Op de SES in Hamburg maken sommige bezoekers zich zorgen over Google Universal Search, Google’s nieuwe manier om zoekresultaten te presenteren. Is dit een goede of slechte ontwikkeling voor de SEO business? Moeten we ons zorgen maken over Google Univeral Search?
Tot nu toe was het leven simpel: de zoekresultatenpagina van Google bevatte zowel organische als paid links die netjes over de pagina verdeeld waren. De paid links staan bovenaan en rechts, en standaard kreeg je de eerste 10 organische zoekresultaten aan de linkerkant van de pagina.
Deze verdeling leidde tot wat ook wel de “Golden Triangle” genoemd wordt. De Golden Triangle is de zeer populaire linker bovenhoek van de zoekresultatenpagina waar de aandacht van de bezoeker als eerste naartoe gaat. In de onderstaande heatmap is deze driehoek goed te zien:
Hier op de SES in Hamburg gaan een groot aantal sessies dieper in op een nieuwe techniek van Google: de Google Univeral Search. Hierbij worden de klassieke zoekresultaten gecombineerd met beeld, video, Google Maps en informatie uit Google Base. De zoekresultatenpagina van Google wordt op deze manier een portal die alle overige producten van Google aan elkaar knoopt. Hieronder staat een voorbeeld van een resultatenpagina in de nieuwe Universal layout:
Het grote nadeeel van Universal is nu dat de linkerbovenhoek van de pagina bezet is door resultaten van Google. In het bovenstaande voorbeeld staan hier image resultaten en YouTube links. Zo verliezen we een belangrijk stukje ‘real estate’ op de pagina. De heatmap laat ook zien dat de aandacht van de bezoeker snel verslapt naarmate hij of zij verder naar beneden moet lezen. Ergo: heeft het nog wel zin om SEO optimalisatie uit te voeren op een Universal pagina? Het stuk linksonder van de resultatenpagina geeft een slechte conversie, alleen de AdWords link rechtsboven heeft zin. Verschillende bezoekers op de SES vroegen dan ook “Is the Golden Triangle dead?”
Gek genoeg is het antwoord op deze vraag Ja en Nee. Inzetten op de Golden Triangle heeft inderdaad geen zin, maar de nieuwe heatmap laat verrassende resultaten zien:
In het plaatje zijn met witte kaders de aandachstgebieden van de bezoeker aangegeven. De aandacht is nu evenredig verdeeld over de hele linkerkant van de pagina. In plaats van dat de bezoeker zich primair richt op de eerste 3 organische resultaten zijn nu alle organische resultaten op pagina 1 van belang. Ook heel interessant: aan de rechterkant is de aandacht gelijkmatig verdeeld over alle AdWords. Vroeger was eigenlijk alleen het AdWord op positie 1 van belang (zie de eerste heatmap), nu scoren ze allemaal ongeveer even goed.
Er zit natuurlijk wel een adder onder het gras. Omdat een deel van de linkerkant van de pagina nu gevuld wordt met content van Google is er minder ruimte over voor organische resultaten. Bezoekers zullen actiever gaan klikken op organische links , maar omdat er nu op de eerste pagina minder links staan wordt de SEO markt veel competatiever.
Hier zullen we met zijn allen rekening mee moeten gaan houden.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Verder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023