De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Berichten versturen, oftewel messaging, beheerst het dagelijks leven van menig jongere. Aan de lopende band tweeten, posten, whatsappen en sms’en zij, voornamelijk met de mobiel. En het meest vanaf de bank (62%) of in het ov (44%), en 1 op de 7 jongeren gaat ook gerust door op de wc.
Jongeren gebruiken verschillende vormen van messaging voor verschillende mensen. Zo sms’en jongeren het meeste met hun ouders, met als doel het doorgeven van praktische berichten. Whatsappen is vooral een sociaal bindmiddel om contact te houden met hun vrienden (87%) en hun liefje (49%). Bijna een derde van de jongeren stuurt meer dan 30 whatsappjes per dag. Dit alles blijkt uit een onafhankelijk onderzoek onder 760 jongeren van 16 tot en met 28 jaar in opdracht van de mobiele provider Hi.
Ik tweet, post en whatsapp
WhatsApp en Facebook zijn de koplopers onder de social en messaging media; sms en Twitter blijken minder populair. Op Facebook is wekelijks twee derde van de jongeren actief, terwijl via Twitter een derde van de jongeren wekelijks van zich laat horen. Een veel geliked, gedeeld, gepord, gerespect of geretweet bericht heeft een positief effect op jongeren. Zij geven in het onderzoek aan dat een populaire post:
1. meer zelfvertrouwen geeft 45%;
2. creativiteit weergeeft 35%;
3. een boost in het aanzien bij vrienden geeft 17%.
Jongens (20%) denken vaker dat een goede post hun aanzien een boost geeft onder vrienden, vergeleken met meisjes (14%).
Hoewel de jaarcijfers van Facebook een teruggang laten zien in gebruikersaantallen onder jongeren, ten gunste van andere social en messaging media zoals Tumblr en Instagram, is Facebook nog steeds het populairst in het onderzoek van Hi.
Social media vs. messaging media
De verschillende social en messaging diensten hebben elk een andere functie. Zo is sms’en bij uitstek een manier om praktische boodschappen zoals ‘Ik kom iets later’ door te geven. Met ouders wordt het meest ge-sms’t, gevolgd door vrienden en hun vriend of vriendin. Facebook wordt met name gebruikt om berichten van anderen te lezen en om contact te houden met vrienden. Meisjes (42%) gebruiken Facebook vaker om berichten van anderen te lezen, vergeleken met jongens (34%).
Het Twitter-account – 47% van de jongeren heeft er een – wordt door de jongeren het minst gebruikt. Ruim 80% geeft aan zijn account eigenlijk nooit te gebruiken. Als ze het gebruiken is het om berichten van anderen te lezen (5%) of contact te hebben met vrienden (5%). Van de jongeren met een Hyves-account (31%) gebruikt bijna een kwart dit nooit. Een derde van de jongeren geeft aan Hyves met name te gebruiken om berichten van anderen te lezen (34%). WhatsApp – 90% van de jongeren stuurt berichten via deze messaging app – is meer een sociaal bindmiddel. En wordt hoofdzakelijk gebruikt om contact te houden met vrienden.
Het meeste ‘whatsappen’ jongeren met hun vrienden (87%), gevolgd door hun vriend/vriendin (49%), en op een verrassende derde plaats – boven collega’s en studiegenoten – staan broers en zussen (37%). WhatsApp-groepen zijn hot and happening; bijna 94% van de jongeren die op WhatsApp zitten, heeft een of meerdere actieve WhatsApp-groepen. Hierbij zijn de groepen met vrienden, familie en studiegenoten het populairst.
Meer verschillen tussen jongens en meisjes:
– Meisjes (26%) hebben vaker een account op Hyves (26%) en bij Pinterest (16%) vergeleken met jongens (21%|7%).
– Meisjes (42%) gebruiken Facebook vaker om berichten van anderen te lezen, vergeleken met jongens (34%).
– Meisjes (33%) kletsen vaker via Whatsapp dan jongens (28%).
– Meisjes (57%) sturen gemiddeld vaker sms-berichten naar de ouders, vergeleken met jongens (48%).
– Meisjes sturen gemiddeld vaker Whatsapp berichten aan broers/zussen (44%) en hun ouders (29%) vergeleken met jongens (29%|17%).
– Jongens (17%) sturen vaker Whatsapp berichten aan hun team/sportgenoten vergeleken met meisjes (9%).
– Meisjes (69%) sturen vaker berichten vanaf de bank, vergeleken met jongens (56%).
Verder lezen over Jongeren
Mobile09.12.2024
Uber Teens is een uitbreiding van de app speciaal voor jongeren
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media07.11.2024
Worden sociale media straks net zoals drank?
Artificial Intelligence24.10.2024
Wat als een tiener zijn leven beëindigt door een AI-chatbot?
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Mobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Verder lezen over Onderzoek
Online11.12.2024
Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024