Online02.06.2019

Gedragsgericht adverteren is duur en levert te weinig op


Volgens Amerikaanse studie

We kennen allemaal wel de online advertenties die we te zien krijgen en inderdaad, niet geheel toevallig, passen bij onze laatst bezochte pagina’s en interesses. Gedragsreclames zijn afgestemd op het online gedrag van consumenten en hun verzamelde cookies. Het gedragsgericht adverteren is prijzig. Adverteerders zijn bereid om voor deze reclames meer geld te betalen, omdat de kans groter is dat zijn hun doelgroep hiermee bereiken.

Uit een studie van de Universiteiten van Minnesota, Californië, Irvine en Carnegie Mellon blijkt dat de impact van een gedragsreclame 4% groter is dan een reguliere online advertentie. In het onderzoek werden miljoenen advertenties bij een groot Amerikaans mediabedrijf gevolgd en werd gekeken naar de kosten, impact en opbrengsten.

Grotere impact, veel hogere kosten

Uit de resultaten van het onderzoek bleek dat de impact van gedragsreclames weliswaar 4% groter is, dat staat nog altijd in schril contrast met de veel hogere bedragen die ervoor worden betaald. In 2009 bleek dat adverteerders bereid zijn gemiddeld 2,68 meer te betalen voor gedragsgerichte advertenties. Die veel hogere kosten hebben deels te malen met de ‘ad-tech belasting’ die in de Verenigde Staten betaald moet worden. Dit is een soort premie en voor elke dollar betaal je als adverteerder hiervoor 60 cent aan een tussenpersoon. De onderzoekers vinden het advertentie-ecosysteem bovendien complex en ondoorzichtig. Het blijft onduidelijk hoeveel tussenpersonen precies ontvangen en welke impact de advertenties precies hebben.

Facebook en Google domineren de online advertentiemarkt

Dat Facebook en Google de gedragsgerichte advertentiemarkt domineren, kan bijna geen verrassing zijn. In 2018 waren zij samen verantwoordelijk voor 58% van de Amerikaanse online advertentie uitgaven. In 2015 bleek uit een rapport van Econsultancy dat de inkomsten uit advertenties via online displays, begon te krimpen. Het afgelopen jaar lijkt het erop dat de trend zich, in ieder geval in de V.S., heeft doorgezet. De grootste digitale uitgevers hebben personeel ontslagen en de online advertentiegroei is tot stilstand gekomen.

Michael Zimbalist, de belangrijkste strategie- en innovatieambtenaar bij Philadelphia Media Network LLC, die eerder bij de New York Times werkte, beweert dat de waarde van gedragsadvertenties voor uitgevers altijd verkeerd is weergegeven. “Gedragsgericht adverteren is vanaf de dag dat het voor het eerst werd uitgevonden veel te optimistisch weergegeven als we kijken naar de waarde ervan voor uitgevers en adverteerders,” zei hij.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’