Online09.05.2012

Sociale Shopper besteedt meer in webshop


sociale-shopper-besteedt-meer-in-webshop.jpg
sociale-shopper-besteedt-meer-in-webshop.jpg

Consumenten die via social media aankopen doen in een webwinkel geven gemiddeld twee keer zoveel uit als een normale bezoeker. Zo blijkt uit de online retail marktmonitor van IBM over Q1 van 2012. Daarnaast is het gebruik in deze periode van smartphones en tablets voor online aankopen gestegen naar 13,3%, een verdubbeling ten opzichte van Q1 van 2011. Het totaal aantal online verkopen daalde licht, maar toonde in februari en maart 2012 alweer een herstel.

Door het steeds grotere aanbod van mobiele applicaties en op mobiel toegespitste websites is de populariteit van online shoppen via een mobiel apparaat toegenomen. Zo werd in het eerste kwartaal 13,3% van alle online aankopen met een mobiel apparaat gedaan. In de afgelopen Valentijnsperiode werd al een piek waargenomen in de mobiele aankopen en deze trend heeft zich nu verder doorgetrokken.

Van de totale online retail sales is 2,4% afkomstig na doorverwijzing vanaf sociale media, zoals Facebook en Twitter. De social shopper besteedt echter twee keer zoveel als een normale online shopper. Marcel Holsheimer, marketingexpert bij IBM: “Voor veel consumenten zijn aanbevelingen via social media geloofwaardiger dan de advertenties die ze dagelijks proberen te negeren. Bedrijven geven aan nog veel moeite te hebben om de dialoog met klanten aan te gaan (Benelux: 69%, wereldwijd: 56%). Maar een consument die gemiddeld twee keer zoveel besteedt, toont het belang aan van luisteren naar de klant en het efficiënt inzetten van sociale kanalen.

Uit de marktmonitor komt tevens naar voren dat consumenten steeds positiever worden over de koopervaring bij webwinkels. Consumenten zijn optimistischer over online winkelen wanneer het aankomt op het gebruiksgemak, de prijs en de bijgeleverde diensten. Aan de andere kant zijn consumenten minder te spreken over de beschikbaarheid van producten die aangeprezen worden. “Om zich te kunnen meten met hun offline concurrenten, moeten webwinkels duidelijkheid scheppen over de producten die op voorraad zijn en hun levertijden,” aldus Holsheimer.

De Online Retail Cijfers Q1 2012 ten opzichte van Q1 2011:

– Verkeer via mobiel apparaat: 17,1% van al het verkeer naar webwinkels kwam via mobiele apparaten. Dit was slechts 6,1% in het eerste kwartaal van 2011.

– Verkopen via mobiel apparaat: 13,3% van de aankopen bij een webwinkel gebeurden vanaf een mobiel apparaat, ten opzichte van 7% in het eerste kwartaal van 2011.

– Verkeer via social media: 1,1% van het verkeer naar webwinkels was na doorverwijzing vanaf social media, net zoveel als het eerste kwartaal van 2011.

– Verkopen via social media: 2,4% van de aankopen bij een webwinkel was na doorverwijzing vanaf social media, dit was 1,7% in het eerste kwartaal van 2011.

– Omzet webwinkels: Hoewel de omzet van webwinkels met 1,9% daalde ten opzichte van het eerste kwartaal van 2011 was er tussen februari en maart 2012 een groei van 6,3% zichtbaar.

social-buyer.jpg
social-buyer.jpg

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?