Online07.01.2015

Fysieke winkel passé? No way!


Het lijkt erop dat de fysieke winkel op uitsterven staat. Dat is ook niet gek als je bedenkt dat zelfs tijdens de drukste dag van december –
Black Friday – het winkelbezoek al daalde. Hoewel het hier gaat over de Verenigde Staten, zien we ook in Nederland een teruggang in winkelbezoeken. Zo nemen de bezoekersaantallen van wekelijkse koopavonden langzaam af. De oorzaak? Internet, zo wordt betoogd. Toch zijn niet alle winkels ten dode opgeschreven, zeker als je je fysieke locatie ondersteunt door de online ervaring.

Apple is natuurlijk een uitgemolken voorbeeld, maar dat komt doordat ze het zo goed doen. Ze hebben geen winkel, ze bieden een beleving. Je komt binnen en kan de producten erváren. Medewerkers blijven niet achter hun balie staan. Ze komen naar je toe en hebben kennis van alles wat in de winkel wordt verkocht. Het is natuurlijk ook makkelijk als je Apple bent: je hebt geld, je biedt een esthetisch product en je kunt klanten het ter plekke laten uitproberen. Dat wordt wat lastiger met bijvoorbeeld een epileerapparaat.

Offline nog steeds belangrijke rol in klantreis

Toch zouden ondernemers moeten overwegen om een fysieke winkel te openen of open te houden. Multichannel kopers geven namelijk soms wel zeventig procent meer uit dan single channel klanten (bron: Offline speelt daar nog steeds een belangrijke rol in. Ook uit onderzoek van het Britse Shoppercentric blijkt dat in 87 procent van de gevallen het offline kanaal nog steeds onderdeel uit maakt van een aankoopproces. Voor onderzoek, de aankoop zelf of het ophalen van een online besteld product.

Voor producten zoals kleding of elektronische apparatuur gaan consumenten nog vaak naar de winkel. Wil je voorkomen dat consumenten slechts onderzoek doen in je winkel om vervolgens online het goedkoopste kanaal te zoeken, dan moet je ervoor zorgen dat je winkel een ‘ervaring’ wordt. Dat hoeft niet zo esthetisch of gelikt als Apple, maar biedt bijvoorbeeld gratis WiFi aan. Consumenten kunnen ter plekke onderzoek doen en winkeliers verzamelen (met toestemming uiteraard) data over het winkelgedrag van hun bezoekers.

Maar vergeet de toegevoegde waarde van de medewerker niet. Dat betekent uiteraard dat je de medewerker moet ondersteunen met kennis en/of apparatuur. Wellicht overbodig te melden omdat het zo’n open deur is, maar verkoop stijgt met 25 tot zelfs 50 procent als klanten geholpen worden door een slimme medewerker. Geef de medewerker een tablet in handen om zijn kennis te illustreren of verschillende producten in een oogopslag naast elkaar te zetten.

Offline bekeken, online in de winkelmand

Als de klant overgaat tot aankoop in de fysieke winkel is het belangrijk dat die ervaring net zo soepel is als in de webshop. Ook in snelheid. Dus maak het mogelijk dat de klant in gesprek met een medewerker ter plekke kan afrekenen en niet eerst naar de kassa hoeft te lopen (of erger nog; moet wachten). Of laat klanten, zoals bijvoorbeeld bij de AH To Go, zelf afrekenen. Als het grote aankopen betreft, waar de klant over moet nadenken, zet het dan direct in zijn online winkelwagentje.

Een winkel die voor die aanpak koos, is Rent the Runway. Gepaste kleding in de winkel kan worden bewaard in een online winkelmand. De chique webshop opende recentelijk haar eerste winkel in New York en het werd een hit. Het passen van jurkjes en kleding voor grote feesten is noodzakelijk voor klanten van dit bedrijf. Op afspraak komen ze naar de winkel waar ze een één-op-één ontmoeting hebben met een stylist. En dat betaalt zich terug: klanten geven offline meer uit dan online. Zeker door accessoires om de look compleet te maken.

