Events19.08.2008

SES San Jose – Universal en Blended Search


ses-san-jose-universal-en-blended-search.jpg
ses-san-jose-universal-en-blended-search.jpg

Op de SES in Hamburg zag ik voor het eerst een presentatie over Google Universal Search. Dit hield de gemoederen nogal bezig: het grote stuk ruimte dat Universal in beslag neemt op de resultatenpagina laat wel erg weinig ruimte over om voor te optimaliseren. Nu zit ik in San Jose, een uitgelezen kans om uit te vinden wat de Amerikanen van Universal search vinden.

Onder leiding van John Tawadros van iProspect laten vertegenwoordigers van de grote zoekmachines hun licht schijnen op Universal search, of Blended search zoals het hier ook wel genoemd wordt. We beginnen met Johanna Wright, director of product management bij Google.

-461.jpg
-461.jpg

Johanna hamert op relevantie: Google probeert altijd de meest relevante zoekresultaten bij een zoekopdracht te vinden. Ze laat een aantal voorbeelden zien van Universal search, waaronder de bekende image, video en nieuws. In de toekomst zullen ook productinformatie, blogs en boeken aan Universal toegevoegd worden. Het is voor Google een uitdaging om voor al deze media te bepalen in welke volgorde ze in de zoekresultaten in beeld komen. Daarom geeft ze de volgende tips:

  • publiceer hoge kwaliteit images met duidelijk onderschrift
  • gebruik de Google video sitemap

  • meldt je aan bij de Google local business center

  • biedt producten aan op Google product search

  • maak een company blog met hoge kwaliteit content

  • zet productreviews op je site

Al deze dingen verhogen de kans dat Google jouw content indexeert en hoger plaatst in de blended zoekresultaten.

De volgende spreker is Cris Pierry, senior director of product management bij Yahoo. Hij laat zoals verwacht de nieuwe Yahoo Open Search zien. Met Open Search kan de adverteerder zelf bepalen hoe de zoekresultsaten in blended search eruit komen te zien. Je kunt images, deeplinks en key/value metadata toevoegen aan je zoekresultaten. Verder is er de InfoBar: een klein balkje met extra informatie (zoals bijvoorbeeld een review) en links die uitklappen om meer informatie te tonen.

De Open Search aanpak van Yahoo is erg origineel, de aanbieder van content kan nu zelf bepalen hoe zijn zoekmachine resultaten eruit komen te zien. Er is bij mijn weten nog geen andere zoekmachine die dit niveau van flexibiliteit aan de adverteerder aanbiedt.

De volgende spreker is Todd Schwartz, group product manager bij Microsoft Live search. Hij laat een paar originele voorbeelden zien van blended search bij Microsoft, zoals een medaille overzicht van de olympische spelen en een productvergelijking van lcd tv’s waarbij je kunt sorteren op prijs en waardering. Het ziet er allemaal erg mooi uit maar toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het allemaal ad-hoc voorbeelden zijn die Microsoft met de hand voor hele specifieke zoekopdrachten heeft gemaakt. Dan lijkt mij de aanpak van Yahoo beter alhoewel je daar natuurlijk het risico hebt van een wildgroei van presentatie-layouts.

Grappig detail: aan het eind vraagt iemand of blended search niet nadelig is voor de adverteerder. Er valt een vrij lange stilte totdat Johanna eindelijk de microfoon grijpt. Haar antwoord (en de andereen vallen haar bij) is dat een click-through via een blended search beter zal converteren omdat de bezoeker heel gerichte informatie krijgt voorgeschoteld over wat hij of zij zoekt.

Die stilte is erg illustratief: het geeft aan dat de grote zoekmachines vooral vanuit de eindgebruiker redeneren. Alleen Yahoo biedt met zijn Open Search programma expliciete nieuwe mogelijkheden voor de adverteerder aan. De verbeterde click-through op blended search resultaten lijkt mij goed mogelijk, maar geen van de sprekers hadden actuele statistieken om hun conclusies te staven. We zullen zien.

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid