Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het kan niet echt een verrassing zijn dat we dit jaar nóg meer online bestellen. Hoewel het de afgelopen weken in veel binnensteden nog steeds te druk was, deden we onze aankopen voor Sinterklaas en Black Friday vooral online. En dat zal voor de kerstinkopen niet anders zijn. Het is zelfs de vraag of dat ooit weer gaat veranderen. We zijn inmiddels zo gewend aan online shoppen, dat het maar de vraag is in hoeverre dat verandert in het post-corona tijdperk. Volgens Betaalvereniging Nederland was het afgelopen zaterdag, op 5 december zelf. niet drukker dan een gewone zaterdag in september. Het aantal pinbetalingen in de detailhandel lag minder dan 5 procent hoger.
Veel boeken verkocht
Dit jaar werden er wel meer boekenwinkels bezocht (40 procent meer zelfs) en hetzelfde geldt voor markten. De winkels die mode en kleding verkopen, zagen 30% minder pinbetalingen dan een jaar geleden tijdens Sinterklaasdag. Waarschijnlijk zijn die aankopen vooral online gedaan. Overigens was het ook de dag voor Sinterklaas niet drukker met pintransacties dan op een normale vrijdag.
Meer betalingen met iDeal
Dat we minder pinbetalingen hebben gedaan, betekent niet dat we minder hebben gekocht. Want die cadeaus bestelden we gewoon online. Wat, hoe vervelend het ook is voor de detailhandel, wel begrijpelijk is in deze tijd waarin we toch zo veel mogelijk thuis moeten blijven. Tijdens de afgelopen koopjesdagen, waaronder Sinterklaas, Black Friday en Cyber Monday, werden 35% meer iDeal-betalingen gedaan dan tijdens een gewone weekdag. Onze uitgaven waren trouwens ook hoger, een gemiddelde aankoop lag gemiddeld 65 procent hoger dit jaar. Sinterklaascadeaus werden ongeveer 50 procent vaker in webshops gekocht.
Buitenlandse webshops en Support Your Locals
Het is voor veel ondernemers in de detailhandel een lastige tijd. Niet alleen omdat we winkels minder vaak bezoeken, maar ook omdat we meer online bestellen bij buitenlandse webshops. Daar profiteert de Nederlandse economie niet echt van.
We gaan daarom ook nog even terug naar het begin van de coronacrisis, toen Support Your Locals helemaal trending was. Het idee: we doen onze aankopen zo vaak mogelijk bij lokale ondernemers, die het tijdens deze crisis zwaar hebben. Zelfs Facebook en Instagram kwamen toen met de actie ‘Support Small Businesses’. Wat ons betreft is dit nog steeds een uitstekend idee. Bedenk eens welke kerstinkopen je lokaal kunt doen. Zo steun je die leuke kleine winkels bij jou om de hoek en als we dat nu allemaal doen is de kans groter dat ze blijven bestaan.
Bestel je boodschappen en cadeaus voor de feestdagen in ieder geval op tijd, want het is drukker dan ooit bij de bezorgdiensten!
Verder lezen over Online Shop
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Online13.07.2024
Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Online27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingVerder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023