Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Een podcast maken is niet makkelijk. Je moet onderwerpen hebben, je moet iets te vertellen hebben en het is ook wel leuk als het geen monoloog is, maar een gesprek met iemand anders, wiens agenda wel weer moet passen, enzovoort. Maar toch, het maken van ene podcast is eigenlijk nog het makkelijke gedeelte, want waar haal je luisteraars vandaan? Dat is soms flink werken: niet omdat er iets mis is met je podcast, maar omdat het wel veel en lang aandacht vraagt. Zo kom je hopelijk toch iets eerder in iemands playlist terecht.
1. Film het
We schreven laatst al dat Spotify er veel geld voor over heeft: YouTube-video’s. Het is bovendien een vrij eenvoudige manier om meer kijkers te generen: ten eerste kun je je podcast op het populaire YouTube zetten en ten tweede heb je er een nieuwe doelgroep bij: mensen die graag naar podcasts kijken. Je hoeft er niet per se (al is dat wel veel leuker) spannende edits bij te maken: sommige mensen vinden het simpelweg prettiger om te zien naar wie ze luisteren en bovendien je uitdrukkingen te zien. Bovendien kun je bijvoorbeeld als je over gadgets praat ook het product laten zien. Zet gewoon eens een smartphone neer om je te filmen en upload het op YouTube, je kunt het altijd proberen, toch?
2. Gebruik snippets op social media
Dat filmen zeggen we niet voor de grap: het heeft namelijk meerdere voordelen. Het is namelijk een stuk aantrekkelijker voor social media. Je ziet iemand dan in een korte snippet heel gepassioneerd over iets vertellen en dat kan enorm aantrekken om meer te gaan luisteren en kijken. Je kunt mensen op die manier heel makkelijk laten kennismaken met je podcast en je hoeft niet meer zo lang na te denken over welk plaatje je erbij zet om je podcast te pluggen: zet er gewoon een video bij van je podcast.
3. Zet je podcast op Reddit
Het is niet voor niets dat Coca Cola nog steeds reclame maakt, terwijl iedereen allang weet dat het bestaat. Het is goed om onder de aandacht te blijven van mensen en naamsbekendheid te creëren. Sluit je dus op Reddit aan bij een groep die ook draait om hetzelfde onderwerp als je podcast en gooi het erin als je weer een nieuwe aflevering hebt. Of geef aan dat je aan een podcast werkt en dat je graag vragen wil hebben van luisteraars of tips: mensen vinden het hartstikke leuk om te helpen en gaan daardoor misschien ook wel je podcast luisteren. Het hoeft dus niet per se pluggen te zijn: mensen bewust maken van dat je een podcast maakt, al is het maar in een bijzin, kan misschien veel subtieler en beter triggeren.
4. Vraag om reviews
Het voelt altijd gek als mensen om reviews vragen: als mensen je podcast willen luisteren, dan lusiteren ze toch gewoon? Ja en nee: zeker op Apple’s podcastplatform is het best belangrijk om een goed aantal sterren te hebben en dan vooral: van heel veel mensen. Hoe meer mensen hoge sterren geven, hoe makkelijker andere mensen denken: hey, dat ga ik ook eens luisteren. Ook kom je misschien daardoor bij websites op het vizier, omdat je een goed gewaardeerde podcast bent die daardoor wellicht ook hogerop klimt in de zoekresultaten: reviews vragen dus, en stel er eventueel iets ludieks tegenover, zoals een shoutout in je podcast.
5. Houd social media in de gaten
Dit klinkt een beetje vreemd: we bedoelen niet dat je urenlang op TikTok moet gaan zitten scrollen: houd in de gaten of er nieuwe social media zijn die de kop opsteken. Threads is een social medium dat vrij nieuw is en snel groeit: hetzelfde geldt voor Bluesky. Door daar alvast aanwezig te zijn als het er nog niet zo druk is, ben je ten eerste beter zichtbaar en ten tweede heb je hierdoor ook alvast een hele legacy voor het moment waarop mensen straks wel massaler op die platforms aanwezig zijn.
Het kan soms heel vervelend voelen als je iets moois maakt en mensen schenken het geen aandacht: houd in ieder geval in de gaten dat je wel blijft genieten van het maken van podcasts, want dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Verder lezen over Podcast
Artificial Intelligence12.09.2024
Podcast maken? AI doet het vanaf je notities
Zeg maar niksAdvertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Media13.11.2023
Deze podcast werpt nieuw licht op moordcomplot Kennedy
60 jaar na moord John. F. KennedyEntertainment07.04.2023
Spotify lanceert voor het eerst videopodcasts in Nederland
Entertainment05.04.2023
10 langlopende podcasts die nog steeds de moeite waard zijn
Entertainment08.03.2023
Stream On 2023: Spotify onthult nieuwe home feed
Verder lezen over Podcasting
Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Online06.12.2022
True Crime is populairste podcastonderwerp van 2022
Inclusief héél veel True Crime-podcasttipsVideo07.03.2022
YouTube heeft heel veel geld over voor podcasters
Social Media03.03.2022
Twitter wil nu ook iets gaan doen met podcasts
Entertainment17.02.2022
Spotify investeert meer in podcasts: dit maakt podcasts zo tof
Nieuws31.01.2022
Hoe Spotify verzeild is geraakt in social mediaproblematiek
DC Business09.11.2021
Nederlands podcast hosting platform Springcast betreedt Europa
Media23.02.2021
Spotify te beluisteren in meer landen
En nieuwe podcastsVerder lezen over Spotify
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Entertainment07.12.2024
Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped
Entertainment05.12.2024
5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is
Online04.12.2024
Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er
Online27.11.2024
Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024