Tekstschrijver die zich in haar vrije tijd vooral bezig houdt met media, entertainment, scripts schrijven en haar hond.
Het Chinese AliExpress, onderdeel van Alibaba, gaat de competitie met Amazon in Europa aan door prijzen aantrekkelijk te maken voor merken. De afgelopen maanden hebben verschillende kleinere merken zich aangesloten bij het Europese platform van AliExpress, maar de grotere merken lijken volgens bronnen bij Reuters terughoudend te zijn.
Volgens de bronnen heeft AliExpress diverse grote en bekende merken benaderd, zoals Mango, Benetton en Spaanse modegroep Tendam, om hun producten op de site aan te bieden, maar met weinig succes. Sommige merken vonden dat de site niet geschikt was om hun producten te verkopen, omdat de e-commerce gigant bekend staat om goedkope imitatie producten van andere merken.
Desondanks zegt het hoofd van AliExpress, Wang Mingqiang, in een interview dat buitenlandse merken simpelweg tijd nodig hebben om het platform te begrijpen. Volgens Mingqiang kunnen de merken hun eigen ‘winkels’ creëren in het platform en zelf invulling geven aan de stijl.
Spanje
Duidelijk is dat AliExpress vooral geïnteresseerd is in de zuidelijke landen waaronder Spanje en Portugal. Dat vooral Spanje nadrukkelijk op het netvlies staat werd afgelopen zomer duidelijk toen de Chinese webshop AliExpress zijn eerste Europese winkel in de de Spaanse hoofdstad opende. De winkel is ook bedoeld om kopers de gelegenheid te geven om producten eerst te zien.
Online wil AliExpress de strijd winnen door de maandelijkse kosten voor verkopers in Spanje op te heffen t.o.v. concurrent Amazon die wel een maandelijkse abonnements-fee berekend aan zijn klanten.
E-commerce strijd
Ook Amazon onderneemt steeds meer in Europa en vorig jaar werd in een besloten LinkedIn groep bekendgemaakt dat de webwinkelgigant in 2020 naar Nederland zou komen.
Consumenten kiezen steeds vaker voor online shoppen in plaats van fysiek naar winkels te gaan. Winkelstraten worden minder druk en merken die zich niet goed online profileren raken failliet. Het is wel duidelijk dat de toekomst in online retail ligt. De grootste online retailer van ons land, Bol.com, heeft 10.5 miljoen actieve klanten en behoort al jaren tot de meest populaire winkels van zowel Nederland als België. Nu steeds meer buitenlandse e-commerce bedrijven hun pijlen richten op Europa en Nederland, zal Bol.com zich klaar moeten maken om zich te onderscheiden van de buitenlandse bedrijven en zich staande te houden.
Verder lezen over China
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?Automotive27.02.2024
BYD Yangwang U9: Chinese supercar gaat in 2,3 seconden 309 km/u
Nieuws19.01.2024
Dieren klonen, een twijfelachtige geschiedenis: hoe is het nu?
Mobile18.12.2023
Steeds meer Chinese instanties verbieden de iPhone
Overheden ontraden het gebruik van alle buitenlandse toestellen en -technologieOnline02.11.2023
AliExpress komt met binnen 5 dagen in huis garantie
en kondigt het 11.11 Global Shopping Festival aanMobile16.10.2023
Honor Vs2 is weer een iets dikkere foldable
Net als zijn voorgangers komt hij voorlopig niet naar ons deel van de wereldAutomotive03.10.2023
Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet
Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procentAutomotive29.09.2023
Huawei en Chery komen met een ‘Tesla killer EV’, de Luxeed S7
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023
In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023