Online24.09.2021

​Etsy had meer aan zijn imago moeten werken in de pandemie


Zeggen dat de pandemie op zijn einde loopt is misschien wat voorbarig, maar we kunnen zeker stellen dat de wereld er op veel plekken inmiddels iets rooskleuriger uitziet wat corona betreft. Op dit moment. Dat is voor bijna iedereen fijn. Voor creatief winkelplatform Etsy is het ingewikkeld.

Mondkapjes

Etsy is een beursgenoteerd bedrijf, wat betekent dat het iets meer inzicht moet geven in zijn financiële stromen en keuzes dan menig andere organisatie. Het kwam in mei volop in het nieuws omdat het zijn cijfers iets bijstelde nadat ze skyhigh gingen toen de pandemie op zijn hoogtepunt was. Vooral zelfgemaakte mondkapjes waren extreem populair op het platform, maar dat begint nu drastisch te veranderen omdat we minder vaak een mondkap nodig hebben of inmiddels al een flinke verzameling hebben. Etsy’s overhand lijkt mede daarmee dus op zijn einde te lopen.

Dat is jammer, want wanneer Etsy het goed doet, is dat een goed teken voor creatieve mensen onder ons. Veel creatieve beroepsgroepen kwamen thuis te zitten zonder werk, waaronder tatoeage-artiesten. Veelal grepen die naar Etsy om toch nog schilderijen en t-shirts te verkopen met hun kunst. Ook mensen die normaal een fabrieksbaan hebben en alleen een creatieve hobby hebben, konden door de lockdown ineens meer tijd maken om die droom waar te maken en hun creaties online te verkopen.

Terug naar normaal

Hoewel het logisch is dat Etsy nu mensen weer volop aan het werk zijn ook wat minder populair is (immers zijn ook de shoppers weer meer met andere dingen bezig), zijn veel investeerders ervan overtuigd dat er meer uit te halen was en dat Etsy dat niet heeft gedaan. Dat klopt ook wel een beetje: het is niet heel fanatiek aanwezig op social media en het communiceert vanuit zichzelf verder eigenlijk weinig. Ook zijn er weinig nieuwe mogelijkheden die het aan het platform toevoegt, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Twitter.

Nu kun je stellen dat dat ergens goed is: immers is Etsy wel zichzelf gebleven en aapt het niet vanalles na van andere platforms. Tegelijkertijd blijft Etsy daarmee wel in een stoffig hoekje hangen. Daar zit het al een beetje in door het feit dat het zo’n creatief en niet zo’n massaproductieplatform is. Zijn kracht is tegelijkertijd een soort imagoprobleem, wat het door innovatieve oplossingen van zich af had kunnen schudden, juist nu de wereld in rep en roer was door het coronavirus en meer mensen Etsy weten te vinden, waren daar meer middelen voor dan ooit te voren.

Etsy

Veel mensen vinden Etsy wel als ze bijvoorbeeld naar iets specifieks zoeken op Google, of via de Pinterest-connectie, maar een veelgehoord argument is ook dat het platform toch wat vaag is. Sommige mensen vinden het onduidelijk waar je nu precies een aankoop doet, of je zo’n verkoper wel kan vertrouwen en hoe lang je moet wachten op die aankoop, waardoor sommige mensen Etsy toch opzij schuiven en naar een massaproductieplatform grijpen. Etsy kan wel een opfrisbeurt gebruiken, zeker nu het daar dus die kans toe had door de torenhoge inkomsten van 2020.

Het is niet dat Etsy moeite heeft het hoofd boven water te houden nu de pandemie wat lijkt afgezwakt, want ook na de pandemie weten veel mensen het platform te vinden voor allerlei bruiloftsdecoratie en bijvoorbeeld schoolspullen. Bovendien heeft het ook weer niet helemaal stilgezeten: het kocht zowel het Vinted-achtige Depop als Elo7, een soort Braziliaanse Etsy. Het is dus vooral aan het kijken naar uitbreiding in andere landen, in plaats van dat het zijn eigen imago wat oppimpt.

Zeker door het platform wat meer toegankelijk te maken voor mensen die er nog niet zo bekend mee zijn. Na alle pandemiedrukte is dit een uitgelezen moment voor Etsy om daarin te investeren. Een beetje creatief denken dus, voor die 5,2 miljoen actieve creatievelingen die op het platform hun waar aanbieden.

Fotocredits: Picjumbo

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Online Advertising

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Eerder kon je drie video’s kijken en stopte YouTube er daarna mee, maar nu skipt de video die je aantikt meteen naar het einde en kun je helemaal niet kijken.

Video29.05.2024

YouTube-video skipt naar het einde? Dan gebruik je een adblocker

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Verder lezen over Online Shop

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

Als je van plan bent om in de komende dagen een nieuwe gadget aan te schaffen, dan kun je misschien dus beter even wachten tot de Prime Days plaatsvinden: 16 en 17 juli 2024.

Online25.06.2024

Amazon Prime Day vindt plaats op 16 en 17 juli

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Besteed je metaalbewerking online uit

Heb je voor je bedrijf een specifiek onderdeel nodig, maar heb je zelf niet de mogelijkheid om het te maken? Dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing. Gelukkig is er in deze tijd, waarin techniek en online bestellen steeds gemakkelijker wordt, een andere oplossing voorhanden.

DC Business29.05.2024

Besteed je metaalbewerking online uit

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels

Shein, het bekende Chinese online warenhuis, moet zich aan de strenge regels van de EU gaan houden en dat betekent: oppassen met nepperij.

Online26.04.2024

Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels