iBeacon, we zullen nog even moeten wennen.

Vorig artikel Volgend artikel
iBeacon, we zullen nog even moeten wennen.

Maak je geen zorgen als je nog niet van een Beacon gehoord hebt; binnenkort zijn ze misschien wel overal en weet je er alles van. Kleine apparaatjes die met Bluetooth Low Energy (BLE) en Apple's iBeacon protocol tot wel 50 meter afstand met je smartphone kunnen communiceren.

Door een recente update in iOS 7 is de iBeacon techniek ineens een grote concurrent geworden van NFC. Vooral omdat NFC, in tegenstelling dus tot iBeacon, niet door Apple wordt ondersteund. De consument heeft hiervoor geen nieuwe sensors nodig want iBeacon werkt met alle telefoons met bluetooth 4.0.

Dat is de iPhone 4S of nieuwer, of recente Android-telefoons. De techniek gaat de manier van werken met je telefoon drastisch veranderen door allerlei nieuwe app's extra informatie te geven. Denk aan geofencing, plaatsgebonden berichten, locatiemarketing of contactloos betalen. Een mogelijkheid voor bricks and clicks die werkelijk goed samenwerken weer een stap dichterbij te brengen.

Stel je voor: je loopt een winkel binnen en je krijgt een persoonlijke welkomstboodschap met voor jou relevante kortingscodes. Na het winkelen loop je naar de kassa en betaal je met je telefoon en de app geeft je automatisch je spaarpunten met een bedankje als je de winkel uitloopt. Een naadloze ervaring met relevante informatie wanneer jij erop zit te wachten. Dat is precies wat de iBeacon technologie kan brengen. De manier waarop we met informatie en alles om ons heen omgaan blijft veranderen. De mogelijkheden van de verdere introductie van deze technologie is breed en gaat weer meer data van consumenten verbinden. De vraag blijft hoe de consument daar op gaat reageren, maar de geschiedenis toont aan dat wanneer de consument voldoende voordeel krijgt aangeboden, ze bereid is een deel van de informatie te delen.

De techniek geeft appontwikkelaars zeeën van nieuwe mogelijkheden en het is een kwestie van tijd voordat we zien welke nieuwe positieve en wellicht ook negatieve oplossingen daaruit voortkomen. In Amerika lopen ze daarbij al iets voor: Shopkick, een loyaliteitsprogramma voor het bezoeken van een fysieke winkel, begint al met een test van 100 winkels met Beacons. Apple zelf heeft al hun Apple Stores in de VS uitgerust met de technologie. En de technologie gaat verder dan retail alleen. Er liggen kansen in interactieve games in musea of toeristische trekpleisters. Maar ook op scholen, het openbaar vervoer of mobiele betaaloplossingen. Of zelfs super hightech fabrieken. De mogelijkheden zijn eindeloos. "We beginnen nog maar net met het verkennen van de mogelijkheden" zegt Jonathan Carter, CTO van Glimworm en host van de eerste iBeacon Discovery Day in samenwerking met de Appsterdam Community. De Discovery Day, gehouden op 11 januari 2014, trok 40 appontwikkelaars om de eerste 10 prototypes van de Glimworm Beacons te testen. Glimworm is een van de eerste aanbieders in Nederland van deze nieuwe technologie. De ontwikkelaars kregen verschillende uitdagingen voorgeschoteld zoals het ontwikkelen van een museumapp met iBeacons. De dag is gedocumenteerd in een video op glimwormbeacons.com. Je vindt er naast de ontwikkelde appdemo's ook interviews met ontwikkelaars uit de industrie die hun visie over een toekomst met iBeacons schetsen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies