De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In Nederland bestellen we steeds meer producten bij niet-Europese webshops, zoals de Chinese gigant AliExpress. Detailhandel Nederland maakt zich zorgen over de negatieve gevolgen van de toenemende groei en noemt het oneerlijke concurrentie. In mei kwam ook De Consumentenbond al in actie tegen AliExpress, samen met nog 5 Europese consumentenorganisaties. Na onderzoek bleek dat de Chinese partij behoorlijk wat Europese regelgeving negeert. Nu spreekt ook Detailhandel Nederland zijn zorgen uit. In het rapport “Een gelijk speelveld voor de Nederlandse winkeliers” lezen we meer over de zorgen die zij hebben.
Europese regelgeving geldt ook voor geïmporteerde producten
Het is natuurlijk handig dat je nu als consument overal ter wereld online kunt shoppen én het pakje ook nog eens thuis wordt bezorgd. Maar de regels die in bijvoorbeeld China gelden, zijn anders dan in de EU. De meeste EU-wetten zijn dan ook zo opgesteld dat ze ervan uitgaan dat de kwaliteits- en veiligheidseisen worden uitgevoerd door Europese spelers. De geïmporteerde producten voldoen hier niet altijd aan en dit gaat ten koste van de productveiligheid, milieu-impact, belastingen en rechten voor consumenten. Dit kan weleens gerotte gevolgen hebben voor AliExpress.
Nederlandse en Europese overheden moeten een signaal afgeven dat het verkopen van producten aan Europese consumenten aan alle voorschriften moet voldoen. En dan maakt het dus niet uit of het pakje uit Rusland, China of de V.S. komt.
Gratis verzenden vanuit China
Op meerdere gebieden is het lastig voor Nederlandse winkels om met de Chinese webgigant en importproducten te concurreren:
- Tot 2021 zijn goederen van buiten de EU onder de € 22,- vrijgesteld van BTW;
- Hoe gek het ook klinkt, pakketten uit China worden kosteloos aan consumenten geleverd of zijn veel goedkoper dan verzending binnen de EU. Dit kan door verouderde internationale postovereenkomsten;
- Producten van bedrijven die van buiten de EU in ons land binnenkomen, hoeven niet bij te dragen aan kosten voor milieu-impact, recycling etc.
Poeder om tanden te bleken
In het rapport lezen en zien we ook voorbeelden van producten uit China waarin schadelijke chemicaliën zitten. We kunnen deze ‘gewoon’ zonder problemen bestellen bij AliExpress, maar in de EU kunnen deze nooit verkocht worden. Vaak is het ook onduidelijk welke stoffen de producten precies bevatten. Omdat ze heel goedkoop zijn, bestaat het gevaar dat Nederlandse consumenten ze toch bestellen en gaan uitproberen.
Zo bestel je voor een paar euro poeder om je tanden te bleken, zonder dat bekend is welke stoffen er in het product zitten. Dat kan weleens heel schadelijk zijn voor je tanden. Hetzelfde geldt voor veel andere verzorgingsproducten, zoals crèmes.
39% van de online aankopen komt uit China
Binnen de EU komt 39% van de bestelde online aankopen uit China. En in Nederland bestellen we er heel graag, want ons land krikt het gemiddelde behoorlijk omhoog. 50% van de online aankopen komt uit China en daarmee staan we op een derde plek van alle EU-landen. In Hongarije worden de meeste bestellingen in China gedaan, in Oostenrijk de minste.
Benieuwd naar het rapport? Lees het hier.
Verder lezen over Online Shop
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Online13.07.2024
Etsy wordt steeds minder authentiek en verandert zelfs de labels
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Online27.06.2024