Nog persoonlijker

De link tussen off- en online wordt ook gemaakt als klanten kunnen kiezen voor een ‘click-and-collect’ optie. Online bestellen en in de winkel ophalen op een zelfgekozen tijdstip, zonder verzendkosten te hoeven betalen. Inmiddels kiest 51 procent van de online shoppers hiervoor en dit percentage groeit, aldus onderzoeksbureau Verdict. Juist voor retailers is deze optie lucratief, want het is een stuk goedkoper om meer pakketten af te leveren bij een winkel dan alle klanten individueel af te gaan om de pakketten af te leveren. Zeker als je bij het ophaalpunt de klant de mogelijkheid geeft om weer iets te kopen.

Door het samenbrengen van off- en online kun je de ervaring in de winkel persoonlijker maken dan tot nu toe is gedaan. Biedt klanten die je winkel bezoeken de mogelijkheid van het aanmaken van een klantkaart. Je kunt ze dan eenvoudig achteraf een kortingscoupon toesturen om zo ook je online aankopen te stimuleren. Of geef je klant de mogelijkheid om in de winkel via WiFi of terminal in te loggen. Dan weet je niet alleen zijn naam, maar ook zijn voorkeuren. Speel daar op in door content te leveren via een mobiel apparaat op het moment dat hij in een bepaalt gangpad staat. Dat lijkt wellicht ingewikkeld, maar eigenlijk verbind je twee functionaliteiten die je waarschijnlijk allebei al gebruikt, namelijk je bestaande content management systeem en de locatie-functionaliteit van de smartphone.

Natuurlijk, we zijn niet allemaal zo gelikt als Apple, maar als je wilt overleven met een fysieke winkel dan moet je de offline ervaring net zo soepel maken als de
online ervaring. Ondersteun je medewerkers in het leveren van die ervaring door kennis en apparatuur. Uitgangspunt: innovatief denken, buiten de kaders, en deze inzichten op één lijn te brengen met de behoefte van de klant. Dan is internet niet de vijand voor je fysieke winkel, maar een trouwe kompaan.

Deze blogpost is geschreven door Marten Kruisinga, managing director EPiServer.

Verder lezen over Offline

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

​5 trends voor rollup-banners

Heb je een beurs of evenement, dan is het heel erg handig om een rollup-banner mee te nemen. Ze zijn superhandig om mee te nemen en je zet ze heel makkelijk neer om te laten zien: dit is mijn stand. Maar vooral: om mense...

DC Business01.01.2024

​5 trends voor rollup-banners

Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’

Voortaan kan je met je Uber app ook een rit boeken voor een vriend of familielid. Want Uber lanceert nu een nieuwe “Ritten voor gasten- functionaliteit.” Waarmee het voor gebruikers mogelijk wordt om gemakkelijk een...

Mobile13.02.2023

Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’

​Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak

UPDATE 1 NOVEMBER 08:00 - Inmiddels is Roblox na drie dagen weer volledig online. Origineel artikel - Roblox is al drie dagen offline. Weet je nog dat Fortnite tijdelijk op zwart ging? Dat was een bewuste keuze om een o...

Gaming01.11.2021

​Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak

Spoiler: het is geen fastfoodketen
​Autobelettering: de do’s & don’ts

Online marketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons bestaan, zeker nu de coronacrisis steeds meer ondernemers online dwingt. Hierdoor lijkt offline marketing soms naar de achtergrond te verdwijnen, terwijl o...

DC Business25.06.2021

​Autobelettering: de do’s & don’ts

​Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden

Als je denkt aan flyers, dan denk je waarschijnlijk aan reclame die in je brievenbus wordt gedaan, of mensen die je bij de uitgang van een evenement proberen te lokken naar een volgend evenement door middel van een pamfl...

DC Business24.06.2021

​Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden

Peaky Blinders bordspel – Under New Management

Haal een aantal goede flessen whiskey in huis, zorg voor voldoende chips en snacks en trommel al je beste maten op om samen een avondje het bordspel Peaky Blinders - Under New Management te spelen. Bereid je voor op een...

Entertainment03.12.2019

Peaky Blinders bordspel – Under New Management

By order of the Peak Blinders
​Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het

In het geheim onderzoekt Facebook om een eigen digitale munt te lanceren die ook offline te gebruiken is. Dat onthult zakenkrant Financial Times. Het medium baseert zich hiervoor op mensen die bekend zijn met het project...

Online29.05.2019

​Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Verder lezen over Retail

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen