Events24.06.2008

Google Universal Search – goed of slecht?


google-universal-search-goed-of-slecht.jpg
google-universal-search-goed-of-slecht.jpg

Op de SES in Hamburg maken sommige bezoekers zich zorgen over Google Universal Search, Google’s nieuwe manier om zoekresultaten te presenteren. Is dit een goede of slechte ontwikkeling voor de SEO business? Moeten we ons zorgen maken over Google Univeral Search?

Tot nu toe was het leven simpel: de zoekresultatenpagina van Google bevatte zowel organische als paid links die netjes over de pagina verdeeld waren. De paid links staan bovenaan en rechts, en standaard kreeg je de eerste 10 organische zoekresultaten aan de linkerkant van de pagina.

Deze verdeling leidde tot wat ook wel de “Golden Triangle” genoemd wordt. De Golden Triangle is de zeer populaire linker bovenhoek van de zoekresultatenpagina waar de aandacht van de bezoeker als eerste naartoe gaat. In de onderstaande heatmap is deze driehoek goed te zien:

-428.jpg
-428.jpg

Hier op de SES in Hamburg gaan een groot aantal sessies dieper in op een nieuwe techniek van Google: de Google Univeral Search. Hierbij worden de klassieke zoekresultaten gecombineerd met beeld, video, Google Maps en informatie uit Google Base. De zoekresultatenpagina van Google wordt op deze manier een portal die alle overige producten van Google aan elkaar knoopt. Hieronder staat een voorbeeld van een resultatenpagina in de nieuwe Universal layout:

-429.jpg
-429.jpg

Het grote nadeeel van Universal is nu dat de linkerbovenhoek van de pagina bezet is door resultaten van Google. In het bovenstaande voorbeeld staan hier image resultaten en YouTube links. Zo verliezen we een belangrijk stukje ‘real estate’ op de pagina. De heatmap laat ook zien dat de aandacht van de bezoeker snel verslapt naarmate hij of zij verder naar beneden moet lezen. Ergo: heeft het nog wel zin om SEO optimalisatie uit te voeren op een Universal pagina? Het stuk linksonder van de resultatenpagina geeft een slechte conversie, alleen de AdWords link rechtsboven heeft zin. Verschillende bezoekers op de SES vroegen dan ook “Is the Golden Triangle dead?”

Gek genoeg is het antwoord op deze vraag Ja en Nee. Inzetten op de Golden Triangle heeft inderdaad geen zin, maar de nieuwe heatmap laat verrassende resultaten zien:

-430.jpg
-430.jpg

In het plaatje zijn met witte kaders de aandachstgebieden van de bezoeker aangegeven. De aandacht is nu evenredig verdeeld over de hele linkerkant van de pagina. In plaats van dat de bezoeker zich primair richt op de eerste 3 organische resultaten zijn nu alle organische resultaten op pagina 1 van belang. Ook heel interessant: aan de rechterkant is de aandacht gelijkmatig verdeeld over alle AdWords. Vroeger was eigenlijk alleen het AdWord op positie 1 van belang (zie de eerste heatmap), nu scoren ze allemaal ongeveer even goed.

Er zit natuurlijk wel een adder onder het gras. Omdat een deel van de linkerkant van de pagina nu gevuld wordt met content van Google is er minder ruimte over voor organische resultaten. Bezoekers zullen actiever gaan klikken op organische links , maar omdat er nu op de eerste pagina minder links staan wordt de SEO markt veel competatiever.

Hier zullen we met zijn allen rekening mee moeten gaan houden.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over SEO

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

Als eigenaar van een website of bedrijf is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw website goed zichtbaar is op zoekmachines zoals Google. Het hebben van een goede SEO-strategie kan helpen om uw online aanwezigheid te...

DC Business09.05.2023

4 redenen waarom je jouw SEO moet uitbesteden aan een SEO Bureau

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

De beroemde SEO-conferentie van Yoast is terug! Op 11 mei aanstaande verzamelt de internationale SEO top zich in het oosten van ons land. In De Lindenberg in Nijmegen vindt dan weer een nieuwe editie van de online market...

Search28.03.2023

Krijg een volledige SEO-update tijdens YoastCon 2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023

Het maakt niet uit of je een bedrijf hebt of een eigen, persoonlijk blog: zodra je een website runt, wil je dat er traffic komt. Dat komt er zeker niet alleen maar door op social media naar je pagina te verwijzen of een...

Search13.03.2023

Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023