Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Wie weleens eten bestelt via Thuisbezorgd, weet dat de recensies voor restaurants belangrijk zijn. Restaurants met goede beoordelingen scoren hoger in de ranking en dat helpt natuurlijk om meer bestellingen te krijgen. RTL Nieuws deed onderzoek om te kijken of er restauranthouders zijn die zich schuldig maken aan misbruik van het online beoordelingssysteem. Er zijn bij de nieuwssite namelijk meldingen binnengekomen van beïnvloeding door restauranthouders, die klanten onder druk zetten om slechte reviews van de site te halen.
Gratis maaltijden
Uit het onderzoek bleek dat sommige restauranteigenaren zo graag willen dat klanten negatieve recensies verwijderen, dat ze in ruil daarvoor geld van de bestelling teruggeven of gratis maaltijden aanbieden. Thuisbezorgd vertelt tegen Nu.nl dat er, naar aanleiding van de meldingen, onderzoek wordt gedaan. In de database wordt gekeken naar verdachte patronen. Klanten kunnen eerder geplaatste recensies ook zelf verwijderen, bijvoorbeeld omdat een klacht is opgelost.
Meeste recensies betrouwbaar
Thuisbezorgd denkt dat het online reviewsysteem desondanks betrouwbaar is en misbruik op kleine schaal voorkomt. Er zijn geen concrete gegevens over hoe vaak negatieve recensies worden verwijderd na tussenkomst van de restauranthouder. Bovendien hoeft het dan nog steeds niet om misbruik te gaan, want het kan ook zijn dat de specifieke klacht van de klant is opgelost.
“We weten redelijk goed hoe vaak een recensie wordt verwijderd. Als het bij een restaurant heel vaak gebeurt, moeten we daar goed naar kijken”, zegt een woordvoerder tegen Nu.nl.
Slimme manier om klacht op te pakken
Toch zegt de woordvoerder ook dat dit niet helemaal uit de lucht komt vallen, omdat ondernemers altijd weer slimme manieren bedenken om de regels op een eigen manier toe te passen. Het blijft natuurlijk lastig te controleren en het is goed dat restauranthouders serieuze klachten willen oplossen. Op Twitter lezen we dat er consumenten zijn die dit nieuws bevestigen en dat zij vermoeden dat dit bij meerdere webwinkels gebeurt.
Verder lezen over Food
Coffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelNieuws19.09.2023
HelloFresh en Nierstichting gaan voor minder zout
Nieuws31.08.2023
Volkswagen verhoort curryworst smeekbedes
DC Business03.07.2023
Een eigen restaurant beginnen? Hier moet je op letten
Lifestyle28.06.2023
Het is BBQ-tijd: drie tips voor goed vlees
Nieuws20.06.2023
The GlenDronach, Schotse whisky met Spaanse roots
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023