Media26.02.2013

Van zolderkamer tot kamervragen en TEDtalk: de pr power van Maria Westerbos


van-zolderkamer-tot-kamervragen-en-tedta.jpg
van-zolderkamer-tot-kamervragen-en-tedta.jpg

Hoe krijg je de top 10 cosmeticafabrikanten zover dat ze hun producten aanpassen? En hoe krijg je een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer? Maria Westerbos kreeg het voor elkaar, binnen 6 maanden, door gebruik te maken van pr en social media. Hoe? Dat lees je hier.

1. Duidelijke focus en doelstelling

Het hebben van een duidelijk doel en dit niet uit het oog verliezen is succesfactor nummer 1. Cosmeticaproducenten voegen microplastics toe aan producten als tandpasta, scrub, lipgloss, deodorant en shampoo. Het doel van de door Maria Westerbos opgerichte Plastic Soup Foundation (PSF) is om dit een halt toe te roepen. Deze plastics zijn namelijk schadelijk voor mens en dier en ook nog eens eenvoudig te vervangen door natuurlijke materialen. Doel van de campagne Beat the Microbead is dan ook om enerzijds de fabrikanten zelf te bewegen met microplastics te stoppen en anderzijds een verbod vanuit de Europese Unie op te laten leggen.

2. Straffen en belonen

Na meerdere mislukte pogingen om het gesprek aan te gaan met cosmeticafabrikanten, wordt besloten de media op te zoeken. Na een item bij het RTL-nieuws, hangen er meteen een aantal producenten aan de lijn die willen veranderen. De PSF zet het mediagerichte beleid voort en wijdt aan elke producent die besluit te stoppen met microbeads een persbericht. De achterblijvende fabrikanten worden  in deze persberichten ook herhaaldelijk genoemd. Consumenten en wetenschappers sluiten zich bij de beweging aan en luiden de alarmbel.

3. Herhalen, herhalen, herhalen

Door het consistente persbeleid gaat het verhaal steeds meer leven en krijgt de plastic soep de alarmstatus die nodig is. Via kamerlid Manon Fokke van de PvdA komt het op de politieke agenda van Nederland en de Europese Unie terecht. In iets meer dan vier maanden tijd komt een elftal producenten van verzorgingsproducten tot een ommekeer.  Ketens in Duitsland, Oostenrijk en Engeland volgen dit voorbeeld sinds begin 2013 en inmiddels waait de campagne over naar Amerika.

4. Persoonlijk maken

De plastic soep krijgt een gezicht door tandpasta. Het feit dat iedereen dagelijks een kleine hoeveelheid tandpasta, en dus wellicht plastic, inslikt baart veel mensen grote zorgen. Daarnaast groeit het besef dat iedereen verantwoordelijk is.

5. Begrijpelijk maken

Maria Westerbos: ‘Keep it simpel en dicht bij huis, maar doe je huiswerk ook verdomd goed. Zorg dat

je geen fouten maakt in wat je beweert en zorg voor een wetenschappelijke basis.’

6. Doorzetten

Maria Westerbos is niet snel tevreden en blijft doorzetten en nieuwe ideeën komen. Er wordt een app op de markt gebracht die aangeeft welke producten ‘rood’, ‘groen’ of ‘oranje’ zijn. Rode producten bevatten microplastics, oranje producten worden op korte termijn vervangen door producten zonder microplastics en groene producten zijn plasticvrij. Daarnaast blijft Maria de cosmetica industrie keer op keer uitnodigen voor gesprekken.

7. Social

De campagne krijgt een boost door de twittercampagne gericht op Unilever. Vlak voor kerst zet de PSF de timers aan voor een twittercampagne, waarbij binnen twee minuten ruim 100.000 mensen een oproep aan Unilever doen. Het concern zegt daarop toe het plastic uit zijn producten te halen.

8. Crowdsourcing

Het succes van de campagne bewijst dat een organisatie die vanuit maatschappelijke betrokkenheid van individuen komt, zonder sturing van overheden of bedrijfsleven, in korte tijd geweldige resultaten kan behalen. Stichting De Noordzee is een strategisch sterke partner en medeafzender van de PSF. Ook werkt de PSF samen met ruim twintig milieu- en lobbyorganisaties in de hele wereld. Ze doen dat alles zonder geld en krijgen er ruim 10 miljoen Euro aan mediawaarde voor terug. Maria: ‘Samen luiden we nu de noodklok. Dat deden we met louter vrijwilligers: stuk voor stuk professionals op hun eigen terrein.’

Maria is binnenkort 3 keer te beluisteren:

12 maart TEDtalk Zwolle

13 maart Science Café Enschede

19 maart Industriele Groote Club Amsterdam

Bekijk ook de video uit de begintijd (25 september).

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics