Online09.07.2019

AliExpress lapt Europese regels aan de laars


Nederlandse detailhandel gaat optreden tegen Chinese webgigant

In Nederland bestellen we steeds meer producten bij niet-Europese webshops, zoals de Chinese gigant AliExpress. Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei en noemt het oneerlijke concurrentie. In mei kwam ook De Consumentenbond al in actie tegen AliExpress, samen met nog 5 Europese consumentenorganisaties. Na onderzoek bleek dat de Chinese partij behoorlijk wat Europese regelgeving negeert. Nu spreekt ook Detailhandel Nederland zijn zorgen uit. In het rapport “Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers” lezen we meer over de zorgen die zij hebben.

Europese regelgeving geldt ook voor geïmporteerde producten

Het is natuurlijk handig dat je nu als consument overal ter wereld online kunt shoppen én het pakje ook nog eens thuis wordt bezorgd. Maar de regels die in bijvoorbeeld China gelden, zijn anders dan in de EU. De meeste EU-wetten zijn dan ook zo opgesteld dat ze ervan uitgaan dat de kwaliteits- en veiligheidseisen worden uitgevoerd door Europese spelers. De geïmporteerde producten voldoen hier niet altijd aan en dit gaat ten koste van de productveiligheid, milieu-impact, belastingen en rechten voor consumenten. Dit kan weleens gerotte gevolgen hebben voor AliExpress.

Nederlandse en Europese overheden moeten een signaal afgeven dat het verkopen van producten aan Europese consumenten aan alle voorschriften moet voldoen. En dan maakt het dus niet uit of het pakje uit Rusland, China of de V.S. komt.

Gratis verzenden vanuit China

Op meerdere gebieden is het lastig voor Nederlandse winkels om met de Chinese webgigant en importproducten te concurreren:

  • Tot 2021 zijn goederen van buiten de EU onder de € 22,- vrijgesteld van BTW;
  • Hoe gek het ook klinkt, pakketten uit China worden kosteloos aan consumenten geleverd of zijn veel goedkoper dan verzending binnen de EU. Dit kan door verouderde internationale postovereenkomsten;
  • Producten van bedrijven die van buiten de EU in ons land binnenkomen, hoeven niet bij te dragen aan kosten voor milieu-impact, recycling etc.

Poeder om tanden te bleken

In het rapport lezen en zien we ook voorbeelden van producten uit China waarin schadelijke chemicaliën zitten. We kunnen deze ‘gewoon’ zonder problemen bestellen bij AliExpress, maar in de EU kunnen deze nooit verkocht worden. Vaak is het ook onduidelijk welke stoffen de producten precies bevatten. Omdat ze heel goedkoop zijn, bestaat het gevaar dat Nederlandse consumenten ze toch bestellen en gaan uitproberen.

Zo bestel je voor een paar euro poeder om je tanden te bleken, zonder dat bekend is welke stoffen er in het product zitten. Dat kan weleens heel schadelijk zijn voor je tanden. Hetzelfde geldt voor veel andere verzorgingsproducten, zoals crèmes.

39% van de online aankopen komt uit China

Binnen de EU komt 39% van de bestelde online aankopen uit China. En in Nederland bestellen we er heel graag, want ons land krikt het gemiddelde behoorlijk omhoog. 50% van de online aankopen komt uit China en daarmee staan we op een derde plek van alle EU-landen. In Hongarije worden de meeste bestellingen in China gedaan, in Oostenrijk de minste.

Benieuwd naar het rapport? Lees het hier.

Verder lezen over Online Shop

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Het is steeds moeilijker om iets handgemaakts te vinden op Etsy. Nu zelfs helemaal: Etsy verwijdert namelijk het label handgemaakt.

Online13.07.2024

Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling