Online11.02.2014

Online retailers, kijk overzees


online-retailers-kijk-overzees.jpg
online-retailers-kijk-overzees.jpg

In Nederland kijken we graag overzees naar welke trends er in Groot-Brittannië en de VS zijn. Want de Angelsaksische landen lopen vaak op ons voor, zo ook met technologieën en strategieën voor online verkopen en de toepassing van internet in winkels. Een voorbeeld van een trend die uit Groot-Brittannië en de VS kwam overwaaien, is de cashback website Shopkorting. Ons land is dan ook vaker volgend dan leidend als het op online trends aankomt, dus waar moeten we de komende tijd op letten? Uiteraard is er de mobiele trend. Mobile shopping neemt in Groot-Brittannië al grote vormen aan: de internetverkopen per mobiel groeide in 2013 al met 138 procent. De expertgroep Future Touchpoints van Shopping2020 voorspelt dat in 2020 in Nederland 70% van de online aankopen met mobiele apparaten plaats vindt. En deze mobiele ontwikkeling heeft meer gevolgen voor de retail dan je op het eerste oog wellicht denkt.

Klanten kopen net zo lief vanaf de bank thuis als met de mobiel in de hand tijdens het winkelen in de fysieke winkel. Wanneer je naast het schap staat met je smartphone in de hand en de webwinkel door middel van bluetooth weet naar welk product je aan het kijken bent, kan deze webshop je achteraf aanbiedingen doen via de mail of sms. i-Beacons van Apple speelt hierop in voor indoor locatiebepaling, locatiegebaseerde marketing en contactloos betalen. iBeacons is een alternatief voor Near-Field-Communication (NFC), dat in steeds meer smartphones wordt ingebouwd ten behoeve van mobiele betalingen en kortingsbonnen. PayPal heeft voor winkels een betaalterminal ontwikkeld, eveneens gebaseerd op Bluetooth Low Energy, genaamd Beacon. Klanten kunnen als zij de winkel ingaan inchecken, aanbiedingen ontvangen en producten eenvoudig afrekenen met de PayPal-app op hun smartphone met Bluetooth. Ook komen er steeds meer apps om kortingen te krijgen. Bijvoorbeeld Scoupy dat kortingsacties van mkb-winkels, horecazaken en retailformules verzamelt voor de consument. De app toont deze acties ‘location based’, waardoor de consument altijd lokale acties te zien krijgt.

Door de mobiele trend is het eenvoudig om online te oriënteren en lokaal te kopen in plaats van ‘traditioneel’ in de winkel te oriënteren, online te kopen en het pakketje thuis of op het werk toegestuurd te krijgen. Bezorgen vindt men veelal onhandig en duur wegens de bezorgkosten. Een nieuwe trend is dan ook dat men online koopt en het product afhaalt in de winkel of op een afhaalpunt, een lokaal distributiepunt ook wel city hup genoemd. Deze vorm van online shoppen heet click and collect. In Groot-Brittannië haalt inmiddels een op de vijf consumenten zijn online bestellingen op in de winkel, aldus een onderzoek van Interactive Media in Retail Group (IMRG). Een goed voorbeeld hiervan is het Engelse John Lewis, dat op zijn website uitlegt dat de toegang tot het internet meer en meer via mobiele devices verloopt en dat ze daarom hierop inspelen met hun mobiele website en app. En wat te denken van Burberry dat in zijn winkel in Regent Street in Londen een heel multimedia spektakel maakt met interactieve spiegels die in gepersonaliseerde schermen kunnen veranderen en winkelpersoneel dat iPad apps gebruikt voor het geven van informatie over de aankoopgeschiedenis en voorkeuren van de klant voor een op maat gesneden winkelervaring. Door online technologieën haalt men de klant dus weer naar de fysieke winkel; clicks and bricks blijven hand in hand gaan.

De retailer kan ook geholpen zijn met geofencing. Dit is een feature in een software programma dat GPS of Radio Frequency Identification (RFID) gebruikt om virtuele geografische grenzen aan te duiden. Met geofencing kan de retailer een bericht krijgen dat een potentiële klant met zijn mobiele apparaat het territorium omgeven door de virtuele grenzen binnenkomt (of uitgaat). De retailer kan hiermee bijvoorbeeld een kortingsbon zenden naar deze potentiële klant als deze daartoe een speciale mobiele app heeft gedownload of hij kan hem een sms sturen met de aanbieding van de dag.

Ook wordt er met de mobiele innovaties veel op loyaliteit ingespeeld. De smartphone biedt retailers de mogelijkheid om de klant binnen zijn context te bezien. Het loyaliteitsprogramma Shopkick beloont klanten bijvoorbeeld met punten als zij een winkel binnen gaan. Shopkick past veel game-mechanismen toe, zoals het toevoegen van diverse niveaus in het programma om klanten te motiveren voor participatie in het merk. Een ander voorbeeld van een ontwikkeling die op loyaliteit inspeelt is Kickbit, in de VS ontwikkeld door een start-up in samenwerking met Vodafone. Deze mobiele app beloont gebruikers met mobiele data als zij bijvoorbeeld gratis samples proberen en als zij producten of diensten kopen.

Waar we in 2020 staan wat betreft online shoppen, vertelt Shopping2020 ons. Maar of bovenstaande ontwikkelingen ook in Nederland de komende jaren voet aan de grond krijgen moeten we nog even afwachten.

Deze blogpost is geschreven door Ared Yelkenci, algemeen directeur van Shopkorting.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop