AliExpress lapt Europese regels aan de laars

AliExpress lapt Europese regels aan de laars

Nederlandse detailhandel gaat optreden tegen Chinese webgigant

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland bestellen we steeds meer producten bij niet-Europese webshops, zoals de Chinese gigant AliExpress. Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei en noemt het oneerlijke concurrentie. In mei kwam ook De Consumentenbond al in actie tegen AliExpress, samen met nog 5 Europese consumentenorganisaties. Na onderzoek bleek dat de Chinese partij behoorlijk wat Europese regelgeving negeert. Nu spreekt ook Detailhandel Nederland zijn zorgen uit. In het rapport "Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers" lezen we meer over de zorgen die zij hebben.

Europese regelgeving geldt ook voor geïmporteerde producten

Het is natuurlijk handig dat je nu als consument overal ter wereld online kunt shoppen én het pakje ook nog eens thuis wordt bezorgd. Maar de regels die in bijvoorbeeld China gelden, zijn anders dan in de EU. De meeste EU-wetten zijn dan ook zo opgesteld dat ze ervan uitgaan dat de kwaliteits- en veiligheidseisen worden uitgevoerd door Europese spelers. De geïmporteerde producten voldoen hier niet altijd aan en dit gaat ten koste van de productveiligheid, milieu-impact, belastingen en rechten voor consumenten. Dit kan weleens gerotte gevolgen hebben voor AliExpress.

Nederlandse en Europese overheden moeten een signaal afgeven dat het verkopen van producten aan Europese consumenten aan alle voorschriften moet voldoen. En dan maakt het dus niet uit of het pakje uit Rusland, China of de V.S. komt.

Dankzij digitalisering kunnen consumenten nu overal ter wereld winkelen. Dit biedt geweldige kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee. Er zijn talloze voorbeelden van buitenlandse handelaren die de Europese regels rondom veiligheid en kwaliteit van producten en de bescherming van Nederlandse consumenten niet respecteren. Vanuit Nederland en Europa is een sterkere nadruk nodig op uniforme handhaving voor alle consumentenproducten die via welk kanaal dan ook aan Nederlandse consumenten verkocht worden. We streven naar een hoog niveau van bescherming voor consumenten en milieu. Dit kan alleen als elke onderneming -of het nu een Nederlandse winkel is of een buitenlandse webwinkel- die actief is op de Europese markt aan dezelfde standaarden en verplichtingen wordt gehouden. Er moet sprake zijn van een gelijk speelveld.
- Margriet Keijzer, senior adviseur Europese Zaken bij Detailhandel Nederland

Gratis verzenden vanuit China

Op meerdere gebieden is het lastig voor Nederlandse winkels om met de Chinese webgigant en importproducten te concurreren:

  • Tot 2021 zijn goederen van buiten de EU onder de € 22,- vrijgesteld van BTW;
  • Hoe gek het ook klinkt, pakketten uit China worden kosteloos aan consumenten geleverd of zijn veel goedkoper dan verzending binnen de EU. Dit kan door verouderde internationale postovereenkomsten;
  • Producten van bedrijven die van buiten de EU in ons land binnenkomen, hoeven niet bij te dragen aan kosten voor milieu-impact, recycling etc.

Poeder om tanden te bleken

In het rapport lezen en zien we ook voorbeelden van producten uit China waarin schadelijke chemicaliën zitten. We kunnen deze 'gewoon' zonder problemen bestellen bij AliExpress, maar in de EU kunnen deze nooit verkocht worden. Vaak is het ook onduidelijk welke stoffen de producten precies bevatten. Omdat ze heel goedkoop zijn, bestaat het gevaar dat Nederlandse consumenten ze toch bestellen en gaan uitproberen.

Zo bestel je voor een paar euro poeder om je tanden te bleken, zonder dat bekend is welke stoffen er in het product zitten. Dat kan weleens heel schadelijk zijn voor je tanden. Hetzelfde geldt voor veel andere verzorgingsproducten, zoals crèmes.

39% van de online aankopen komt uit China

Binnen de EU komt 39% van de bestelde online aankopen uit China. En in Nederland bestellen we er heel graag, want ons land krikt het gemiddelde behoorlijk omhoog. 50% van de online aankopen komt uit China en daarmee staan we op een derde plek van alle EU-landen. In Hongarije worden de meeste bestellingen in China gedaan, in Oostenrijk de minste.

Benieuwd naar het rapport? Lees het hier.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies