Internet en tv worden weer duurder

Internet en tv worden weer duurder

Waarom betalen we steeds meer?

Vorig artikel Volgend artikel

We betalen in Nederland steeds meer voor onze internet- en tv-abonnementen. De grote providers blijven hun prijzen verhogen, terwijl je daar als consument meestal niet altijd extra's, of een snellere verbinding, voor terugkrijgt. Vergelijkingswebsite Pricewise nam de tarieven van de grote aanbieders in ons land onder de loep en zocht uit waarom de prijzen weer worden verhoogd.

KPN en Ziggo verhogen prijzen opnieuw

KPN en Ziggo zijn de grootste internetproviders van Nederland. 2019 is het vijfde jaar op rij dat zij hun prijzen verhogen. Gemiddeld betalen we per jaar € 80,- meer dan in 2017. Ook dit jaar gaan de tarieven dus weer omhoog, met ruim € 2,- per maand. Soms krijgt de consument daar wel sneller internet voor terug. Bij Telfort en XS4ALL stijgen de tarieven ook, maar die providers gaan binnen afzienbare tijd verdwijnen. Het dataverbruik in Nederland is de laatste jaren explosief toegenomen en daarom moet er serieus in het netwerk geïnvesteerd worden. Dit is de belangrijkste reden van de twee grote providers om prijzen te verhogen. T-Mobile voert alleen een inflatiecorrectie door (van 1,7%).

De verhogingen van de tarieven voor de internet- en tv-pakketten zijn opnieuw aanzienlijk. Voor sommige pakketten staat daar een verhoogde snelheid tegenover, voor sommige pakketten niet. Het gaat om prijsstijgingen tot zo’n 6% en dat gaat om tientjes per jaar. Die extra kosten voor internet, tv en bellen komen bovenop de al forse vaste lasten die in 2019 stegen tot maar liefst zo’n € 7.000 ,- voor een gemiddeld huishouden.
- Hans de Kok, directeur Pricewise

Meer dataverbruik en investeringen in netwerk

De markt voor aanbieders van internet, telefonie en tv is behoorlijk in beweging. Het aantal aanbieders neemt af, waardoor er nog maar een paar grote spelers overblijven. Tele2 en T-Mobile gaan samen en KPN neemt afscheid van de merken Telfort en XS4ALL. Dit is ongunstig voor de consument, omdat de tarieven stijgen als de concurrentie afneemt. Bovendien verandert er veel in de hoeveelheid data die we verbruiken en de snellere netwerken die nodig zijn. De grote providers gaan de komende jaren flink investeren in glasvezel, VDSL, 4G en 5G. Dus je betaalt meer om in de toekomst ook snel en veilig internet te hebben. Ziggo wil in 2020 op het netwerk snelheden hebben van 1 Gbit/s. KPN maakte pas geleden nog bekend samen te gaan werken met Huawei in de aanleg van het 5G-netwerk.

De verwachting is dat de prijsstijgingen in de internet- en tv-sector verder zullen voortzetten in de komende jaren. Het dataverbruik onder consumenten zal blijven toenemen en providers zullen verder blijven investeren in hun netwerken. Maar ook de krimp in het aantal providers en merken op de internet- en tv-markt zal bijdragen aan nog verder stijgende prijzen. Toch zijn er nog grote onderlinge verschillen tussen de verschillende pakketten van de providers en valt er nog degelijk wat te kiezen voor consumenten. Providers proberen zich te onderscheiden door het aanbieden van unieke content zoals specifieke tv-zenders en steeds verdergaande serviceverlening, zoals Ziggo voor tv met Ziggo Sport en HBO en KPN met haar installatiegarantie en wifi-belofte. Het loont voor consumenten om goed te kijken naar hun persoonlijke wensen en op basis daarvan een vergelijking te maken en een provider uit te kiezen. Daarmee kunnen consumenten zeker nog voordeel behalen en hun forse totale vaste lasten iets verlagen.
- Hans de Kok, directeur Pricewise
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies