Online08.08.2012

Succesvolle online retailers kopen geen aandacht maar bouwen relaties met de klant


succesvolle-online-retailers-kopen-geen-.jpg
succesvolle-online-retailers-kopen-geen-.jpg

Waar consumenten de stap naar online retailers makkelijk maken, omarmen veel winkeliers deze veranderingen traag. Retailers die tijdig doorhadden dat er fundamentele veranderingen in het koopgedrag van consumenten plaatsvonden, lopen nu voorop en worden hiervoor rijkelijk beloond. Bedrijven kunnen consumenten niet langer volgens de traditionele marketingprincipes benaderen. Waar al jaren de termen als klantdialoog, Paid en Owned media voorbij komen, is het nu van belang om verder in te zetten op ‘Earned media’, het verdienen en vasthouden van de aandacht van de consument.

Bewust negeren
Social media spelen hier een belangrijke rol in. Voor veel consumenten is de mening van een willekeurig iemand via dit kanaal geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks zo bewust proberen te negeren. Een IBM Benchmark van oktober 2011 in de Amerikaanse en Engelse retailsector, liet al zien dat social media steeds meer invloed uitoefenen op het online koopgedrag. Zo kwam 9,2% van de bezoekers die aankopen in webwinkels deden vanaf social media sites.

De weg naar de winkel verandert dus snel. Niet alleen via Social Media want ook smartphones en tablets vormen een steeds belangrijker verkoopkanaal voor retailers. Uit de IBM Benchmark bleek eveneens dat de online verkoop met behulp van een mobiel apparaat momenteel boven de 10 procent ligt. Het feit dat mensen meer en meer keuzevrijheid hebben in de manier waarop zij media consumeren, zal niet als een complete verrassing gezien worden. Op dit moment bezoekt 14% van de consumenten een webwinkel via een mobiel apparaat als de iPhone of iPad. Dat is meer dan een verdubbeling van de 5,6% die vorig jaar te zien was. Het toenemende gebruik van mobiele media gaat gepaard met een kortere ‘attention span’ bij consumenten.

Geen weg terug naar de aloude winkelstraat
Door de ontwikkelingen op social media en de smartphonemarkt is er geen weg terug. Succesvolle retailers hebben dan ook geïnvesteerd in de technologie en mankracht om gepersonaliseerde aanbiedingen en promoties over meerdere kanalen (in-store, online en mobiel) in te zetten. 

De grote winnaars van afgelopen jaar zijn de retailers die een goed doordachte Social Commerce Strategy ontwikkelden. Zij hebben zich gericht op ‘brand advocates’, consumenten die zich positief uitlaten over een merk via product reviews of in online gesprekken. Deze retailers kijken verder dan de klassieke opvatting van marketing en beseffen dat de aankoop van een product of dienst slechts één aspect van de totale klantervaring is. Zij investeren in een authentieke en actieve relatie met klanten, die hun beleving weer delen met duizenden andere consumenten. Zo weten retailers de aandacht en loyaliteit van de consument voor zich te winnen via kanalen waar advertenties aan effectiviteit ingeboet hebben. De voordelen: social shoppers geven twee keer zoveel uit in je webshop.

Toch komt nog maar een klein gedeelte via doorverwijzing vanuit sociale media, zoals Facebook en Twitter. Het is de verantwoordelijkheid van de retailers om te luisteren naar wat hun klanten hen te vertellen hebben. En een slimmere aanpak te verzinnen die inspeelt op de manier waarop de consument benaderd wil worden. Voor online retailers staat de combinatie van eCommerce en Earned Media dan ook voor ‘Earned-Commerce’: via nieuwe communicatiekanalen de aandacht van consumenten verdienen in plaats van kopen.

Deze blogpost is geschreven door Marcel Holsheimer van IBM.

Verder lezen over Consument

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

De Autoriteit Consument en Markt ligt al een tijdje met Apple overhoop over datingapps. Het is echter geheim waarom de twee elkaar nu in de rechtbank treffen. Het gaat wel over datingapps, maar waar Apple nu precies niet...

Nieuws02.10.2023

​Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop