Pusht Etsy haar verkopers te veel?

Pusht Etsy haar verkopers te veel?

Vorig artikel Volgend artikel

Ben je een beetje creatief en wil je je uitspattingen verkopen, dan kun je natuurlijk naar Marktplaats gaan, maar hét bekende platform voor originele cadeaus en andere zelfgemaakte artikelen dat is toch echt Etsy. Toch lijkt het gezellige creabea-imago van het platform niet helemaal te passen bij het hart ervan. Kopers voelen zich gedwongen om dingen te doen waar ze niet achter staan.

Gratis verzending

Het gaat om het aanbieden van gratis verzending. Het is een van dé manieren waarop online verkoopplatforms met elkaar concurreren, dus het is niet heel verrassend dat ook Etsy dit mogelijk wil maken. Echter is het niet Etsy dat opdraait voor de kosten van het gratis aanbieden van verzenden, dat zijn de kopers. Die zitten daar op zijn zachtst gezegd niet zo op te wachten.

Dat komt omdat de nieuwe verzendoptie van gratis verzenden ook met een ander fenomeen gepaard gaat: artikelen en shops die gratis verzendkosten bij aankopen boven de 35 dollar aanbieden, krijgen voor Amerikaanse klanten voorrang in de zoekresultaten.

Amerika

Op 30 juli moet de nieuwe regeling ingaan in Amerika, maar pas een paar dagen geleden kregen Etsy-verkopers een mail van de CEO van Etsy met het verzoek de verzendkosten deel te laten zijn van de verkoopprijs. Dan zouden het dus niet de verkopers zijn die voor de kosten opdraaien, maar alsnog de kopers. Volgens het platform kopen Etsy-bezoekers 20% eerder iets als het gratis verzending biedt.

Verkopers hebben problemen met de regeling, mede omdat ze zich gedwongen voelen om ‘niet-competitieve prijzen’ te voeren. Verkopers zitten niet op Etsy om keihard te concurreren: hun producten zijn juist anders gemaakt dan die van de grote ecommerce-spelers als Amazon en Ebay. Verkopers voelen zich gedwongen om hun prijzen te verhogen, immers worden ze anders pas onderaan de pagina getoond, in tegenstelling tot de mensen die wel gratis verzenden aanbieden.

Klagende verkopers

Het is niet de eerste keer dat de relatie tussen Etsy en de verkopers negatief in het nieuws is. In 2015 schreef Grace Dobush al dat verkopers te weinig invloed hebben in hoe hun winkel eruit ziet en dat één klacht er al voor kan zorgen dat je hele betaalaccount wordt bevroren.

Geeft iemand ook nog aan dat er auteursrechten worden geschonden, dan kun je al verkoper rekenen op het moeten sluiten van je winkel, nog voor dit ook maar goed is onderzocht, aldus Grace. Er zijn in de afgelopen jaren meerdere soortgelijke blogs verschenen van ontevreden verkopers. Het lijkt erop dat Etsy er goed aan zou doen om verkopers meer te betrekken bij het maken van beslissingen, al is natuurlijk nooit iedereen blij met veranderingen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies