Online02.05.2019

Google komt met optie om data automatisch te laten verwijderen


Binnenkort is het mogelijk als Google-gebruiker om verzamelde data automatisch te laten verwijderen, na 3 maanden, 18 maanden of een zelf gekozen moment. Het is nu ook al mogelijk om data te verwijderen, maar dat moet handmatig gebeuren. De nieuwe optie is een oplossing die tussen de voormalige keuzes van altijd of nooit bewaren in zit. Het bedrijf noemt dit “Set it and forget it”. Google gebruikt verzamelde data om diensten te verbeteren en advertenties te personaliseren.

Het blijft een onderwerp waar veel mensen over struikelen. Google, de zoekmachine die alles van ons weet, onze zoekgeschiedenis bijhoudt en ook als je dat hebt ingesteld op je smartphone precies weet waar je bent geweest (ook als deze is uitgeschakeld). Dit laatste is misschien heel eng, of juist heel leuk, als je drie later later nog precies kunt zien hoe en waar je in Central Park in New York hebt gewandeld.

Locatiegeschiedenis en zoekhistorie

Zoekhistorie en locatiegeschiedenis bleef tot nu toe standaard bewaard, tenzij je als gebruiker handmatig hebt ingesteld deze data te verwijderen. Sinds 1 mei is het mogelijk om die informatie automatisch te laten wissen. Je hebt nu extra mogelijkheden: de verzamelde data na 3 of 18 maanden of op een zelfgekozen moment automatisch verwijderen. Het gaat dan om informatie over het gedrag van gebruikers in de zoekmachine, Google Maps en Google Play. Je kunt er ook voor kiezen om de instellingen van je locatiegeschiedenis te wijzigen, de functie die bijhoudt waar je als gebruiker bent geweest.

Gebruiker krijgt meer controle

Privacy op het web is iets wat eigenlijk niet bestaat. Google gebruikt deze data ook om advertenties uit te serveren. Die worden hierdoor meer relevant en afgestemd op het gedrag van jou als gebruiker. Dat doen ook boekingssites en advertentienetwerken. Bij de laatste is het soms irritant als je na een gemaakte booking voor een hotel ditzelfde hotel nog weken voorbij ziet komen. Alles op basis van wat je hebt uitgespookt op het internet. Zoals gezegd, you hate or you love it, en dan hebben we het nog maar niet over Facebook.

Als gebruiker krijg je meer de controle over data die bewaard wordt. Je moet weliswaar nog steeds handmatig een aantal dingen instellen, maar vervolgens heb je er 3 of 18 maanden geen omkijken meer naar. Overigens werken de diensten van Google beter als data bewaard wordt, maar het is niet nodig dat dit jarenlang gebeurt. Naar eigen zeggen komt het bedrijf met de nieuwe opties omdat gebruikers hebben geklaagd dat het simpeler moet worden om door Google verzamelde data te beheren of verwijderen.

Klacht bij Autoriteit Persoonsgegevens

Vorig jaar diende de Consumentenbond een klacht in tegen Google over het verzamelen van locatiegegevens bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij de, inmiddels niet meer bestaande, dienst Google+ bleek een bug te zorgen voor het lekken van gebruikersdata. De nieuwe functie zal ook uitgerold worden voor andere onderdelen van Google-zoekactiviteit, zoals spraak- en audio. Ook de kijk- en zoekgeschiedenis van YouTube vallen hieronder. Het is nog niet bekend wanneer dat mogelijk is.

<em>Activiteitsopties beheren op je Google-account<\/em>
Activiteitsopties beheren op je Google-account

Zo pas je instellingen aan op Google

Wil je de informatie die Google over je bewaart, wijzigen?

  • Log in bij je Google-account;
  • Ga naar de pagina met activiteitsopties;
  • Kies per categorie of Google jouw gegevens mag bewaren of niet;
  • Door op ‘Activiteit beheren’ te klikken (onderaan dit blok), kun je je reeds bewaarde activiteit inzien en verwijderen.

Wanneer je inziet hoeveel gegevens bewaard worden, kan dat best even schrikken zijn. Alle filmpjes die je hebt bekeken, locaties die zijn bezocht en je zoekgeschiedenis, Google weet het allemaal. Alleen al het inzien van deze gegevens kunnen ervoor zorgen dat meer gebruikers zich bewust worden van hoeveel de zoekmachine van je weet. En op basis daarvan bepalen of, en zo ja hoe lang, de gegevens bewaard mogen worden.

Verder lezen over Google

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

Wat zou jij doen als Google je twee keer zoveel wilde betalen voor je bedrijf als het op dit moment wordt gewaardeerd? Als je Wiz bent, zeg je nee.

Cybercrime23.07.2024

Startup Wiz zegt nee tegen de 23 miljard dollar van Google

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Er zijn nieuwe emoji voor dit jaar gepresenteerd. Eén van de sterren van de show is… een dorre boom met kale takken.

Online17.07.2024

En de nieuwe emoji van dit jaar is: een kale boom met dorre takken

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google zou de grootste startup-acquisitie ooit zijn voor een bedrag van 23 miljard dollar. 

Cybercrime15.07.2024

Google is van plan om grootste startup-overname ooit te doen

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Op Android doet de app dit al jaren, maar nu krijgt Apple die mogelijkheid eindelijk ook. 

Mobile12.07.2024

Google Maps laat je op iPhone eindelijk zien hoe hard je mag

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Het is volgens Google bedoeld om te zorgen dat zoekresultaten eerder laden, in plaats van dat je allemaal dingen geladen krijgt waar je helemaal niet om hebt gevraagd.

Search26.06.2024

Google stopt met de doorlopende scroll op zijn zoekmachine

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

Sinds enige tijd verstuurt Google accountnotificaties over veiligheidsissues of nieuwe functies naar de inbox van Gmail. Verontrustend feit daarbij is dat deze emails een directe link naar de desbetreffende accountinformatie bevatten.

Cybercrime26.06.2024

Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024