Events24.06.2008

Google Universal Search – goed of slecht?


google-universal-search-goed-of-slecht.jpg
google-universal-search-goed-of-slecht.jpg

Op de SES in Hamburg maken sommige bezoekers zich zorgen over Google Universal Search, Google’s nieuwe manier om zoekresultaten te presenteren. Is dit een goede of slechte ontwikkeling voor de SEO business? Moeten we ons zorgen maken over Google Univeral Search?

Tot nu toe was het leven simpel: de zoekresultatenpagina van Google bevatte zowel organische als paid links die netjes over de pagina verdeeld waren. De paid links staan bovenaan en rechts, en standaard kreeg je de eerste 10 organische zoekresultaten aan de linkerkant van de pagina.

Deze verdeling leidde tot wat ook wel de “Golden Triangle” genoemd wordt. De Golden Triangle is de zeer populaire linker bovenhoek van de zoekresultatenpagina waar de aandacht van de bezoeker als eerste naartoe gaat. In de onderstaande heatmap is deze driehoek goed te zien:

-428.jpg
-428.jpg

Hier op de SES in Hamburg gaan een groot aantal sessies dieper in op een nieuwe techniek van Google: de Google Univeral Search. Hierbij worden de klassieke zoekresultaten gecombineerd met beeld, video, Google Maps en informatie uit Google Base. De zoekresultatenpagina van Google wordt op deze manier een portal die alle overige producten van Google aan elkaar knoopt. Hieronder staat een voorbeeld van een resultatenpagina in de nieuwe Universal layout:

-429.jpg
-429.jpg

Het grote nadeeel van Universal is nu dat de linkerbovenhoek van de pagina bezet is door resultaten van Google. In het bovenstaande voorbeeld staan hier image resultaten en YouTube links. Zo verliezen we een belangrijk stukje ‘real estate’ op de pagina. De heatmap laat ook zien dat de aandacht van de bezoeker snel verslapt naarmate hij of zij verder naar beneden moet lezen. Ergo: heeft het nog wel zin om SEO optimalisatie uit te voeren op een Universal pagina? Het stuk linksonder van de resultatenpagina geeft een slechte conversie, alleen de AdWords link rechtsboven heeft zin. Verschillende bezoekers op de SES vroegen dan ook “Is the Golden Triangle dead?”

Gek genoeg is het antwoord op deze vraag Ja en Nee. Inzetten op de Golden Triangle heeft inderdaad geen zin, maar de nieuwe heatmap laat verrassende resultaten zien:

-430.jpg
-430.jpg

In het plaatje zijn met witte kaders de aandachstgebieden van de bezoeker aangegeven. De aandacht is nu evenredig verdeeld over de hele linkerkant van de pagina. In plaats van dat de bezoeker zich primair richt op de eerste 3 organische resultaten zijn nu alle organische resultaten op pagina 1 van belang. Ook heel interessant: aan de rechterkant is de aandacht gelijkmatig verdeeld over alle AdWords. Vroeger was eigenlijk alleen het AdWord op positie 1 van belang (zie de eerste heatmap), nu scoren ze allemaal ongeveer even goed.

Er zit natuurlijk wel een adder onder het gras. Omdat een deel van de linkerkant van de pagina nu gevuld wordt met content van Google is er minder ruimte over voor organische resultaten. Bezoekers zullen actiever gaan klikken op organische links , maar omdat er nu op de eerste pagina minder links staan wordt de SEO markt veel competatiever.

Hier zullen we met zijn allen rekening mee moeten gaan houden.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent