nemen, geven zoekmachines een breder beeld van wat internet te bieden heeft. Dit biedt nieuwe commerciële kansen voor organisaties. Zo zijn er meer mogelijkheden voor branding van organisaties en merken en kan er vanuit meerdere hoeken ‘traffic’ worden gegenereerd. Bovendien trekken visuele informatiedragers eerder de aandacht dan tekst. Daarom is het belangrijk voor organisaties om hoog in de zoekresultaten te eindigen met relevant beeld- en videomateriaal.

Door slim gebruik te maken van Universal Search kunnen organisaties zich optimaal profileren in zoekmachines. Diversiteit op websites is hierbij cruciaal. Om goede resultaten te boeken, dienen organisaties zich meer te richten op productie en optimalisering van visuele informatiedragers. Daarnaast is het raadzaam om goed na te denken over de plaats waar beeld- en videomateriaal op de website wordt geplaatst zodat gebruikers direct op de gewenste pagina’s terecht komen.

In tegenstelling tot de Verenigde Staten is Universal Search in Nederland nog in opkomst“, zegt Jan Beekwilder, commercieel directeur bij Tribal Internet Marketing. “Om de concurrentie voor te blijven is het verstandig om naast tekst nu ook andere typen zoekresultaten te optimaliseren. Organisaties die er vroeg bij zijn, plukken later de vruchten van Universal Search.

Hieronder enkele aandachtspunten voor zoekmachine-optimalisatie:

* Denk bij afbeeldingoptimalisatie goed na over de intentie van de gebruiker. Zij zijn niet altijd gericht op zoek naar een product of dienst. Een hoteleigenaar doet er bijvoorbeeld goed aan om afbeeldingen van de omgeving te plaatsen en deze te koppelen aan de website van het hotel.

* Bij Google verschijnen video’s van YouTube en Google Video in de zoekresultaten. Plaats videomateriaal daarom op deze websites.

* Kies een passende profielnaam, titel en tags. Zoek naar termen die de lading dekken maar probeer af te wijken van de concurrentie.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie