Online28.01.2014

Drie retail trends voor 2014 volgens Facebook


drie-retail-trends-voor-2014-volgens-fac.jpg
drie-retail-trends-voor-2014-volgens-fac.jpg

Eeuwenlang heeft de detailhandel de kunst van het in de markt zetten van producten verfijnd, maar de komst van het internet en e-commerce heeft de detailhandel voorgoed veranderd – en het lijkt er op dat die veranderingen nog wel even doorzetten.

De kunst en wetenschap van ‘clicks en bricks’ – waarbij een online winkel gecombineerd wordt met een fysieke winkel – heeft nog geen vaste vormen aangenomen. Volgens eMarketer weet 80% van de webshopbezoekers niet eens wat ze willen kopen. Dit betekent dat er grote kansen liggen in de markt die wereldwijd 15 triljoen dollar waard is.

In 2014 zal de manier waarop retailers hun producten aan de man brengen veranderen aan de hand van de volgende drie trends: ‘Ontdekken’, ‘Seizoensgebondenheid’ en ‘Samendrukking’.

1. Nieuwsoverzicht als plek om nieuwe producten te ontdekken
In de begindagen van het internet gebruikten we het internet om te zoeken naar producten die we in tijdschriften of op tv hadden gezien. Vandaag de dag ontdekken we de producten juist online. Of het nu Facebook, Flickr of YouTube is, de evolutie van het web heeft “feeds” gecreëerd.

Feeds helpen consumenten bij het ontdekken van dingen in een simpele, georganiseerde omgeving. Het Nieuwsoverzicht is essentieel bij het ontdekken van producten en bedrijven zetten het in als een digitale catalogus of etalage om producten te laten zien en om klanten over te halen tot aankoop. Retailers zullen meer gaan investeren in de kunst van digitale ‘discovery’.

2. De evolutie van ‘seizoensgebondenheid’
Traditiegetrouw waren de feestdagen de kapstok voor marketingcampagnes van retailers. De feestdagen zijn nog steeds belangrijk, maar digitale technologie geeft bedrijven meer flexibiliteit in de manier waar op ze hun klanten benaderen. Tijdens het koudefront dat de afgelopen tijd de VS teisterde, speelden bijvoorbeeld veel retailers hierop in.

Of het nu met humor of met empathie gebeurt, het inspelen op de actualiteit is belangrijk voor retailers en kan het verschil maken. Consumenten hebben een reden nodig om te shoppen en door in te spelen op de actualiteit kun je ze er een geven. Digitale technologie geeft slimme retailers de kans om van iedere dag of week een ‘feestdag’ te maken.

3. ‘samendrukking’ dwingt marketeers beter na te denken over presentatie
Stel je voor dat een winkelier dezelfde producten blijft verkopen, maar zijn winkelpui is nu een stuk kleiner. Waar je eerst een muur vol kon hangen met 15 tassen, ben je nu gebonden aan een pagina waar maar 7 tassen boven de vouw op passen. Op mobiel kun je zelfs nog maar 1 product tegelijkertijd laten zien. Schermen worden kleiner en die ‘samendrukking’ dwingt marketeers en retailers om anders na te denken over hoe klanten aan te spreken. In deze tijd betekent dit dat je precies het juiste product moet aanbieden aan de juist persoon en op het juiste moment.

Dit stuk is geschreven door Nicolas Franchet, werkzaam bij Facebook als Global Head of Vertical Strategy. Nicolas is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van category-level marketingstrategieën om alle retailers te helpen. Hij is tevens lid van de Raad van Bestuur van Shop.og, een afdeling van de Nationale Retail Federatie, ’s werelds grootste retail brancheorganisatie.

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop