Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele weken geleden schreven we al dat het Hydro Motion Team van de TU Delft van plan was om geschiedenis te schrijven in Monaco. Daar wordt op dit moment de Energy Boat Challenge gehouden. Het team van de TU Delft doet daaraan mee met de Aurora, een zelf ontwikkelde en gebouwde vliegende waterstofboot.
Welnu, het eerste stukje geschiedenis is al geschreven, want het Hydro Motion Team is als tweede geëindigd bij het eerste onderdeel, manoeuvreerbaarheid. Nu hoor ik sommigen van jullie al denken ‘Mwah, tweede? Dat is toch de eerste verliezer?!’ Nou, zo zal het team dat zeker niet voelen en daar hebben ze groot gelijk in. Die tweede plaats, met hun zelfgebouwde duurzame waterstofboot, werd behaald in een veld gestreden werd met professionele scheepswerven die jachten bouwen.
Ruim drie uur manoeuvreren
Bij het eerste onderdeel van de race kwam het dus aan op de wendbaarheid van de boot. Daarvoor was een speciaal parcours uitgezet in de haven van Monaco. In dit parcours moesten de teams zo snel mogelijk om een boei heen varen, een slalom afleggen en achteruit 360 graden om een boei heen varen.
De crew van het Hydro Motion Team heeft dit parcours afgelegd in 03:09:25 en is daarmee dus op een prachtige tweede plek geëindigd bij het eerste onderdeel. Zoals gezegd een puike prestatie, aangezien het studententeam het bij de Energy Boat Challenge opneemt tegen professionele bedrijven en wil laten zien wat er al mogelijk is op het gebied van duurzame technologie.
Endurance en snelheid
Het volgende onderdeel van de wedstrijd, dat ook deze week nog gevaren wordt, is de Endurance Challenge. Bij dit onderdeel krijgt het team vier uur de tijd om zo veel mogelijk afstand af te leggen. Aangezien de boot op waterstof vaart heeft het team vertrouwen in dat tweede onderdeel. “Onze concurrenten varen allemaal op elektriciteit van batterijen. Daarom is hun boot veel zwaarder en moet het voor ons makkelijk zijn om een langere afstand af te leggen.” vertelt Joost Meinesz, waterstof ingenieur.
Als ze de Endurance Challenge hebben voltooid, mag het TU Delft Hydro Motion Team hun borst weer natmaken voor het volgende onderdeel; de dag daarna staat namelijk het onderdeel snelheid alweer op het programma. Dit is een echt uitdaging voor het team, omdat batterijen meer energie in korte tijd kunnen vrijgeven vergeleken met waterstofboten. De boten moeten zo snel mogelijk 16 zeemijlen afleggen (ongeveer 30 km). Het studententeam is de komende dagen live te volgen via hun website.
De Monaco Energy Boat Challenge is een internationale wedstrijd die innovatieve oplossingen op het gebied van duurzame energie en de maritieme industrie samenbrengt. Het studententeam is naar Monaco afgereisd, waar ze in de race moeten uitblinken in snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktNieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024